۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
کاهش وزن با مصرف بامیه

بامیه دارای خواص بی‌شماری مانند کاهش وزن، تقویت بینایی، درمان دیابت و جلوگیری از پوکی استخوان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامیه گیاهی گلدار است که اغلب در مناطق گرمسیر به خوبی رشد می‌کند و دارای ارزش غذایی فراوانی است. بامیه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند ویتامین B1،B2 ،B6، اسیدفولیک، روی و فیبر است. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

بامیه و کاهش وزن

بامیه به دلیل وجود پلی ساکاریدها خاصیت چربی سوزی دارد و باعث کاهش وزن می‌شود. از آنجایی که بامیه جز مواد غذایی کم کالری با فیبر فراوان و مواد معدنی غنی است، مصرف آن به صورت خام یا پخته، مانع بروز چاقی می‌شود. فیبر موجود در این گیاه به فرد احساس سیری طولانی مدت می‌دهد و مانند یک ضد اشتها عمل می‌کند. همچنین بامیه به دلیل خاصیت دیورتیک و ادرارآوری که دارد، به دفع آب اضافی و سموم بدن کمک می‌کند و از این طریق باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

بامیه و تقویت بینایی

بامیه سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است، این دو ماده در بهبود بینایی و داشتن پوستی شاداب مؤثر است. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را که باعث از بین رفتن سلول‌ها از جمله سلول‌های بینایی می‌شود، نابود یا خنثی می‌کند. بنابراین مصرف این گیاه احتمال بروز بیماری‌های مربوط به چشم مانند آب مروارید و تخریب ماکولا چشمی را کاهش می‌دهد.

بامیه و درمان دیابت

فیبر موجود در بامیه به کاهش سرعت جذب قند خون کمک می‌کند و از این طریق باعث تنظیم آن می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف بامیه یا حتی پودر این گیاه به کاهش گلوکز خون کمک زیادی می‌کند. توصیه شده است افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، هر شب یک بامیه را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و داخل یک لیوان آب قرار دهند، سپس این محلول را در یخچال قرار داده و صبح ناشتا میل کنند.

بامیه و جلوگیری از پوکی استخوان

یکی از فواید بامیه بهبود سلامت استخوان‌ها است؛ بامیه حاوی مقدار زیادی ویتامین K12 و کلسیم بوده که برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. مصرف بامیه علاوه بر تقویت استخوان‌ها باعث پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌شود.

کد خبر 434763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.