مردم نگاری راهی برای مشارکت مردم در پژوهش و توسعه شهری

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه چهار اصفهان گفت: در مردم نگاری، میدانی مشخص و فضای آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مواردی همچون وضعیت موجود، تاریخچه، زمان، مکان و نهادهایی که در آن حضور دارند بررسی و کالبد آن منطقه زیر ذره بین تحلیل قرار می‌گیرد.

محمدرضا رهبری درباره مردم‌نگاری شهری به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از مباحث مهم برای برنامه‌ریزی فرهنگی در سطح شهر توجه کردن به مطالعات شهری و به‌کارگیری آن‌ها در برنامه‌ریزی‌هاست. هر مداخله عمرانی که در سطح شهر برگزار می‌شود در واقع یک دخالت فرهنگی در کار شهر انجام می‌شود مثلاً یک پروژه خیابان کشی، در فرهنگ محله‌ای که این اقدام در آن انجام می‌شود تغییر و تحول ایجاد می‌کند.

وی افزود: از طرفی در هر فعالیت فرهنگی که بنا بر اجرای آن باشد باید تاریخچه‌ای از آن محله، آسیب‌ها، نیازها و غیره بررسی شود. یکی از شیوه‌های پژوهشی که امروزه در سطح دنیا باب شده و در مطالعات شهری به کار می‌آید "مردم نگاری شهری" است.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه چهار اصفهان تصریح کرد: در مردم نگاری، میدانی مشخص و فضای آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مواردی همچون وضعیت موجود، تاریخچه، زمان، مکان و نهادهایی که در آن حضور دارند بررسی و کالبد آن منطقه زیر ذره بین تحلیل قرار می‌گیرد. مجموعه‌ این تحلیل‌ها در قالب کتابچه‌هایی که تاریخ آن منطقه را بیان کنند در اختیار کارگزاران فرهنگی و شهرداری قرار می‌گیرد.

رهبری با بیان اینکه استفاده از این روش پژوهشی را برای محله‌های اصفهان و به طور خاص محله‌های منطقه چهار آغاز کردیم" اظهار کرد: با توجه به  این که این فعالیت پیشینه‌ای ندارد، در ابتدا جمعی از کسانی را که در زمینه شهرسازی، معماری و مطالعات شهری صاحب تجربه هستند را گرد هم آوردیم و بعد از آن نماینده انجمن انسان شناسی تهران و دیگر اعضا را به اصفهان دعوت کردیم تا ابتدا برای این جمع در اصفهان کارگاه آموزشی برگزار شود و در کنار آن بر این پروژه نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز برای این علاقه مندان یک کارگاه شش ساعته درباره مطالعات شهری و مردم نگاری داشتیم. در جلسه بعدی حاصل کارها و مطالعات این جمع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد از آن این تیم وارد میدان می‌شود و در سطح منطقه شروع به مطالعه می‌کند. این تیم علاقمندان و پژوهشگران اجتماعی را در خود جای داده است.

رهبری خاطرنشان کرد: امیدواریم که حاصل این کار در موفقیت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی بسیار مؤثر باشد تا بتواند تاریخ محله‌ها را ثبت کند. این برنامه بخشی از یک پروژه کلان‌ است که سال گذشته آغاز شده و در خصوص بازشناسی هویت محله‌های منطقه چهار بوده که در آن بخش چهار کتاب و پنج فیلم مستند تولید شد.

وی گفت: یکی از نیازهای جدی مناطق در شهرداری این است که بین فعالیت فرهنگی و فعالیت دیگر بخش‌ها پیوند ارگانیک وجود داشته باشد و فعالیت فرهنگی در منطقه صرفاً به برگزاری تعدادی کلاس محدود نشود و فعالیت‌های عمیق‌تر بتواند به تغییر رفتار مردم و بهبود وضعیت شهری از جمله شهرسازی و ترافیک  تأثیر داشته باشد.

کد خبر 434716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.