برنامه‌ریزی سازمان توسعه تجارت برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تشریح اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف جهت مساعدت به صادرکنندگان برای رفع تعهدات ارزی، از برنامه‌ریزی و تمرکز این سازمان بر بازگشت ارز حاصل از صادرات جهت تامین نیازهای وارداتی کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، احسان قمری با بیان این مطلب اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، موظف است تمهیدات لازم جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی را اندیشیده و برنامه‌های لازم در این خصوص را طراحی و عملیاتی کند.

وی برگزاری جلسات با صادرکنندگان جهت پیگیری، تسریع و تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و استفاده از نظرات آنان با هدف مساعدت به فرایند بازگشت ارز را اولویت اصلی سازمان توسعه تجارت ایران در شرایط فعلی دانست و افزود: نتایج این جلسات به صورت مدون و کارشناسی‌شده با ارائه راهکارهای اجرایی به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود و پیگیری لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی، ضمن تقدیر از صادرکنندگانی که به رغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نقل و انتقال وجوه صادراتی، نسبت به بازگشت ارز صادراتی خود اقدام می‌کنند گفت: بیش از ۱۴۵۰ صادرکننده نسبت به بازگشت ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده‌اند که این مسئله با توجه به شرایط و متغیرهای اثرگذار بر تجارت خارجی از جمله تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کووید ۱۹ در اواخر سال جاری، نشان از وظیفه‌شناسی صادرکنندگان دارد.

وی برنامه‌ریزی جهت تشویق صادرکنندگانی که نسبت به بازگشت ارز خود بر اساس ترتیبات اعلامی اقدام می‌کنند را لازم دانست و اظهار امیدواری کرد با همکاری سایر بخش‌ها از جمله بانک مرکزی و گمرک ایران بسته تشویقی ارز حاصل از صادرات تدوین شود.

قمری اولویت تخصیص و پرداخت مشوق‌های صادراتی در سال ۱۳۹۹ را ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: براساس شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ۱۳ گانه پرداخت مشوق‌های صادراتی، شرط اصلی پرداخت این مشوق‌ها رفع تعهدات ارزی صادرات بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی برگردانند، از مشوق‌های بیشتری برخوردار می‌شوند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی ادامه داد: براساس بسته حمایت از صادرات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، نسبت به پرداخت تسهیلات صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی با نرخ‌های ترجیحی اقدام می‌شود و رفع تعهدات ارزی به عنوان شرط اصلی پرداخت اعتبارات صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و بر این اساس اقدام می‌شود.

قمری در پایان از صادرکنندگانی که به دلایل مختلف، امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات‌شان فراهم نشده است، درخواست کرد نسبت به اعلام دلایل این مسئله و راهکارهای پیشنهادی خود به سازمان توسعه تجارت ایران اقدام کنند.

کد خبر 434707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.