۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بلایی کثیف بر جان شهر

پیشرفت علم و دانش در تمامی حوزه‌ها چنان چشمگیر بوده است که گاهی بی‌ارزش‌ترین مواد حکم طلا پیدا می‌کند چنانکه به واسطه تکنیک‌های به وجود آمده، به زباله لقب طلای کثیف داده می‌شود، اما این موضوع سکه دو رویی است که رشد شهرنشینی و افزایش شهرک‌های متعدد باعث ایجاد چالش جدیدی با عنوان بلای کثیف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر بگوییم چالش بلای کثیف دغدغه زیادی برای مدیران شهری ایجاد کرده است دور از واقعیت نیست چرا که این موضوع، آسیبی با عنوان زباله گردی به وجود آورده و روی دیگری از فقر را در شهرها به خصوص کلانشهرها به نمایش گذاشته است.

البته پدیده زباله گردی با فرهنگ‌سازی بین شهروندان می‌تواند وضعیت بهتری یابد چرا که اگر مردم در تفکیک زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت دقت و همکاری داشته باشند انگیزه زباله‌گردی را از بین می‌برند که در این خصوص باید از نهاد خانواده و از طریق رسانه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی فرهنگ‌سازی شود.

سرقت مخازن زباله

حسن مرادی، مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در خصوص معضلات پدیده زباله‌گردی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در چند سال گذشته از پدیده شوم زباله گردی در تمام کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌شود و جامعه را درگیر مسائل خود کرده است و البته درآمد خوبی که از زباله گردی نصیب این افراد می‌شود انگیزه آنها را بیشتر می‌کند.

وی می‌افزاید: امروز بسیاری از جوانان از معضل بیکاری رنج می‌برند و همین عامل باعث می‌شود برخی از آنها برای کسب درآمد به پدیده زباله گردی روی آورند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به معضل سرقت مخازن زباله در شهر اظهار می‌کند: امروز مخازن زباله در سطح شهر توسط افراد سودجو سرقت می‌شود و مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

وی تصریح می‌کند: مهمترین عاملی که می‌تواند مانع سرقت مخازن زباله توسط افراد سودجو شود فرهنگ سازی است یعنی مردم باید بدانند این مخازن اموال خصوصی نیستند و هزینه آنها از جیب خودشان تهیه شده است.

مرادی می‌افزاید: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه سرقت مخازن زباله با سامانه ۱۳۷ شهرداری که به صورت شبانه روز فعال است تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا زباله گردها را ساماندهی کنیم، ادامه می‌دهد: پس از جمع آوری پسماندهای خشک توسط زباله گردها پسماند تحویل ضایعات فروشان و آهن فروشان می‌شود که محل اصلی آنها در ملاحسینی شهرک جعفرآباد است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در این خصوص می‌گوید: این شهرک به وسعت ۳۰ هکتار در اراضی حسین آباد در انتهای ملاحسینی قرار دارد که در خارج از حریم شهری قرار دارد.

راه اندازی شهرک مشاغل مزاحم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: به منظور ساماندهی وضعیت زباله گردی با پذیرش سرمایه گذار شهرداری کرمانشاه اقدامات اولیه ایجاد شهرک مشاغل مزاحم را انجام داده است.

وی در خصوص شست و شو و گندزدایی مخازن می‌گوید: این عمل در راستای نظافت شهر به منظور جلوگیری از بروز آلودگی‌های زیست محیطی، بوی نامطبوع زباله و جلوگیری از تجمع و ازدیاد حشرات همچنین در راستای تامین رفاه حال شهروندان انجام می‌شود.

مرادی می‌افزاید: زباله‌های خانگی به علت تعفن و تجزیه سریع در هوای گرم موجب تکثیر بسیاری از میکروب‌ها و رشد و نمو حشرات می‌شود که این موضوع می‌تواند آلودگی محیط و انتشار بیماری‌های مختلف را در پی داشته باشد.

جایگزینی یک هزار مخزن زباله جدید

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری ادامه می‌دهد: نظافت و شست و شوی مخازن زباله و گندزدایی محل نصب آنها از اهم فعالیت‌های خدمات شهرداری است که این عملیات در سطح مناطق هشت گانه شهرداری به صورت روزانه در سه شیفت کاری در حال انجام است.

وی با اشاره به فرسودگی برخی مخازن زباله تصریح می‌کند: در حال ساخت یک هزار مخزن زباله جدید هستیم که به زودی جایگزین مخازن فرسوده می‌شود.

مرادی با بیان اینکه ریختن زباله به فرهنگ شهروندی بستگی دارد، خاطرنشان می‌کند: مسأله فرهنگی یکی از علل اصلی بروز پدیده زباله‌گردی است چون با وضعیت اقتصادی موجود باید سطح تولید زباله کم شود، اما به دلیل مسائل فرهنگی شاهد افزایش تولید زباله هستیم.

وی تصریح می‌کند: به ظاهر کار سختی نیست که هر کس در جایگاه انسانی خود اگر زباله‌ای به وجود می‌آورد، آن را روی زمین نیندازد و یا در مکان‌های عمومی رها نکند.

وجود بیش از هزار زباله‌گرد در سطح شهر

هایده شیرزادی، مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه با بیان اینکه بیش از یک هزار زباله‌گرد در شهر کرمانشاه وجود دارد، می‌گوید: این افراد روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان زباله را از سطل‌های زباله برمی‌دارند.

وی می‌افزاید: یکی از دلایل مهم حضور زباله گردها و به طور کلی زباله گردی در شهر این است که مردم پسماندهای خشک با ارزشی را که برای مافیای زباله گردی منبع درآمد سرشار است به راحتی در سطل‌های زباله می‌اندازند؛ طبیعی است در این شرایط عده‌ای سودجو به فکر کسب منافع حداکثری باشند.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه با اشاره به ضرورت اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) تصریح می‌کند: در راستای اجرای این طرح شهرداری باید مخازن جداگانه ای با هدف جداسازی پسماندهای خشک و تر خانگی در مبدأ در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها تعبیه کند و شهروندان پسماندهای خشک خود مانند شیشه و پلاستیک را جدا و پسماندهای تر شامل دورریز غذایی را در مخازن قرار دهند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله وارد سطل‌های زباله شهر کرمانشاه می‌شود، می‌افزاید: از این میزان زباله ۱۵ درصد آن قابلیت بازیافت دارد.

شیرزادی خاطرنشان می‌کند: از این ۱۵ درصد نیز فقط هشت و نیم درصد آن قابل جداسازی است و مابقی امکان جدا شدن ندارد.

وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از زباله‌های قابل بازیافت توسط زباله‌گردها جمع می‌شود، اظهار می‌کند: این افراد روزانه حدود ۶۰ تا ۸۰ تن زباله به ارزش حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را از سطل‌های زباله شهر جمع آوری می‌کنند که رقم قابل توجهی است.

افزایش تولید زباله‌های بخش خانگی در ایام کرونا

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ورود پسماند به کارخانه بازیافت نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌گوید: میانگین تولید روزانه زباله در کرمانشاه ۷۰۰ تن است و شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن موجب افزایش تولید زباله خانگی شده است.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر زباله‌های تولیدی رستوران‌ها و فست‌فودها که در گذشته سهم زیادی در تولید زباله داشتند به دلیل تعطیلی در ایام کرونا کاهش زیادی داشته است.

شیرزادی از تأثیر شیوع این ویروس بر ترکیب زباله‌های تولیدی خبر می‌دهد و می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید کیسه‌های نایلونی در بین انواع زباله بسیار بیشتر شده است زیرا مردم در گذشته گاهی از یک کیسه چند بار استفاده می‌کردند، اما اکنون کیسه‌ها را فقط یکبار استفاده می‌کنند.

وی می‌افزاید: در چند ماه اخیر شاهد افزایش قابل توجه زباله‌های ناشی از مصرف کنسرو و دور ریختن قوطی‌های فلزی آن بوده‌ایم.

کد خبر 434700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.