در فوتبال به چیزی که حقم بود نرسیدم/ زمان بازی ما پرسپولیس جایگاه خوبی نداشت

احمدی فوتبال حرفه‌ای را از تیم مس کرمان شروع کرد و سابقه بازی در تیم‌های ذوب آهن، سپاهان و پدیده را دارد. او ۱۳ تیرماه ۱۳۹۹ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و قصد دارد با گرفتن مدارک مربیگری در ارتقای فوتبال ایران کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی احمدی فوتبال حرفه‌ای را سال ۷۷ با پیوستن به تیم مس کرمان آغاز کرد. این بازیکن سابقه بازی در تیم‌های ذوب آهن، سپاهان و پدیده را دارد.

وی همراه با ذوب آهن دو قهرمانی در جام حذفی و یک نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورده و با تیم سپاهان یک دوره قهرمان لیگ برتر و یک دوره قهرمان جام حذفی شده است.

احمدی به خاطر مشکلات خانوادگی که داشت، نمی‌توانست از اصفهان برود به همین دلیل مدتی از فوتبال دور بود که با سرمربیگری منصور ابراهیم زاده در سپاهان به مدت نیم فصل به این تیم پیوست. وی ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ به صورت رسمی از فوتبال خداحافظی کرد.

این بازیکن اعتقاد دارد، روابطی که در فوتبال است مانع از رسیدن او به تیم ملی شده و در فوتبال به چیزی که می خواسته نرسیده است، خبرنگار ایمنا با این فوتبالیست سابق گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

از چه سالی فوتبال را شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه مند شدی؟

از ۱۰ سالگی مدرسه فوتبال می‌رفتم که سال ۷۷ به تیم جوانان و امید مس کرمان پیوستم و همزمان در تیم بزرگسالان این تیم هم بودم بعد از آن به تیم جوانان و امیدهای ذوب آهن اضافه شدم که با دعوت رسول کربکندی وارد تیم بزرگسالان این باشگاه شدم. از سال ۸۱ در هر دو تیم امید و بزرگسالان ذوب آهن بازی می‌کردم که سال ۸۳ به طور کامل با بزرگسالان بودم، تا سال ۹۱ برای تیم فوتبال ذوب آهن بازی کردم بعد از آن به مدت پنج سال در سپاهان حضور داشتم و سال ۹۵-۹۶ به مدت نیم فصل برای پدیده مشهد بازی کردم.

در دوران بازی چه مقام‌هایی به دست آوردی؟

در ذوب آهن دو بار قهرمان جام حذفی، دو بار نائب قهرمان لیگ برتر شدیم و سال ۲۰۱۰ به فینال جام باشگاه‌های آسیا رسیدیم که مقام نائب قهرمانی را به دست آوردیم. با سپاهان هم یک دوره قهرمان لیگ برتر و یک دوره قهرمان جام حذفی شدیم.

با توجه به این که ذوب آهن و سپاهان دو باشگاه همشهری هستند و رقابتی دیرینه با هم دارند، جابجایی شما بین این دو تیم چه واکنش‌هایی به همراه داشت؟

چندین سال بود که در ذوب آهن با یکسری بازیکنان کنار هم بازی می‌کردیم، سال ۹۰ ذوب آهن دچار بحران مالی شد، اما بازهم پای تیم ایستادیم تا سال ۹۱ که شرایط کارخانه اصلاً خوب نبود و قرارداد بازیکنان به اتمام رسید که از تیم جدا شدند. من هم خیلی سعی کردم در این تیم بمانم ولی شرایط خوب نبود، از چند تیم لیگ برتری پیشنهاد داشتم که سپاهان را انتخاب کردم. من همراه با فرشید طالبی، محمد رضا خلعتبری و شهاب گردان از ذوب آهن به سپاهان پیوستیم. همیشه بین این دو تیم همشهری حساسیت‌های زیادی برای بازی و گرفتن بازیکن وجود داشته، اما من به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای به این ماجرا نگاه کردم و با توجه به اینک ه بازیکن آزادی بودم می‌توانستم به هر تیمی بخواهم بروم که سپاهان را انتخاب کردم و بابت آن خوشحال هستم.

توضیحی کوتاه راجع به باشگاه سپاهان و ذوب آهن می‌دهی؟

سپاهان و ذوب آهن جزء باشگاه‌هایی هستند که از حمایت کارخانه، قدمت، پیشینه و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خوبی برخوردار هستند. فولاد خوزستان هم مانند این دو باشگاه شرایط خوبی دارد. این دو تیم دارای آکادمی‌های فوتبال خوبی هستند که هر ساله بودجه‌هایی برای این رده‌ها در نظر گرفته می‌شود و آکادمی‌ها این دو باشگاه را از سایر تیم‌ها مجزا می‌کند. هدف‌هایی که دو باشگاه در سطح تیم‌های بزرگسالان دارند باعث شده سپاهان نسبت به ذوب آهن حمایت مالی بیشتری شود. سپاهان تیم‌های خود را همیشه برای قهرمانی می‌بندد، اما ذوب آهن تنها قصد تیمداری در لیگ برتر را دارد که هزینه‌های این دو باشگاه را در بودجه سالانه متفاوت می‌کند.

چرا تنها نیم فصل به پدیده پیوستی؟

سال ۹۵ با توجه به این که دیگر در سپاهان نبودم و فکر خارج شدن از اصفهان را نداشتم نیم فصل بازی نکردم، اما نیم فصل دوم با پدیده مذاکراتی کردم که رضا مهاجری سرمربی آن زمان پدیده از من خواست به این تیم بپیوندم من هم قبول کردم و نیم فصل در مشهد بازی کردم.

مدتی از فوتبال دور شدی دلیل آن چه بود؟

بعد از اتمام نیم فصلی که در پدیده بودم به اصفهان برگشتم به خاطر شرایط خانوادگی که داشتم، نمی‌توانستم از اصفهان خارج شوم به همین دلیل از فوتبال دور شدم ولی خودم تمرینات را پیگیری می‌کردم تا این که منصور ابراهیم زاده به سپاهان آمد و من هم به عنوان بازیکن آزاد دوباره به تیم سپاهان اضافه شدم، بعد از جدایی ابراهیم زاده قرارداد من هم با سپاهان تمام شد.

چه چیز باعث می‌شد هیچ زمانی به سمت حاشیه کشیده نشوید؟

در اوج فوتبال هم که بودم همیشه سعی کردم احترام مربیان و اطرافیانم را نگه دارم. هیچ زمانی اهل حاشیه و در گیری نبودم و دوست داشتم مسئولیتی که دارم را به بهترین شکل در زمین انجام دهم.

اصالتاً اصفهانی هستی؟

خیر کرمانی هستم، اما از سال ۸۰ که برای ادامه تحصیل به اصفهان آمدم تا الان در این شهر زندگی می‌کنم که خودم را اصفهانی می دانم و فوتبالم را مدیون دوتیم ذوب آهن و سپاهان هستم.

زمان بازی از تیم‌های استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشتی؟

بازی کردن در یک تیم فوتبال در مرحله اول دست مدیر برنامه و وابسته به روابطی که وجود دارد است، اما من مدیر برنامه نداشتم. زمانی که به سپاهان پیوستم هم تیمی من در ذوب آهن به پرسپولیس رفت، در آن زمان پرسپولیس تیم دوازدهم جدول بود چرا باید به آن تیم اضافه می‌شدم؟

سه سال است که پرسپولیس قهرمانی لیگ را به دست می‌آورد، زمان بازی ما پایین جدول قرار داشت. از انتخاب تیم‌های اصفهانی راضی هستم بهترین دوران ورزشی خود را در تیم‌های ذوب آهن و سپاهان داشتم.

به آن چیزی که می‌خواستی در فوتبال رسیدی؟

در فوتبال به چیزی که حقم بود نرسیدم، برخی بازیکنان در تیم‌های دیگر که سطح فوتبالشان از من پایین‌تر بود به واسطه روابطی که داشتند به تیم ملی دعوت شدند، اما من باوجود بازی‌های خوب به دلیل نداشتن روابط خاص هیچ زمانی به تیم ملی دعوت نشدم. همیشه فکر می‌کردم هر بازیکنی خوب باشد به تیم ملی دعوت می‌شود اما فکرم اشتباه بود!

روابطی که می‌گویی الان هم در فوتبال وجود دارد؟

بله این روابط بیشتر هم شده است، یک بازیکن زمانی که بخواهد حتی وارد یک تیم لیگ دسته دو شود باید روابط قوی داشته باشد.

این روابط به فوتبال ما لطمه می‌زند؟

همه جای دنیا مدیر برنامه‌ها هستند و این خوب است. این مدیر برنامه‌ها قانون و اصولی دارند، اما در کشور ما همه کاره تیم‌ها هستند که مربی و مدیر عامل انتخاب می‌کنند. مدیر برنامه‌ها با مربیان کار می‌کنند و به فکر باشگاه و تیم نیستند. فوتبال ایران نسبت به دهه‌های گذشته ضعیف‌تر شده زیرا بازیکنی که استعداد دارد در یک تیم جایی ندارد، اما بازیکنی که روابط خوبی دارد و فوتبال سطح پایینی ارائه می‌دهد حتی به تیم ملی می‌رسد.

چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتی از فوتبال خداحافظی کنی؟

در چند سال گذشته با توجه به مشکلات خانوادگی که داشتم شرایط برای خروج از اصفهان مهیا نبود و به همین خاطر دیگر دنبال فوتبال نبودم. همیشه در تیم‌هایی بازی کردم که از مدعیان قهرمانی بودند و حضور در یک تیم پایین جدول با روحیات من سازگار نبود که من هم تصمیم نداشتم به هر قیمتی فوتبال بازی کنم برای همین از فوتبال خداحافظی کردم.

چه هدف گذاری در آینده داری، آیا به فکر مربیگری هستی؟

به دنبال اخذ مدارک مربیگری هستم. اگر کلاسی خارج از کشور برگزار شود، شرکت می‌کنم تا سطح دانش خود را بالا ببرم. مربیگری کار سختی است و همه فوتبالیست‌ها نمی‌توانند مربی خوبی باشند، تلاشم می‌کنم که اگر در زمینه مربیگری موفق بودم بتوانم در ارتقای فوتبال ایران کمک کنم.

طرفدار چه تیم ایرانی و خارجی هستی؟

در ایران طرفدار سپاهان و در خارج از کشور طرفدار رئال مادرید هستم.

در فوتبال یک سری بازیکنان بزرگی هستند مانند زیدان که در عرصه مربیگری هم موفق هستند اما شخصی مانند مارادونا موفق نیست، این چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

زیدان در زمان بازی هم شخصیت خوبی داشت و همه به او احترام می‌گذاشتند، از لحاظ فنی هم یکی از بهترین‌های فوتبال بود به نظر من شخصیت و طرز تفکر این فرد باعث شد در عرصه مربیگری هم موفق باشد. بازیکنی مانند مارادونا از لحاظ فنی اعجوبه فوتبال بود، اما به خاطر طرز تفکر، رفتار و حواشی که بیرون از فوتبال داشت نتوانست مربی موفقی شود.

بازی بین کدام تیم‌ها برای تو جذاب است؟

در ایران سپاهان و پرسپولیس، سپاهان و استقلال و در خارج از ایران هم الکلاسیکو برای من جذاب است.

در دوران بازی کدام هم تیمی بازی خوبی داشت و مورد قبول تو بود؟

دوستان فوتبالی زیادی در این سال‌ها داشتم و دارم، اما در سپاهان محرم نویدکیا و در ذوب آهن فرشید طالبی را قبول دارم.

محرم نویدکیا چه خصوصیتی دارد که باعث محبوبیت او شده است؟

محرم نویدکیا به خاطر شخصیتی که دارد و افتخاراتی که با سپاهان کسب کرده و رفتاری که از خود نشان داده، باعث شده همه دوستش داشته باشند. این بازیکن یک رهبر خوب در تیم بود که همه بازیکنان حرف او را قبول داشتند.

حرف آخر؟

از تمامی مربیان و افرادی که در این سال‌ها با آنها کار کردم و برای من زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشند.

یک تشکر ویژه از هواداران دو تیم سپاهان و ذوب آهن دارم که سرمایه‌های اصلی دو باشگاه هستند، روزهای تلخ و شیرین زیادی با آنها داشتم که همیشه بین خاطرات زندگی ورزشی من باقی می‌مانند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 434650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.