اصغر فرهادی در ترکیه مسترکلاس برگزار کرد

اصغر فرهادی در مسترکلاسی آنلاین درباره سینما، کارگردانی و قصه‌گویی برای مخاطبانش در ترکیه حرف زد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری ترکیه، سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) در جشنواره روزهای فیلمنامه‌نویسی «12 Punto TRT» میزبان اصغر فرهادی از راه دور شد.

فرهادی در این جلسه که به میزبانی فیصل سویسال برگزار شد، با مخاطبانش از طریق مجازی درباره سینما، کارگردانی و قصه گویی صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه دو نوع کارگردان وجود دارد گفت: یک دسته از کارگردان‌ها مانیفست، ایدئولوژی و دردسرهای خودشان را دارند؛ آنها فیلم می‌سازند تا نیت خودشان را تصویر کنند. دسته دیگر کارگردان‌ها اما فکر نمی‌کنند که فیلم باید این چیزها را بیان کند.

فرهادی گفت: کارگردان موفق بیش از همه به ارزش‌های گذشته خود توجه دارد و مثلاً خاطرات کودکی‌اش در ساختن فیلم همراه او هستند.

این کارگردان برای نمونه به فیلم «جدایی» اشاره کرد و گفت: برای مثال در این فیلم اولین تصویر از گذشته به ذهن من خطور کرد و مرا به سمت خود کشید و من بر مبنای آن فیلمنامه را نوشتم. در واقع واکنش یا اطلاعات هستند که همراه تصویر مرا به سمت خود می‌کشند. از سوی دیگر فیلم‌هایی که بر مبنای ایدئولوژی ساخته می‌شوند نمی‌توانند دائمی باشند زیرا در واقع از افکار کارگردان بیرون می‌آیند نه از قلبشان.

با تاکید بر اینکه همه داستان‌ها از درگیری یا تلفیق عشق و خشونت پدید می‌آیند، فرهادی گفت: امروز عشق در سرتاسر جهان وجود دارد و خشونت هم وجود دارد که به آن آسیب می‌رساند. اما در دوره مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم، روش روایت عشق زبان‌های مختلفی دارد. به همین دلیل، تغییرات در جهان باعث تغییر زبان و شکل این دو احساس می‌شود.

فرهادی در ادامه تاکید کرد که انتظار ندارد مخاطبان در سراسر جهان فرهنگ ایرانی را درک کنند. وی گفت: نباید همان طور که داستان نوشته می‌شود درک شود. به نظرم، اگر سناریویی را که می‌نویسم باور کنم و از آن راضی باشم، مردم دیگر نقاط جهان هم از آن قطعاً راضی خواهند شد و از آن متأثر می‌شوند.

کارگردان مشهور ایرانی با تأکید بر موفقیت جهانی سینمای ایران گفت: سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود. این امر آنقدر عادی شد که مخاطبان می‌خواستند از طریق آن زندگی واقعی و ساده را در خیابان ببینند.

وی اضافه کرد: از این نظر، من مفاهیم زندگی و واقعیت را متفاوت می‌بینم. چیزی که شما در بسیاری از فیلم‌های ایرانی می‌بینید نگاهی متفاوت از زندگی است. در حقیقت، ما یک نقطه تضاد به واقعیت فیلم‌های‌مان اضافه می‌کنیم تا بتوانیم زندگی را با دیدگاه واقعیت بهتر ببینیم.

فرهادی تاکید داشت که در یک فیلم واقع‌گرایانه، بیان چیزی از زندگی به معنای موفقیت است. او گفت: اما خلق کردن اعماق جدید در دنیایی که در فیلم به نظر می‌رسد در حقیقت هنر است.

جشنواره فیلمنامه‌نویسی تی‌آرتی که به پیشبرد پروژه‌های فیلمسازان در مرحله فیلمنامه‌نویسی کمک می‌کند، شنبه با یک مراسم اهدای جوایز به اتمام رسید. فیلمسازان شناخته‌شده‌ای از بریتانیا، سوئد، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کرواسی، بوسنی و هرزگووین و قطر در این رخداد سالانه شرکت کردند.

منبع: مهر

کد خبر 434640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.