بررسی ماجرای نسل کشی مسلمانان بوسنی در شبکه افق

مستند «یازده جولای» با موضوع نسل کشی مسلمانان بوسنی از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شبکه افق، مستند «یازده جولای» روایتی از جنگ بوسنی و نسل کشی مسلمانان در این کشور، دوشنبه سی ام تیرماه از شبکه افق پخش می‌شود.

سارایوو پایتخت کشور بوسنی هرزگووین و نیز بزرگترین شهر این کشور است. نام این شهر از ریشه ترکی سارای اواسی (saray ovası) که به معنی دشت سراها در زبان ترکی استانبولی است، گرفته شده است.

سارایوو را عروس پارسی اروپا هم می‌نامند چرا که نمادهای بسیاری از دوران اسلامی - ایرانی در این شهر دیده می‌شود و روزگاری، تعاملات فرهنگی میان ایرانیان و مردمان این نقطه از اروپا بسیار زیاد بود.

دهم اسفندماه سال ۱۳۷۰ رفراندومی در بوسنی برگزار شد و طی آن ۹۹.۴ درصد شرکت کنندگان به اعلام استقلال این کشور رأی مثبت داده بودند.

صرب‌ها که کمتر از ۳۰ درصد جمعیت بوسنی را تشکیل می‌دادند، بر خلاف مسلمانان و کروات‌ها این انتخابات را تحریم کرده بودند زیرا می‌گفتند مسلمانان به دنبال تشکیل جمهوری اسلامی در قلب اروپا هستند ولی دلیل واقعی این بود که صرب‌ها به دنبال تجزیه این کشور و الحاق آن به صربستان بودند.

ایران و بسیاری از کشورها استقلال بوسنی را پذیرفته بودند و این کشور به عضویت سازمان ملل هم در آمده بود ولی این بهار زیبا، خیلی زود به خزان تبدیل شد.

جنگ بوسنی یکی از تاریک‌ترین روزهای اروپا بود، صرب‌ها با بی رحمی تمام به قتل عام مسلمانان می‌پرداختند و مدعیان حقوق بشر هم ساکت بودند.

مستند «یازده جولای» روایتی است از این روزهای سیاه و جنگی خانمان برانداز که نتیجه آن، نسل کشی گروه زیادی از مسلمانان بود.

این مستند با نویسندگی و کارگردانی محمدحسین فروغی و تهیه کنندگی سید محمدحسین هاشمی، دوشنبه ۳۰ تیرماه ساعت ۲۱ و بازپخش آن ساعت ۱۱:۳۰ سه شنبه روی آنتن شبکه افق می‌رود.

کد خبر 434609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.