کنگ، نخستین آزمایشگاه شهری ایران

بندر تاریخی کنگ قدمت بیش از سه هزار ساله دارد. بر اساس متون تاریخی، هسته مرکزی این شهر در طول تاریخ پنج بار تغییر کرده است و آنچه امروز به عنوان شهر بندری کنگ شناخته می‌شود، قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شهر بندری کنگ آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، خانه‌های تاریخی با بادگیرهای بلند است. مساحت این شهر پنج هزار کیلومتر مربع و یک دوازدهم آن، بافت تاریخی است که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو را فراهم آورده است.

حمایت از گردشگری شهری، رمز توسعه کنگ

ایوب زارعی، شهردار شهر کنگ با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه صنعت گردشگری این شهر، اظهار کرد: طرح‌های مختلف با هدف تقویت زیرساخت‌های شهر انجام می‌شود؛ در بحث گردشگری از سال ۹۲ یک سری اقدامات مانند تأسیس موزه مردم‌شناسی انجام شده که برای توسعه بیشتر آن لازم است انجمن فعال شود و اعضای آن محتوای گردشگری تولید کنند.

وی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی و توسعه خانه‌های بومگردی در این شهر، عنوان کرد: در مسیر توسعه گردشگری این شهر، خانه صنایع دستی و بعد آن خانه‌های بومگردی راه‌اندازی شد؛ البته برای راه‌اندازی این مراکز افراد بومی هر منطقه آموزش دیدند تا به اداره این مراکز بپردازند.

شهردار بندرکنگ افزود: ما به عنوان سرمایه‌گذار طرح را شروع کردیم و تا زمان خودکفایی فعالان این عرصه که برای همکاری و مشارکت داوطلب شده‌اند، تمام هزینه‌ها را به عهده گرفتیم، البته هدف ما این است که سود حاصل از فعالیت مراکز بومگردی و لیدری عاید خود مردم شود.

ایجاد پایگاه جهانی لنج‌سازی

زارعی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت است که بخش‌های زیادی با آن در ارتباط است، تصریح کرد: باید در این زمینه بیشتر تولید محتوا شود؛ یک پایگاه ملی و جهانی در حوزه میراث فرهنگی بندر کنگ ایجاد می‌شود تا به این وسیله ساختار گردشگری این شهر ایجاد شود، این پایگاه جهانی روی دانش و مهارت لنج سازی خلیج فارس با هدف جذب گردشگر شروع بکار می‌کند، با بیش از ۲۰۰ ناخدا و دریانورد مصاحبه و به به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت بومی سازی صنعت لنج سازی در این منطقه، خاطرنشان کرد: برای ماندگار کردن دانش لنج سازی و فعال کردن و بومی‌سازی گردشگری این صنعت، بید توجه کنیم که لنج سازی جزو صنایع دریانوردی است، بناراین چند فروند لنج خریداری و مرمت کردیم، گروهی هم از تهران حمایت کردند و در نهایت پایگاه جهانی دانش لنج سازی بندر خلیج فارس راه‌اندازی شد.

شهردار بندر کنگ با تاکید بر جایگاه بین‌المللی این بندر، گفت: این بندر در دریانوردی بین‌المللی و مسیرهای بین جزایر نامی شناخته شده است، گردشگران نیز از همین مسیرها جا بجا می‌شوند؛ شهر کنگ و دیگر شهرهای بندرعباس در زمینه گردشگری دریایی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که بید با معرفی آن‌ها و حمیت از سرمایه‌گذاران، مردم منطقه را نیز در این زمنیه با خود همراه کنیم.

زارعی افزود: در تلاش هستیم که انسجام و یک پارچگی بندرکنگ در کنار بافت سنتی منحصر به فرد آن حفظ شود، در شورای عالی معماری شهرسازی کشور برای طرح ویژه بندرکنگ تأیید شد، این شهر عضو اتحادیه شهرهای تاریخی جهان شده است؛ البته دعوت به برنامه جهانی روسیه باعث شد که مردم بیشتر این شهر بشناسند و مشارکت بسیار خوبی در رشد شهر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مانع خاصی در مسیر توسعه این شهر وجود ندارد، تصریح کرد: پیشنهاداتی در خصوص برگزاری رشته‌هایی همچون عکاسی و گردشگری در مدارس هنرستان و کار و دانش به آموزش و پرورش ارائه شده تا امور گردشگری از پایه به دانش آموزان آموخته شود و در آینده‌ای نزدیک هر یک بخشی از صنعت گردشگری را برعهده بگیرند.

شهردار بندر کنگ اظهار کرد: مهم‌ترین طرح احیای بافت تاریخی کنگ به مساحت ۱۹۵ هکتاردر حال اجرا است؛ بخش‌های این طرح شامل احیای باغات قدیمی و احیای ساختار مدیریت اکولوژیکی کنگ است که مدیریت روان آب‌ها و احداث میدان ورودی شهر، پلاژ بانوان و هتل با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی است؛ احیای سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از مشارکت گمرک و توسعه وارادت و صادرات و انبارداری از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در این زمینه است.

وی با بیان اینکه بازآفرینی محله ابوذر کنگ باید انجام شود؛ تصریح کرد: آسفالت همه معابر شهر کنگ و بهسازی آسفالت فرسوده نیز در دست اجراست، بهسازی معابر شهری و تکمیل طرح جهاد گردشگری بومی و ایجاد ناحیه فضای سبز و اجرای طرح توسعه با چشم‌انداز ۵۰ ساله نیز در شهر اجرا می‌شود.

شهردار کنگ با بیان اینکه فرایند تهیه طرح ویژه بندرکنگ با همکاری وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است، عنوان کرد: در این طرح که تهیه آن از سال گذشته این شهر به عنوان نخستین آزمایشگاه شهری ایران معرفی می‌شود.

ایجاد مرکز سرمایه گذاری توسعه گردشگری

زارعی با اشاره به راهکارهای اقتصادی برای اداره بهتر این شهر، اظهار کرد: مرکز سرمایه گذاری توسعه گردشگری راه‌اندازی شده است، در بخش شیلات نیز بسته‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل ترانزیتی آماده می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

وی گفت: پیگیری ثبت جهانی کنگ، حمایت مادی و معنوی از مرمت خانه‌های تاریخی و بادگیری شهر، پیگیری ویژه برای تهیه و تصویب طرح تفصیلی، احیای لنج سازی به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس استان هرمزگان و احیای خور تاریخی از دیگر طرح‌های در دست اجرا برای توسعه و پیشرفت این شهر است.

کد خبر 434587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.