دستگاه حفار تی. بی. ام فروردین ماه ۱۴۰۰ به ایستگاه خرازی می‌رسد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: ایستگاه خرازی با روش اجرایی از بالا به پایین "TOpDown " در حال احداث است و پیش بینی شده دستگاه حفار تی. بی. ام پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به این محل برسد.

محمدرضا بنکدار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عملیات اجرایی حفاری تونل بخش غربی خط دو قطار شهری اصفهان به صورت مکانیزه توسط دستگاه حفار تی. بی. ام با قطر حفاری ۹.۴ متر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای آغاز حفاری مکانیزه باید سه عملیات اساسی بشود تا بتوان تی. بی. ام را به حرکت درآورد، افزود: گام نخست احداث شفت ورودی تی. بی. ام است که در ایستگاه کهندژ با پیشرفت حدود ۵۱ درصد در حال اجرا بوده و عملیات خاکبرداری آن آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح کرد: بخش دوم آماده‌سازی قطعات دستگاه حفار تی. بی. ام است که تاکنون حدود ۶۷ درصد پیشرفت داشته و سومین بخش احداث کارخانه تولید سگمنت است که این بخش نیز پیشرفتی حدود ۱۰ درصد دارد.

وی با اشاره به ایستگاه‌های بخش غربی خط دو قطار شهری اصفهان، گفت: ایستگاه خرازی با روش اجرایی TOpDown "از بالا به پایین" در حال احداث است و تاکنون ۲۳۰ شمع از ۴۹۷ شمع پروژه اجرا شده و پیشرفت پروژه آن حدود ۲۵ درصد است.

بنکدار با بیان اینکه در حال حاضر عملیات خاکبرداری و اجرای اولین فاز از سطح تراز خیابان برای ایستگاه خرازی آغاز شده است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی شده تا پایان مردادماه امسال سه بخش دیگر سقف ایستگاه بتن‌ریزی خواهد شد و با انجام این مراحل شرایط برای حفاری زیر سقف مهیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود دستگاه حفار تی. بی. ام ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به ایستگاه خرازی برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه اجرای پروژه ایستگاه کاشانی به روش از بالا به پایین است که تاکنون ۲۳۲ شمع از ۵۳۱ شمع ایستگاه اجرا شده است، گفت: در حال حاضر احداث این ایستگاه حدود ۲۱ درصد پیشرفت داشته و عملیات خاکبرداری، آرماتوربندی و بتن ریزی اولین بخش از تراز خیابان انجام شده و عملیات حفاری سایر شمع‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ایستگاه خلجا از ۳۰ بهمن ماه ۹۸ با روش اجرایی شمع و ریب آغاز شده و با توجه به آب‌های زیرزمینی و شرایط خاص جنس خاک این محدوده، عملیات اجرای پروژه با دشواری زیادی همراه بوده است.

بنکدار با بیان اینکه ایستگاه خلجا تاکنون سه درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایستگاه خلجا در محوطه تاریخی قرار دارد، عملیات باستان‌شناسی رمپ و حفاری بخش روباز آن انجام شده و حفاری بخش تونلی رمپ نیز در حال انجام است، البته همزمان با رمپ، دو شفت در خیابان طالقانی حفاری شده تا عملیات اجرایی مربوط به شمع و ریب‌ها را در قسمت سه راهی زودتر از رمپ انجام شود.

وی گفت: برای ارتباط دادن و اتصال خط یک به خط دو مترو، تونلی به طول حدود ۵۰۰ متر به صورت غیرمکانیزه در عمق ۳۰ متری از سطح زمین باید حفاری شود، اما با توجه به اینکه این تونل در بخش زیرین تراز آب زیرزمینی قرار دارد، اجرای آن بسیار ویژه و زمان‌بر است، از این رو در حال حاضر شفت دسترسی به این تونل در خ شمس‌آبادی در مجاورت خیابان طالقانی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی شمع‌های سازه‌ای و پلاستیک به منظور پایدارسازی دیوارهای شفت و آب‌بندی در حال انجام است، ادامه داد: به زودی حفاری شفت دسترسی به تونل اتصال خط یک به خط دو مترو آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: استفاده از تونل اتصال خط یک به خط دو در زمان‌های اضطراری و به منظور ایجاد شرایط برای پشتیبانی خطوط مطابق با استانداردهای موجود است که اجرای این پروژه نیز تاکنون حدود پنج درصد پیشرفت داشته است.

بنکدار گفت: به زودی مناقصه ایستگاه امام حسین (ع) انجام خواهد شد تا این ایستگاه نیز با روش اجرایی شمع و ریب احداث شود.

کد خبر 434586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.