آیا آمار اعلامی بیماری کرونا در ایران واقعی است؟

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران شرایط شیوع کرونا در ایران در قیاس با اروپا و چین را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر بهمن ماه امسال بود که به گفته مسئولان وزارت بهداشت پای کرونا به ایران باز شد، ویروسی ناشناخته که بیش از شش ماه است در کشور تاخت و تاز می‌کند و قربانیان زیادی داشته است.

از زمان شیوع این بیماری تاکنون به صورت روزانه آمار مبتلایان، بهبود یافتگان و فوتی‌های ناشی از کرونا به صورت تجمیعی و در برخی موارد به صورت استانی اعلام می‌شود، به گفته کارشناسان ارائه آمار ابتلا به کرونا در ایران برای برنامه‌ریزی‌ها در انجام امور پیشگیرانه نقش بسزایی داشته است. در ابتدای شیوع این بیماری بیشتر استان‌های مرکز کشور درگیر شیوع کرونا بودند و امروز که شش ماه از شیوع آن می‌گذرد مردمان استان‌های مرزی بیشترین قربانیان شیوع این ویروس هستند.

از سوی دیگر ورود ایران به موج دوم شیوع کرونا با کمبود تخت بیمارستانی روبرو شده است، موجی که به استنباط بسیاری نتیجه بازگشایی‌های اماکن و شروع فعالیت‌ها در اردیبهشت ماه بوده است.

برای بررسی بیشتر وضعیت شیوع کرونا در کشور در قیاس با سایر نقاط جهان و همچنین زمان ماندگاری ویروس کرونا در ایران و جهان و همچنین میزان نزدیکی آمار اعلامی کرونا در ایران با آمار واقعی مبتلایان کرونا با کریستف هملمن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

علت اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا چیست؟

در کشورهای مختلف بعد از اینکه برخی بازگشایی‌ها شد و ایام قرنطینه و در خانه ماندن به پایان رسید با وجود اینکه تا مدتی تعداد مبتلایان رویه عادی خود را داشت به مرور افزایش تعداد مبتلایان بعد از برداشتن محدودیت‌ها مشهود بود و این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای درگیر شیوع کرونا رخ داد.

چرا اوج‌گیری دوباره کرونا در اروپا نسبت به ایران با شدت کمتری رخ داد؟

فاکتورهای مختلفی برای این امر وجود دارد، دلایلی که شامل مدت زمان قرنطینه کشور و شدت و سختگیری رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و قرنطینه می‌شود؛ ولی به دلیل اینکه تعطیلی و قرنطینه کشور تأثیر زیادی روی اقتصاد یک کشور و به خصوص قشر ضعیف جامعه دارد این بازگشایی‌ها در ایران زودتر انجام شد.

فاکتور دوم این است که وقتی این قوانین و مقررات وضع می‌شود و بعد از مدتی بازگشایی رخ می‌دهد جامعه چه میزان به استمرار رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی اهمیت بدهد و جامعه بعد از برداشتن قوانین سختگیرانه همچنان بتواند با رعایت اصول به استمرار باز ماندن اماکن کمک کند.

با توجه به اینکه ایران راهکارهای مقابله با شیوع کرونا را از چین الگوبرداری کرد، چرا شیوع کرونا در ایران بیش از این کشور بود؟

هر چند که در ابتدا موضوعات زیادی بود که ایران از چین الگو برداری کرد و حتی توانست چیزهای زیادی را از تجربیات آن‌ها یاد بگیرد، اما در برخی موارد مثل قوانین سخت قرنطینه و یا برخی رعایت‌های بهداشتی چیزهای نبودند که با توجه به وضعیت ایران قابل اجرا باشد.

روز گذشته اعلام کردید طی سه ماه آینده شاهد امتداد افزایش تعداد مبتلایان کرونا خواهیم بود، این اتفاق چقدر به واقعیت نزدیک است؟

این اتفاق لزوماً رخ نخواهد داد و اوج‌گیری یا کاهش تعداد مبتلایان بسته به این موضوع است که مردم چقدر به رعایت اصول بهداشتی توجه کنند؛ همچنین در این میان بازگشت به موقع اعمال قوانین و مقررات بهداشتی سختگیرانه می‌تواند از اوج‌گیری دوباره کرونا جلوگیری کند.

همچنین این عقیده وجود دارد که با شروع فصل سرما مردم علاقه بیشتری به ماندن در اماکن بسته دارند، بنابراین نه تنها کرونا بلکه هر بیماری تنفسی در طول فصل سرما امکان انتقال بیشتری دارد و از همین رو اگر تعداد مبتلایان طی سه ماه گذشته حتی اگر کاهشی باشد همچنان شاهد اوج‌گیری آن در فصل سرما خواهیم بود.

تداخل شیوع کرونا و آنفولانزا در فصول سرما چقدر مشکل ساز است؟

هر سال در فصل سرما با شیوع آنفولانزا روبه‌رو هستیم و امسال همزمان با آن کووید ۱۹ نیز در کشور و جهان شیوع پیدا کرده است؛ ولی موضوع قابل اهمیت این است که در سال جاری آنفولانزا از نوع خفیف خود یا نسخه قوی شیوع پیدا خواهد کرد، حال تصور کنید امسال که با شیوع کرونا درگیر هستیم فصل سرما با خود آنفولانزای شدید همراه بیاورد و آن زمان مشکل اصلی رخ خواهد داد.

از همین رو امسال سازمان بهداشت جهانی اصرار زیادی بهاجرای  واکسیناسیون آنفولانزا دارد، که این امر باید به طور ویژه برای گروه‌های خاص و مورد خطر که بین کرونا و آنفولانزا مشترک هستند مورد توجه قرار بگیرد.

اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای جلوگیری از شیوع کرونا در حال انجام است با همین رویه ادامه پیدا کند و واکسیناسیون آنفولانزا برای عموم و به ویژه گروه‌های خطر انجام شود و همزمان روی ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کار کنیم مطمئن باشید مشکل زیادی رخ نخواهد داد.

طبق اظهارات رئیس جمهور ایران تا به حال ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند؛ آیا می‌توان پیش‌بینی کرد ایران در مسیر ایمن شدن در برابر آن است؟

اگر عدد اعلامی توسط رئیس جمهور ایران درست باشد، هنوز ۵۵ میلیون ایرانی هستند که به کرونا مبتلا نشده‌اند و حتی اگر ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز به زودی به کرونا مبتلا شوند همچنان ۲۰ میلیون نفر ایرانی می‌ماند که به کرونا مبتلا نشده است و هر جور که حساب کنیم به این زودی به مرحله‌ای نخواهیم رسید که همه کشور به کرونا مبتلا شوند و ایمنی کشور در برابر آن رخ دهد.

ایمن شدن فرد بهبود یافته از کرونا نیز موضوعی است که تا به حال به صورت علمی ثابت نشده و تنها راه انجام اقدامات پیشگیرانه و محافظتی شخصی است و حتی نیاز است در برخی مناطق اقدامات پیشگیرانه سختگیرانه‌ای وضع شود.

مقامات سازمان بهداشت جهانی در سفر چند ماه پیش خود به ایران آمار واقعی مبتلایان کرونا را پنج برابر آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت ایران دانستند، بعد از گذشت چند ماه در زمان فعلی سازمان بهداشت جهانی آمار اعلامی کرونا را در ایران به رسمیت می‌شناسد؟

آماری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مبتلایان کرونا اعلام می‌کند، آمار تست‌های مثبت و تأیید شده آزمایشگاهی است و این آمار درست است، ولی همه ما می‌دانیم نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای دنیا همه موارد مثبت محدود به موارد مثبت آزمایشگاهی نیست.

همه کسانی که به کرونا مبتلا هستند لزوماً تست تشخیصی کرونا نمی‌دهند و همه این موارد موجب می‌شود که آمار واقعی کرونا در برخی کشورها ۱۰ تا ۲۰ برابر میزان اعلامی باشد، همه می‌دانیم که تعداد واقعی مبتلایان از تعداد تأیید شده آزمایشگاهی بیشتر است.

تست‌های آنتی بادی که اخیراً گرفته می‌شود در آینده نزدیک می‌تواند در کنار تحقیقاتی که می‌شود تعداد واقعی مبتلایان به کرونا را مشخص کند.

کد خبر 434585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    5 4
    درخانه بمانیم
  • ازاد IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    2 0
    امار فوتی در ایرا از صد هزار تجاوز کرده