طرح ناژوان بدون بررسی در شورای شهر ضمانت اجرایی ندارد

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح ناژوان باید قبل از ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورای شهر را اخذ می‌کرد و هر نوع مصوبه‌ای بدون درنظر گرفتن این روال قانونی، ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری برای بررسی پرونده مجموعه ناژوان، اظهار کرد: فضای این جلسه به نحوی بوده که نمایندگان شورا و شهرداری ناچار به امضای طرح پیشنهادی شوند و مشاور با رفتار ناشایست خود از اظهارنظر رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر که از صاحبان نظران معماری و شهرسازی اصفهان بوده جلوگیری کرده است.

وی افزود: جا داشت از نظرات و پیشنهادات این عضو شورای شهر در حفظ منافع مردم اصفهان استفاده شود و از طرفی پافشاری وی بر پاسداری و حفظ مصالح و منافع شهروندان جای تقدیر دارد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال است که تملک اراضی و گسترش فضای سبز برای حفظ و گسترش ناژوان به عنوان تنها میراث باقی مانده از باغ‌شهر اصفهان در دستورکار مدیریت شهری بوده و عزم راسخی برای صیانت از آن در قالب پارک طبیعی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه رویه ادوار شورای شهر جبران کامل و عادلانه حقوق مالکان اراضی ناژوان بوده، ادامه داد: برای اولین‌بار با تصویب شورای شهر منبع مالی مطمئنی برای تملک اراضی ناژوان و توسعه پارک طبیعی اختصاص یافته و سزاوار نیست ناآگاهانه در خصوص این مجموعه تصمیم گیری شود.

معین با بیان اینکه جلوگیری از تبدیل اراضی و ممانعت از هجوم بساز و بفروش‌ها و حفظ وضعیت موجود، بخشی از اجرای طرح پارک طبیعی ناژوان است، خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که در این زمینه می‌شود بهای حفظ سلامتی و پاکسازی هوای شهر اصفهان و ایجاد فضایی امن به دور از هیاهوی شهری برای شهروندان است و منظور کردن این منافع در موضوعات اقتصادی، هر هزینه‌ای در ناژوان را توجیه پذیر می‌کند.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته بخش زیادی از اراضی در محدوده حریم زاینده‌رود را ضمن آزادسازی به فضای سبز تبدیل کرده و با تفاهم چندساله با شرکت آب منطقه‌ای همواره این رویه حفاظت شده است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این خصوص به ندرت اختلاف رخ داده که نتیجه آن، چند ده کیلومتر پارک حاشیه‌ای در دو طرف مسیر زاینده رود بوده است بنابراین ورود به این هماهنگی نتیجه‌ای جز بروز مشکلات جدید نخواهد داشت و نیاز است با قائل شدن فرصت مناسب بر تنظیم تفاهم‌نامه تاکید شود.

وی با بیان اینکه سالانه میلیاردها تومان از بودجه شهرداری صرف تملک و توسعه فضای سبز شهری می‌شود، ادامه داد: مالکان کدام یک از این اراضی قصد تبدیل آن به کاربری تجاری و مسکونی را ندارند؟ آیا درخواست مالکان اراضی ناژوان غیر از این است؟ بنابراین بهترین اقدام تسریع در خریداری و تعیین تکلیف مالکان است؛ چگونه است که در خصوص اراضی ناژوان برخورد دوگانه اتفاق می‌افتد؟ آیا دلیل آن مرغوبیت اراضی ناژوان نیست؟

معین خاطرنشان کرد: طبق قانون بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی، تفصیلی، حریم و محدوده قانونی شهرها، پس از ارائه توسط شهرداری و ارسال به مراجع قانونی باید ملاک عمل باشد بنابراین طرح ناژوان باید قبل از ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورای شهر را اخذ می‌کرد و هر نوع مصوبه‌ای بدون درنظر گرفتن این روال قانونی، ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام در حفظ و توسعه مجموعه ناژوان، تصریح کرد: از استاندار اصفهان درخواست می‌کنم از اتخاذ هر تصمیم خسارت بار درخصوص ناژوان جلوگیری کند.

کد خبر 434541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.