صنایع چاره‌ای جز تعدیل نیرو در موج دوم کرونا ندارند

یک کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: صنایع و بنگاه‌های اقتصادی برای جبران آسیب مالی وارد شده به زیرساخت‌های مالی و اعتباری‌شان، چاره‌ای جز اصلاح و بازسازی ساختار منابع انسانی ندارند و همین امر تعدیل نیروی گسترده‌ای را در موج دوم شیوع ویروس کرونا رقم خواهد زد.

خشایار جمالی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا با ابراز نگرانی از بروز بحران اقتصادی ناشی از موج دوم شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: فعالیت بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی در بستر نظام‌های در حال توسعه تا حدودی از سر گرفته شده اما موج دوم شیوع این بیماری که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان از مهرماه آغاز می‌شود، کسب‌وکارهای خرد شهری و بنگاه‌های تأثیرگذار اقتصادی را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: هزینه‌های جاری برای مدیریت بحران این بیماری و کاهش تبعات اجتماعی آن در جامعه، بدهی‌های دولتی را به طرز عجیبی افزایش داده و با توجه به شرایط موجود این هزینه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ گریبان‌گیر کسب‌وکارهای خرد و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ خواهد بود.

این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه موج دوم شیوع ویروس کرونا، اقتصاد دنیا را با اختلالات بیشتری مواجه خواهد کرد، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی خوش‌بینانه صندوق جهانی پول، اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴.۹ درصد کوچک خواهد شد و این پیش‌بینی زمانی صورت گرفته بود که کارشناسان بهداشت و سلامت هنوز از موج دوم شیوع این بیماری و شرایط حاد ارتباطی اطلاعی نداشتند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی پس از موج دوم شیوع ویروس کرونا، بیش از ۸.۲ درصد کوچک شود و بی‌شک این کاهش دامنه و گستردگی اقتصاد جهانی، تأثیر مستقیمی بر میزان تولید ناخالص داخلی ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و دارای بنگاه‌های صنعتی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اقتصاد جهان و پیرو آن نظام اقتصادی ایران هنوز هم در منطقه خطر فروپاشی قرار دارد و بی‌شک بدون برنامه‌ریزی پایدار برای هدایت پیامدهای منفی بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای جهان، با اختلالات جدی تری در روند عملکرد و ارتباطات مالی در بستر نظام اقتصادی بین‌المللی مواجه خواهیم شد.

این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با اشاره به پیش‌بینی صندوق جهانی پول در خصوص کاهش سرعت بهبود اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سال ۲۰۲۱ میلادی، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مشاغل خرد و غیروابسته به بنگاه‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان از بین رفته و با توجه به تداوم بحران‌های مالی_اعتباری تا سه سال آینده، نیمی از کسب‌وکارهایی که در اثر شیوع ویروس کرونا از بین رفته‌اند، دیگر به چرخه اقتصادی بازنخواهند گشت.

جمالی‌نژاد افزود: صنایع و بنگاه‌های اقتصادی برای جبران آسیب مالی وارد شده به زیرساخت‌های مالی و اعتباری‌شان، چاره‌ای جز اصلاح و بازسازی ساختار منابع انسانی ندارند و همین امر تعدیل نیروی گسترده‌ای را در موج دوم شیوع ویروس کرونا رقم خواهد زد.

کد خبر 434482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.