دفن بیش از ۷ هزار فوتی ناشی از کرونا در بهشت زهرا

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گزارشی آماری درخصوص میزان مبتلایان کرونا در مناطق مختلف تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید خداکرمی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اولین مرگ کرونا ویروس در تهران در اول اسفند ۹۸ ثبت شده که این نشان می‌دهد ورود کرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ اعلام رسمی اتفاق افتاده، گفت: امروز بیش از هفت هزار و ۱۶۷ مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر ۱۴ هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند، اظهار کرد: یافته‌های ما نشان داد که از ۱۴ فروردین در مطالعه ما ۲۷۵ هزار نفر علائم ویروس را داشتند. اما در طول انجام این مطالعه، تعداد سه هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران در تهران که نتیجه تست پی سی آر آن‌ها مثبت قطعی بوده است وارد مطالعه شدند. از تعداد کل افراد مورد مطالعه ۵۵۰ نفر معادل ۱۴.۹ درصد فوت شدند که نشان می‌دهد میزان کشندگی بیماری در موارد بستری ۱۴.۹ درصد بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از کل افراد یک هزار و ۵۳۰ نفر یعنی ۴۱.۴ درصد بهبود پیدا کردند و یک هزار و ۶۱۹ نفر باقی‌ مانده تا زمان جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده‌اند. جالب است که میانگین سن ابتلا ۵۷ سال و چهار ماه بوده و کم سن ترین مورد قطعی تا تاریخ ۱۴ فروردین در یک کودک یک‌ساله بوده و مسن‌ترین نمونه فردی صدساله بوده است.

وی ادامه داد: از نظر تحصیلات ۶۲ درصد مبتلایان زیر دیپلم بودند و میزان مرگ نیز در بین آن‌ها بیشتر بوده است؛ همچنین متأهلین بیشترین میزان ابتلا را داشتند و ۴۲ درصد آن‌ها سرپرست خانوار بودند. یعنی ما داریم نیروی کار خود را از دست می‌دهیم.

هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل شیوع ویروس نشده است

خداکرمی با اشاره به اینکه هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل شیوع ویروس نشده، گفت: ما در کشور هنوز نتوانسته‌ایم، مطابق دیگر کشورهای جهان شیوع این بیماری را کنترل کنیم. ما در اواسط اردیبهشت ۹ مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز ۱۰۱ مرگ در تهران ثبت شد و این نشان دهنده سطح ابتلای رو به افزایش است.

به گفته رئیس کمیته سلامت بیشترین مراجعه در این زمینه همراه با سرفه و تب بوده و در میان فوت شدگان علائم تب بیشتر بوده است و مهم‌ترین دلیل مراجعه‌شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است؛ همچنین بیشترین مبتلایان بیماری زمینه‌ای در تهران فشار خون بوده است. ۲۲ درصد از افراد مورد تحقیق به دلیل ارتباط با فرد مبتلا آلوده شده‌اند و ۶۷ درصد نیز سابقه شرکت در اجتماعات را داشتند.

ساکنان کدام مناطق تهران کمتر کرونا گرفته‌اند؟

خداکرمی با بیان اینکه ابتلا به کووید ۱۹ تقریباً در تمام مناطق تهران ثبت شده‌ است، گفت: گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار است اما موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند؛ بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا گرایش به غرب است. تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق چهار، هشت و ۱۳ همین‌طور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌ توجه است. برعکس فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق ۹ و ۱۸ و ۲۱ و ۲۲ از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه ۱۸ و شرقی منطقه ۲۱ دیده می‌شود.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اولویت اصلی شهر تهران تجدید نظر در برنامه ریزی شهری برای تامین ایمنی بیشتر بهداشتی درمانی است، گفت: شیوه ارائه خدمات درمانی نیازمند سازماندهی مجدد است و مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت را طلب می‌کند. این ویروس ایمنی بهداشتی درمانی تهران هشت میلیون نفری با بیشترین تعداد پزشک و پرستار و بالاترین سرانه تخت بیمارستانی را در معرض آسیب قرار داده و آسیب پذیری توزیع دارو و تجهیزات پزشکی را به تصویر کشیده است، ضمن اینکه نیاز به تضمین سلامتی بیش از ۳۰ هزار نیروی کار حوزه خدمات شهری را هم یادآوری می‌کند.

کد خبر 434466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.