پایدارترین کارخانه مبلمان جهان در نروژ

به دنبال افزایش آلودگی هوا و گرمایش کره زمین در طول چند دهه اخیر، بهره‌گیری از معماری پایدار با استفاده از کم‌خطرترین مواد برای محیط زیست در میان بسیاری از طراحان سراسر دنیا رواج یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه‌ به تأثیر منفی مواد بتنی و آسفالت در جذب گرمای خورشید و افزایش دمای شهرها، همچنین وجود عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا هم‌چون کارخانجات صنعتی و اتومبیل‌های فراوان در طول چند دهه اخیر، بسیاری از طراحان و معماران شهری به استفاده از معماری پایدار روی آورده‌اند که در آن از موادی با کمترین آسیب به محیط زیست بهره گرفته می‌شود. طراحی‌های این نوع از معماری به گونه‌ای است که بیشترین کمک را به خنک نگه داشتن سازه‌های شهری و محیط اطراف آن می‌کند. در این راستا معماران دانمارکی به تازگی از شاهکار معماری خود برای طراحی و ساخت پایدارترین کارخانه تولیدکننده مبلمان وستر به نام The Plus (مثبت) واقع در دهکده Magnor در قلب یکی از جنگل‌های نروژ رونمایی کردند.

این پروژه که قرار است در فضایی به مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع پیاده‌سازی شود، اولین ساختمان صنعتی این کشور دارای گواهینامه بریم (گواهینامه استاندارد سازه‌های پایدار) خواهد بود. معماران مذکور قصد دارند بام این کارخانه را با یک‌هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی بپوشانند و آن را به تجهیزات دیگری نظیر مبدل حرارتی، ربات‌های هوشمند، کامیون‌های بدون سرنشین و سایر تکنولوژی‌های خودکفا مجهز کنند. در صورت پیاده‌سازی موفق این طرح انتشار گاز کربن در این کارخانه در مقایسه با سایر کارخانه‌های مشابه به میزان ۵۰ درصد کمتر خواهد بود.

همانطور که از نام این کارخانه The Plus به معنای مثبت مشخص است، شکل کلی آن به‌صورت یک علامت به‌علاوه (+) با چهار بازو در اطراف آن طراحی شده است. این بازوها قرار است سالن‌های تولید، انبارها، بخش رنگ‌کاری، کارخانه چوب و محل اجتماعات را در خود جای دهند که در مرکز از طریق دفاتر اداری و نمایشگاه به هم متصل خواهد شد. بام سبز آن همچنین یک پارک عمومی و فضایی برای پیاده‌روی و تفریح را برای بازدیدکنندگان فراهم خواهد آورد.

به منظور دریافت گواهینامه بریم، معماران دانمارکی در نظر دارند برای ساخت نمای بیرونی کارخانه از مواد دوستدار محیط زیست نظیر چوب بومی، بتن با کربن پایین و فلزات بازیافتی بهره گیرند. در فضای داخلی نیز از چوب به عنوان مصالح اصلی استفاده خواهد شد و به گونه‌ای به کار برده می‌شود که نیازی به ستون برای فضای داخلی نباشد. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی سازه به طور مستقیم به یک سیستم در تانک‌های ذخیره آب برای خنک‌سازی و گرم نگه داشتن سازه متصل خواهد شد و در زمان‌های مختلف سال، دمای هوا را کاهش یا افزایش خواهد داد. سیستم‌های ذخیره انرژی که قرار است در کارخانه The Plus تعبیه شود، دست کم ۹۰ درصد کمتر از سایر سازه‌ها با مساحت مشابه از انرژی شهری بهره خواهد گرفت.

کد خبر 434459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.