شهرداری تهران در انتظار قرارداد بزرگ تهیه واگن نباشد

رئیس شورای شهر تهران گفت: قراردادهای مربوط به واگن مترو باید هرچه سریع‌تر بسته شود و شهرداری منتظر تأمین اعتبار و تجهیزات خارجی نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در تهران در پایان جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه امروز گفت: صحن را با حال و هوای کرونا اداره می‌کنیم و از مدعوین خواهش کردیم که کمتر حاضر شوند و خبرنگاران هم به صورت مجازی صحن را دیدند. جلسه با تعداد کمتر و امن تر برگزار شد.

وی افزود: امروز طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران در شورا به تصویب رسید و بسیاری از مشکلات منطقه با این لایحه شهرداری و مصوبه امروز بر طرف می‌شود و شهرداری منطقه ۲۲ می‌تواند به راحتی مجوزهای لازم را در اختیار مردم بگذارد تا فعالیت کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تخفیف‌های بلیت‌های الکترونیک برای حمل‌ونقل عمومی از موضوعات دیگری بود که در جلسه امروز شورای شهر تهران به آن پرداخته شد گفت: لایحه قدیمی و مربوط به سال ۹۲ یا ۹۳ در این رابطه در شورا تصویب شده و هر سال اصلاحاتی در آن انجام شده و بحث امروز مربوط به تخفیف‌های اقشار آسیب‌پذبر جامعه بود که مباحث قدری تند هم شد و در مجموع این بحث مطرح بود که تخفیف‌های اهدایی شهرداری از کجا باید تأمین شود، چه تفاهم‌نامه‌هایی باید امضا شود و چه درصدی داشته باشد. اعضای شورا پیشنهادها را مطرح کردند و در نهایت تصویب شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تخفیف کامل به بهزیستی و کمیته امداد گفت: در گذشته این طور بود که تنها ۵۰ درصد تخفیف شامل این گروه می‌شد، پیشنهاد اعضا این بود که ۹۰ درصد باشد که در نهایت به این نتیجه رسیدند که کاملاً رایگان شود. تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد و بهزیستی، شهرداری تهران و بنیاد شهید بسته می‌شود و به افراد کارت اعتباری دریافت می‌کنند که دارای سقف است.

هاشمی درباره تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران و اوراق مشارکت مترو گفت: بحث تعطیلی مطرح نیست. کارخانه واگن سازی تهران دو مسئولیت دارد. یک مسئولیت نگهداری واگن‌های موجود است که تقریباً دو هزار واگن توسط واگن سازی تهران نگهداری و نوسازی می‌شود که از ۵۰۰ نیرویی که در نوسازی تهران وجود دارند، نیمی از آنها به نگهداری این واگن‌ها به صورت جاری و بر اساس برنامه می‌پردازند. برخی از واگن‌ها در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون کیلومتر حرکت کردند و باید دوباره بازسازی شوند.

وی ادامه داد: این کارخانه از سال ۸۴ فعال شده و در مدت ۱۵ سال تقریباً سالیانه ۱۰۰ واگن در خدمت شرکت بهره برداری مترو قرار داده است که آخرین قرارداد مربوط به ۱۱ قطار بود که قطار آخر را هم تحویل داده شد و در نتیجه واگن سازی تهران قرارداد فعالی با شرکت مترو و شهرداری تهران ندارد.

هاشمی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران در انتظار قراردادهای بزرگ نباشد. در حال حاضر یک قرار ۶۰۰ واگن و یک ۲۱۰ واگن داریم که آقای شهردار گفت ۱۰۵ واگن را هم به فوریت می‌خواهند از واگن سازی بگیرند. هدف من از صحبت‌های صبح امروز این بود که این قراردادها هرچه سریع‌تر بسته شود و منتظر تأمین اعتبار و تجهیزات خارجی نباشند.

وی افزود: در حال حاضر واگن سازی تهران می‌تواند بدنه و دکوراسیون داخلی بسازد و واگن ملی در واگن سازی تهران فعال شود و کم کم از طرف دولت و شهرداری پول تزریق شود که ۲۵۰ نفر دیگر هم در واگن سازی فعال باشند و تعداد واگن‌ها در مترو کم نشود.

کاهش ضریب واگن در متروی تهران

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ کیلومتر به مترو اضافه شده ولی واگن افزوده نشده و ضریب واگن به ۸ دهم رسیده است و نسبت به گذشته ۳۰ درصد کاهش واگن داریم. در ایران چهار کارخانه واگن‌سازی و ۱۰ کارخانه اتوبوس سازی داریم و همه اینها اکنون باید فعال باشند چون نیاز کشور است. در نتیجه باید با روش‌های مختلف اعتبار به این کارخانه برسد که از کار نیافتند.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اوراق مشارکت مترو و مشکل بانک مرکزی گفت: مشکل اوراق مشارکت دو موضوع است. یکی اینکه به دلیل بدهکاری شهرداری تهران اکثر بانک‌ها از انتشار اوراق طفره می‌روند. یکی از بانک‌ها (بانک رفاه) قبول کرده بود که این اوراق را برای شهرداری منتشر کند. بحث پیش آمده این بود که گفتند مجوز بانک رفاه در این حد نیست. بعد معلوم شد سقف افزایش پیدا کرده و بانک مرکزی متوجه این موضوع شده و تنها مشکل مصوبه مجمع بوده است که امیدوارم تا به حال مصوبه را داده باشند.

وی اضافه کرد: نکته بعدی نامه‌ای بود که شهرداری در گذشته در اختیار بانک‌ها قرار می‌داد که در صورت پرداخت نکردن اقساط آنها قادر باشند از هر حساب شهرداری مبلغ را کسر کنند. این نامه مورد قبول بانک‌ها بود و من از بانک‌ها خواهش می‌کنم که با این نامه به دنبال وثیقه‌های ملکی نباشند. بعضی از املاک شهرداری تهران چون مشکلاتی دارد مورد قبول واقع نمی‌شود و این زمان‌بر است. امیدوارم به دلیل کمبود وقت تا ۳۱ تیر این کار زودتر انجام شود.

سخنانم در خصوص تفاهمنامه ۰۶ دقیق بود

هاشمی درباره پادگان ۰۶ و تناقض سخنانش با شهردار تهران گفت: من نگفتم متوقف شده است گفتم مذاکرات به مشکل خورده است. جملات من خیلی دقیق بوده است.

به گزارش ایمنا، هفته گذشته رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که تفاهمنامه شهرداری و ارتش درخصوص پادگان ۰۶ مانند گذشته از سوی ارتش پیگیری نمی‌شود و ارتش در این خصوص احساس زیان کرده است. اما شهردار تهران اعلام کرد این تفاهم‌نامه همانند گذشته از سوی شهرداری و ارتش در حال پیگیری است.

کد خبر 434445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.