پیشنهادات ویژه سازمان پارک‌ها برای توسعه فضای شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: احداث و توسعه فضای سبز غیرهمسطح به عنوان یکی از راهکارهای توسعه فضای سبز است.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شورای سازمان پارک‌ها و فضای سبز با حضور اعضای شورای شهر، اعضای هیئت مدیره و متخصصان حوزه فضای سبز همچنین شهردار اصفهان به عنوان رئیس شورا برگزار شد.

وی افزود: از مهمترین موضوعات مطرح شده در این شورا ضابطه‌مند کردن اجرای بام سبز بود چرا که احداث و توسعه فضای سبز غیر همسطح به عنوان یکی از راهکارهای توسعه فضای سبز است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایجاد فضای سبز غیر همسطح به عنوان بام سبز و دیوار سبز با توجه به نبود زمین شهری مناسب فضای سبز، بالا بودن هزینه‌های سالیانه نگهداری فضای سبز، توزیع نشدن و نبود پراکنش عادلانه فضای سبز در سطح مناطق، کمبود آب و بحران خشکسالی در اصفهان، لزوم استفاده از بازیافت روان آب‌ها، ناکافی بودن بودجه توسعه فضاهای سبز همسطح، افزایش جزایر حرارتی در شهر اصفهان و نبود امکان توسعه فضای سبز در برخی مناطق و کمبود سرانه فضای سبز در سطح شهر اصفهان، باعث توسعه متوازن می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان پارک‌ها جایگاه بام سبز و مزایای دراز مدت و کوتاه مدت بام سبز در ۱۸ آیتم از جمله ارزش‌های زیبا شناسانه، ایجاد زیستگاه‌های طبیعی، ایجاد فضاهای باز، جداسازی کربن، کاهش فشارهای سرمایشی و گرمایشی را در سایر کشورها همچون کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی بررسی کرده است.

مرتضایی‌نژاد گفت: کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی مشوق‌هایی را برای گسترش بام سبز در نظر گرفته‌اند که از جمله این مشوق‌های مالی مستقیم اعطای رایانه یا کمک هزینه ساخت بام سبز و مشوق‌های مالی غیرمستقیم شامل تخفیف عوارض هدر رفت آب در صورت ساخت زیرساخت‌های جمع‌آوری آب باران و آب خاکستری است.

وی افزود: کشور آلمان از قانون دخالت در ایجاد بام سبز استفاده کرده و ایجاد بام سبز در مناطقی از این کشور که دارای معضل سبزینگی هستند را اجباری کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه بام سبز در میدان امام حسین (ع) جنب شهرداری مرکزی و میدان امام علی (ع) ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر دو هزار مترمربع بام سبز در میدان امام علی (ع) اجرا و در طراحی و اجرای آن تمام اصول فنی مورد نیاز رعایت شده است.

وی تصریح کرد: در شهرهای شیراز و مشهد ضوابطی تعیین شده و به تأیید شورای اسلامی رسیده که از جمله آنها می‌توان به ضوابطی مانند اختصاص حداقل ۲۰ درصد از مساحت مفید به فضای سبز و کاشت یک درخت به ازای هر ۴۰ مترمربع اشاره کرد؛ البته در مشهد با تمام این ضوابط بیش از پنج هزار مترمربع بام سبز اجرا نشده زیرا به مشکلات اجرایی برخورد کردند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در اصفهان چشم‌انداز و انتظارات کلان و خردی برای ایجاد بام سبز وجود دارد که از جمله آنها ورود آیتم بام سبز به مراحل صدور پروانه‌های ساختمانی و ضابطه‌مند کردن فرایند احداث بام سبز و تدوین دستورالعمل و لایحه قانونی سازوکار احداث بام سبز برای متقاضیان است، اظهار کرد: از جمله انتظارات خرد نیز شناسایی مشوق‌های تشویقی و حمایت، ایجاد سازوکار اجرایی مناسب و انتخاب پایلوت و اجرایی کردن و دریافت بازخورد طرح است.

وی ادامه داد: پیشنهادات سازمان پارک‌ها در جلسات متعدد با حضور نماینده معاونت شهرسازی و مسئولان ذی‌ربط در شهرداری جمع بندی و پیشنهاداتی آماده شده است از جمله اینکه در مواردی که فروش تراکم انجام می‌شود، الزام ایجاد بام سبز می‌تواند در فرایند صدور پروانه‌ها قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: الزام اختصاص ۲۰ درصد از حیاط ساختمان‌ها به فضای سبز ریشه‌دار باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس ارتفاع و فروش تراکم، شهرداری باید شهروند را در پروانه ساختمانی ملزم به ایجاد بام سبز کند.

وی با بیان اینکه دومین محل پیشنهادی سازمان پارک‌ها برای الزام ایجاد بام سبز حاشیه انهار است، افزود: در حال حاضر تراکم مازادی در حاشیه انهار وجود دارد که با توجه به طرح بازنگری طرح تفصیلی سال ۱۳۹۰ ضوابط ساخت و ساز بَرِ مادی‌ها باید اگر در حاشیه انهار ساخت اضافه شکل گیرد علاوه بر اینکه باید دو متر از حاشیه نهر فاصله وجود داشته باشد، به ازای هر ساخت و ساز اضافی فضای سبز در نظر گرفته شود.

مرتضایی‌نژاد تصریح کرد: پیشنهاد دیگر این بود که برای مناطقی همچون مناطق یک و سه شهرداری که به لحاظ ساخت و ساز شکل گرفته، سرانه فضای سبز پایینی دارد، تسهیلات تشویقی همراه با الزام ایجاد بام سبز در نظر گرفته شود.

کد خبر 434430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.