۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
امروز روز ماه است

گاهی انسان به کشفیاتی جدید و بسیار قابل‌توجه دست می‌یابد که تا سالیان طولانی و حتی برای همیشه ارزش گرامی داشته شدن دارند؛ روز ماه یکی از این مناسبت‌هاست که در آن بشر برای نخستین بار بر کره ماه گام نهاد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سال‌ها پیش، در بیستم جولای ۱۹۶۹، آپولو ۱۱ نخستین انسان‌ها را به کره ماه برد و نیل آرمسترانگ آمریکایی، ۶ ساعت پس از فرود فضاپیما، برای اولین بار روی سطح آن پا گذاشت. در این زمان او معروف‌ترین جمله خود را گفت: "این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است." وی به همراه "باز آلدرین"، دو ساعت و نیم از وقت خود را روی ماه گذراند، نمونه‌های بسیاری از سطح این قمر را به زمین آورد و الهام‌بخش تصورات آیندگان برای کشف فضا و ایجاد فن‌آوری‌های نوآورانه در این راستا شد.

این تجربه یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اتفاقات تاریخ بشریت محسوب می‌شود که حاکی از تلاش‌های تاریخی و سخت‌کوشانه انسان برای طرح‌ریزی یک برنامه فضایی و دستیابی به آن است. هرچند سفر به ماه به دلایل مختلف ادامه نیافت و آخرین فرود بر آن توسط آپولو ۱۷ و در سال ۱۹۷۲ انجام گرفت، این موفقیت راهگشای برنامه‌ریزی برای کشفیات بیشتر فضا و سفر به دیگر نقاط آن شد. سفر به ماه چنان بزرگ بود که سزاوار گرامی داشته شدن است؛ به همین دلیل در بیستم جولای ۱۹۷۱، روز فرود آپولو ۱۱ روی ماه توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ریچارد نیکلسون به‌عنوان روز ماه نام‌گذاری شد.

این روز علاوه بر گرامیداشت سالگرد اولین فرود انسان روی ماه، یادآوری است برای فرصت‌های بیشمار که برای کشف فضای بیکران موجود بر فراز آسمان در اختیار انسان قرار دارد. با وجود نامگذاری روز ماه، هیچ پیگیری خاصی برای ثبت این مناسبت نشد و تنها با تلاش‌های بومیان اهل میشیگان، تا جولای ۱۹۷۵، ۱۲ ایالت آمریکایی از لایحه ثبت روز ماه حمایت کردند. این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند و در سال گذشته هم‌چون سال‌های پیش از آن تنها از این روز به‌عنوان پنجاهمین سالگرد گام نهادن بشر روی ماه تجلیل شد و همواره در راستای ثبت آن اقدامی نشده است. جامعه فضایی هر سال دستاورد بزرگ روز بیستم جولای سال ۱۹۶۹ را که نقطه عطف بزرگی در تاریخ فن‌آوری‌های بشری محسوب می‌شود جشن می‌گیرد.

کد خبر 434412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.