افزایش ۳۱ درصدی آمار خودکشی در اصفهان در سه ماهه اول امسال

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در سه ماهه اول سال ۹۹ در سطح استان اصفهان ۱۸۸ مورد اقدام به خودکشی و ۸۱ مورد هم دچار افکار خودکشی با این خط تماس گرفته‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خودکشی چند طیف مختلف را دربرمی گیرد که از افکار خودکشی شروع و به اقدام به خودکشی و احتمالاً فوت در موارد موفق آن منتهی می‌شود.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یک بار اقدام به خودکشی کرده باشند نسبت به افراد بدون سابقه بیشتر احتمال دارد دست به این کار بزنند، افرادی که دارای افکار خودکشی یا اقدام ناموفق به خودکشی بوده‌اند حتماً باید تحت درمان قرار بگیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار تماس‌های برقرار شده مربوط به خودکشی با اورژانس اجتماعی، گفت: در سه ماهه اول سال ۹۹ در سطح استان اصفهان ۱۸۸ مورد اقدام به خودکشی و ۸۱ مورد هم دچار افکار خودکشی با این خط تماس گرفته‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: فاکتور اقتصادی جزء عوامل سبب‌ساز پایین نسبت به دیگر عوامل رصد شده مؤثر در خودکشی بوده است که البته ممکن است مشکل اقتصادی زمینه اولیه‌ای را برای دیگر مشکلات ایجاد کرده اما در تحلیل‌های بهزیستی بیشترین عوامل سبب‌ساز خودکشی بیشتر اختلافات خانوادگی بوده است.

ناجی خاطرنشان کرد: در آمارهای بهزیستی عوامل مالی ۲.۶۵ درصد علل اقدام به خودکشی را به خود اختصاص داده است همچنین درگیری‌ها و اختلافات زناشویی بیش از ۳۷ درصد این آمار را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر لزوم بهبود روابط خانوادگی، تصریح کرد: درگیری با اعضای خانواده در صدر بوده که این اعضای خانواده در افراد متأهل همسران و در اعضای مجرد والدین بوده است که اگر بخواهیم برای پیشگیری اقدام کنیم باید تمرکزمان روی بهبود و تقویت نظام خانواده و روابط بین آنها باشد.

نابرابری اقتصادی عامل مهم بروز ناامیدی در جامعه است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه این عوامل نیازمند تشریح دقیق‌تر و مطالعه جدی‌تری است، افزود: روانشناسان معتقدند مدیریت عواطف و مهارت‌های فردی نیازمند یادگیری و اکتساب است و بعد از درگیری با اعضای خانواده بیشترین دلیل خودکشی‌ها اختلافات زناشویی و بعد از آن افسردگی شدید ذکر شده است.

وی افزود: افسردگی چندین دلیل مختلف دارد که فشارهای اقتصادی هم می‌تواند یکی از دلایل آن باشد همچنین باید بدانیم که خودکشی در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا جزء آسیب‌های اجتماعی است که تاکنون روند و شیب تندی نداشته و فراوانی پایین‌تری نسبت به دیگر آسیب‌ها داشته است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه کاهش توانمندی و عزت نفس افراد در بروز و اقدام به خودکشی مؤثر است، اظهار کرد: اگر کسی عزت نفس یا اعتماد به نفس خوبی داشته باشد حتی بدون هیچ سرمایه‌ای هم می‌تواند در برابر فشارها و تنش‌ها مقاومت کند همچنین افرادی بوده‌اند که با وضعیت خوب اقتصادی اقدام به خودکشی کرده‌اند.

ناجی خاطرنشان کرد: فقر اقتصادی با دیگر فقرها مانند فقر آموزشی همبستگی دارد اما نمی‌توانیم بگوییم کدام یک عامل دیگری است اما این موضوع را هم دیده‌ایم که وقتی وضع برخی افراد حتی بهتر شود هم خودکشی در آنها کاهش نمی‌یابد.

وی تصریح کرد: وجود نابرابری اقتصادی عامل بسیار مهمی در بروز ناامیدی در جامعه است برای مثال در زمان جنگ به دلیل اینکه نابرابری در آن زمان کمتر بود و همه اقشار جامعه تقریباً وضعیتی مشابه داشتند آسیب‌های اجتماعی کمتر از این سطح بود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در مواقعی که تماس گیرندگان مواردی چون اقدام به خودکشی یا افکار خودکشی را مطرح می‌کنند مشخصات فردی توسط کارشناسان از آنها گرفته می‌شود و این موارد توسط مددکاران و مشاوران بهزیستی دنبال شده و برای جلوگیری از بروز آن پیگیری‌های لازم می‌شود.

کد خبر 434407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.