از لزوم توجه به مراکز نگهداری سالمند تا همکاری بیشتر با وکلای دادگستری

توجه به وضع زنان سرپرست خانوار، ساماندهی کودکان کار، بهبود مراکز نگهداری سالمندان، برخورد با تکدی‌گری و جلب مشارکت وکلای دادگستری در سازمان بهزیستی، مهم‌ترین درخواست‌های اعضای شورای شهر از مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان امروز (یکشنبه) در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی این شورا که با حضور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: گاهی معلولان به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند و براساس طرح جامع حمایت از معلولان توقع دارند خدمات به آن‌ها از سوی شهرداری رایگان ارائه شود اما در قانون پیش‌بینی نشده که اگر تخفیفی از سوی شهرداری ارائه شد از چه طریقی برای آن جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه شورای شهر و شهرداری در خصوص مسائل معلولان فعال هستند و اقدامات معطوف به یک یا چند منطقه شهری نمی‌شود، افزود: مدیریت شهری برای اختصاص زمین و دریافت پروانه مراکز تحت پوشش بهزیستی اقدامات لازم را در طول سال انجام می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: استفاده رایگان معلولان از اتوبوس‌های شهری، در معاونت حمل‌ونقل ۱۴ ون با بخش خصوصی هماهنگ شده تا معلولان در شهر از تخفیف‌های کافی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در اصلاح بودجه سال ۹۸ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به خانواده دانش‌آموزان استثنایی برای هزینه حمل‌ونقل کمک شد و سال ۹۹ نیز سه میلیارد تومان برای هزینه حمل‌ونقل این دانش‌آموزان در بودجه در نظر گرفته شده تا حمل‌ونقل یک هزار و ۲۵۰ دانش‌آموز استثنایی رایگان انجام شود.

امکان جذب معلولان واجد شرایط در شهرداری

در این جلسه رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان تصریح کرد: سازمان بهزیستی نیاز به تحول عظیم و ساختاری دارد زیرا بنیان این سازمان بر مبنای رفع تکلیف گذاشته شده و با وجود تمام تلاش‌ها، در بسیاری از مواقع همواره کاستی‌هایی وجود دارد.

کوروش محمدی از همراهی بهزیستی برای راه‌اندازی مجدد اورژانس اجتماعی پایانه کاوه تقدیر کرد و بر لزوم تسریع در راه‌اندازی اورژانس اجتماعی پایانه صفه تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری گام‌های مثبتی در راستای تحقق اهداف بهزیستی به‌ویژه شیرخوارگاه‌ها و ساماندهی کودکان کار و معتادان متجاهر برداشته است.

محمدی اضافه کرد: ایجاد پارک و فضای بازی ویژه کودکان اتیسم در منطقه ۱۵، اجرای برنامه‌های مربوط به سالمندان و کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار موارد مورد تاکید شورای شهر است که نیازمند حمایت نهادهایی مانند بهزیستی است.

وی گفت: با هدف حمایت‌های شغلی از معلولان جلساتی برگزار شده و قرار است زمینه اشتغال تعدادی از آن‌ها که توانایی به کارگیری در برخی مشاغل شهرداری را دارند، فراهم شود.

اقدامات حمایتی برای معلولان اصفهان در حوزه حمل‌ونقل

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اتوبوس‌های جدید خریداری شده برای شهر اصفهان دارای رمپ‌های مکانیکی استاندارد و جایگاه ویژه برای معلولان بوده و یک دستگاه اتوبوس ویژه برای رفت‌وآمد این قشر نیز اختصاص یافته است.

امیراحمد زندآور تصریح کرد: مناسب‌سازی ایستگاه‌های بی‌آرتی و تخصیص اعتبار برای پرداخت شهریه سرویس مدارس را از جمله اقدامات مدیریت شهری در حمایت از جامعه معلولان است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مدیریت شهری در راستای تحقق اهداف بهزیستی در حوزه‌های مختلف باید با اطلاع‌رسانی بیشتری از سوی هر دو نهاد همراه شود.

وجود کودکان کار منافی شهر دوستدار کودک است

همچنین عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: با وجود آنکه مدیریت واحد شهری محقق نشده اما مدیریت شهری برای حل بسیاری از مشکلات به ایجاد تعامل با دیگر دستگاه‌ها روی آورده است.

فریده روشن افزود: حمایت‌های سازمان بهزیستی برای تسهیل در راه‌اندازی مشاغل خانگی و رونق کارآفرینی زنان سرپرست خانوار باید بیشتر شده و برای ساماندهی وضعیت زنان کارتن‌خواب بیشتر اهتمام شود زیرا حساسیت به‌خاطر زن بودن آن‌ها بیش از مردان کارتن‌خواب است.

وی گفت: درحالی که اصفهان به‌زودی نشان رسمی شهر دوستدار کودک را کسب می‌کند، حضور کودکان کار در خیابان‌های این شهر با شهر دوست‌دار کودک بودن آن در تناقض است که باید تمام دستگاه‌ها برای رفع این معضل همکاری کنند.

با تکدی‌گری در اصفهان مقابله شود

عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های مختلف برای تسهیل ارائه خدمات اورژانس اجتماعی تاکید کرد و افزود: باید برای تسهیل عبور و مرور اورژانس اجتماعی در شهر با نهادهای مربوطه هماهنگی شود تا زمان رسیدن آن به محل بروز آسیب کاهش یابد.

رضا امینی ادامه داد: شرایط اقتصادی و افزایش فقر و نابرابری باعث گسترش بزه‌های اجتماعی می‌شود و این شرایط وضعیت اصفهان را در خصوص پدیده تکدی‌گری نامناسب کرده که نیاز به اقدامات جدی است.

از ظرفیت وکلای دادگستری استفاده شود

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تعامل و اثرگذاری بر انسان‌ها در حیطه وظایف بهزیستی را امری پیچیده دانست و افزود: کشورها حتی در بهترین شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نمی‌توانند خود را فارغ از سازمان‌هایی همچون بهزیستی بدانند.

مهدی مزروعی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور اوایل انقلاب و در دولت موقت مرحوم بازرگان از تجمیع چند سازمان خیریه و حمایتی تشکیل و مقرر شد تا ارائه خدمات غیربیمه‌ای و حمایتی براساس مشارکت‌های مردمی و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار در جامعه را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر آنچه در توان داشته انجام داده و خواهد داد اضافه کرد: سازمان بهزیستی می‌تواند از خدمات ویژه وکلای دادگستری که تمایل دارند رسالت اجتماعی خود را انجام دهند بهره گرفته و از ظرفیت بالای آن‌ها استفاده بیشتری بکند.

وضعیت مراکز نگهداری سالمند مناسب نیست

عضو دیگر هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان اینکه بر اساس آمار جمعیتی از هر ۱۰ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال وجود دارد، اظهار کرد: هرچند سپردن سالمندان به مراکز نگهداری در فرهنگ ما مذمت شده اما برخی از خانواده‌های دارای سالمند با وجود اینکه تمکن مالی دارند به دلیل نبود مراکز استاندارد نگهداری سالمند نمی‌توانند فرد سالمند خانواده خود را در اختیار این مراکز قرار دهند.

اصغر برشان افزایش افسردگی و اعتیاد را بزرگترین مشکل کلانشهرهای کشور دانست و اضافه کرد: این موارد آسیب‌هایی را همراه دارد که اصفهان را در مواردی مانند طلاق، نزاع و افسردگی به‌ویژه در میان زنان و جوانان دارای رتبه کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه مقابله با آسیب‌ها از اولویت‌های شهرداری نیست اما شهرداری در حد توان در راستای وظایف و خدمات کلان خود در این حیطه عمل می‌کند.

برشان افزود: نیاز است سازمان بهزیستی نهادهای دیگر را نیز در راستای کمک‌رسانی و ارائه تسهیلات همراه کرده و با ارائه برنامه‌ها، تمام دستگاه‌ها را برای این همراهی ملزم کند.

کد خبر 434395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.