فروش اینترنتی ۷۰ درصد بلیت‌های سفر/پایانه کاوه جابجا نمی‌شود

امروزه با توسعه شهرنشینی و افزایش فاصله مبدا و مقصد، مردم بسیاری از سیستم حمل و نقل برون و درون شهری استفاده می‌کنند بنابراین فراهم شدن امکانات و تسهیلات حمل و نقل و و ساماندهی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از وسایل حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی جامعه است که در این راستا مدیران شهری برای ساماندهی آن در تلاش هستند تا بهترین خدمات را به شهروندان ارائه کنند چراکه می‌توان گفت پایانه‌ها به عنوان دروازه‌های ورودی در سفرهای زمینی پذیرای مسافران بسیاری هستند.

سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان دارای پنج پایانه برون شهری و درون شهری است که در شمال، جنوب، شرق و غرب این کلانشهر واقع شده است و پایانه صمدیه به عنوان پایانه درون شهری در اصفهان فعالیت می‌کند.

در این سازمان برای تأمین رفاه حال مسافران و شهروندان اقدامات زیادی شده به طوری که بر اساس آمار اعلام شده برای حفظ و نگهداری، گندزدایی و ضدعفونی پنج پایانه شهر اصفهان ماهیانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود. درباره اولویت‌های عملیاتی و طرح‌های توسعه این سازمان با «عباس محبوبی» مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در سازمان پایانه‌های شهرداری علاوه بر تأمین و نگهداری چه اهدافی برای آینده ترسیم شده است؟

علاوه بر تعمیر و نگهداری، تجهیز و طرح توسعه پایانه‌ها را نیز در برنامه داریم؛ به عنوان مثال طرح توسعه دو پایانه صمدیه و اندیشه در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون حدود ۱۴ جریب از زمین ۱۷ جریبی پایانه صمدیه تملک شده و امیدواریم در این پایانه یک پارک‌سوار با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود.

در حال حاضر پایانه صمدیه یک پایانه درون استانی به شمار می‌آید و برای تنها شهری که به صورت برون استانی سرویس‌دهی می‌کند، ایذه اهواز است.

دیگر پایانه غرب اصفهان «اندیشه» نام دارد که مباحث حقوقی و ملکی آن از طریق شهرداری اصفهان پیگیری می‌شود تا بتوانیم زمین ۶۰ جریبی آن را تملک و به یک پایانه مدرن و به روز تبدیل کنیم.

آیا برای پایانه صمدیه فضای پارکینگ پیش‌بینی شده است؟

بر اساس طرح در نظر گرفته شده، پایانه صمدیه در چهار طبقه اجرا خواهد شد و دو طبقه از آن کاربری پارکینگ خواهد داشت.

اولویت های عملیاتی سال جاری در سازمان چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده، آنچنان نمی‌توان حرکت‌های عمرانی گسترده انجام داد، اما در صدد هستیم با کمک شهرداری مرکزی و منطقه دو، امسال تملک زمین پایانه صمدیه را به اتمام رسانده و در نیمه دوم سال به مناسبت ایام دهه مبارک فجر، عملیات اجرایی طرح توسعه این پایانه را کلنگ‌زنی کنیم.

آیا پایانه کاوه از محل فعلی جا بجا می‌شود؟

برنامه‌ای برای جا بجایی پایانه کاوه نداریم، اما در صدد هستیم برخی از خدمات از جمله مجموعه باس واش و تعویض روغن را به شمال اصفهان هدایت کنیم. زمین‌هایی در چند نقطه شمال شهر در نظر گرفته شده که مشکل مالکیتی داشته و در حال رفع مسائل مربوطه هستیم.

نکته مهم اینکه با توجه به اینکه از دو سال قبل خط اتصال پایانه کاوه به یکی از ایستگاه‌های خط یک مترو برقرار شده، شهروندان استقبال خوبی از محل پایانه دارند البته در صدد هستیم با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک فضایی را به عنوان پارکینگ پایانه کاوه ایجاد کنیم.

شهرداری برای حفظ و نگهداری پایانه‌ها چه میزان هزینه می‌کند؟

برای حفظ و نگهداری، گندزدایی و ضدعفونی پنج پایانه شهر اصفهان ماهیانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود و در این زمینه دو پایانه کاوه و صفه جزو پایانه‌های برتر به شمار می‌آید.

مرکز معاینه فنی در مجاورت پایانه مسافربری جی یکی از بهترین مراکز معاینه فنی سطح کشور است که سال گذشته خط سوم آن فعال شده و روزانه در شرایط عادی به بیش از ۲۰۰ خودرو سواری خدمات ارائه می‌کند.

پایگاه های اورژانس اجتماعی در پایانه‌های شهر با چه رویکردی راه اندازی می‌شود؟

مهمترین هدف از راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی است که خوشبختانه با پیگیری‌های شده و با همکاری سازمان بهزیستی استان، مرکز کنترل آسیب‌های اجتماعی (اورژانس اجتماعی) فعالیت خود را در پایانه کاوه آغاز کرد تا به افراد فراری از خانه و آسیب دیده اجتماعی که به پایانه‌ها مراجعه می‌کنند، مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.

در آینده نزدیک مرکز کنترل آسیب‌های اجتماعی (اورژانس اجتماعی) در پایانه صفه نیز راه‌اندازی می شود.

در فرودگاه‌ها تابلوهایی نصب شده که زمان و سایر اطلاعات سفر را به مسافران اعلام می‌کند، آیا در پایانه‌های مسافربری نیز این امکان وجود دارد؟

از حدود سه سال پیش سامانه سنا سفر (سامانه نمایشگر اطلاعات سفر) در پایانه‌های شهر راه‌اندازی شده و مسافران می‌توانند با دیدن مانیتورهای نصب شده در سالن‌ها، از ساعت حرکت و نوع شرکت مربوط به ارائه خدمات سفر خود مطلع شوند.

با تمهیدات در نظر گرفته شده هیچ بهانه‌ای برای فعالیت جارچی‌ها در سالن پایانه‌های مسافربری شهر وجود ندارد و در صورت مشاهده مراتب برای برخورد قانونی به سازمان حمل و نقل جاده‌ای استان گزارش داده می‌شود.

چه پروژه‌هایی در سال جاری در پایانه مسافربری صفه مورد بهره‌برداری قرار گرفت؟

یکی از دغدغه‌های مدیریت در پایانه‌ها در این دوره ایجاد بسترهای مناسب جهت افزایش امکانات برای استفاده ذی‌نفعان (شهروندان) است که در این راستا چهار پروژه با هزینه‌ای افزون بر ۲۵ میلیارد ریال در پایانه صفه با حضور شهردار اصفهان افتتاح شد.

احداث پمپ گازوئیل در فضایی در حدود یک‌ جریب یکی از این پروژه‌ها بود که توانایی ذخیره‌سازی حدود ۱۰۰ هزار لیتر گازوئیل را دارد و در ۲۴ ساعت می‌تواند به حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خدمات ارائه کند.

ایجاد این جایگاه کمک بزرگی به ایمنی سفر کرده زیرا تا پیش از این راننده‌ای که از جنوب کشور به پایانه صفه می‌رسید، باید برای سوخت گیری یا به پایانه کاوه یا به منطقه مَرغ مراجعه می‌کرد و زمان استراحت خود را از دست می‌داد، اما اکنون راننده می‌تواند با نیم ساعت سوخت گیری، یک ساعت و نیم تا دو ساعت در استراحتگاه رانندگان واقع در پایانه صفه استراحت کند و این فرایند ایمنی سفر را افزایش می‌دهد.

طرح اصلاح هندسی مسیر تردد اتوبوس‌ها در ورودی پایانه صفه نیز انجام شده است؛ متأسفانه قبل از این اصلاح، اتوبوس‌ها به محض ورود به پایانه به دلیل سوار یا پیاده کردن مسافر، دچار ترافیک سنگین می‌شدند که این اصلاح هندسی در فضای سه جریبی مشکل ترافیکی یاد شده را رفع کرده است.

البته در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، پایانه‌های مسافربری شهر تا ۲۰ درصد ظرفیت فعال است و انتظار می‌رود مردم از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

اتوماسیون بار نیز در پایانه مسافربری صفه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که حمل بار را هوشمند کرده و می‌توان بار را تا رسیدن به مقصد کنترل کرد.

اتوماسیون بار صفه در زمینی به مساحت ۱۶۵ مترمربع با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان اجرا شده و فضای مناسبی برای ساماندهی بارهای مسافران است، البته در سال ۹۷ اتوماسیون بار در پایانه کاوه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چند درصد صدور بلیت، الکترونیکی انجام می‌شود؟

یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سه سال گذشته انجام شده، فروش اینترنتی بلیت بوده است؛ البته متولی سامانه فروش بلیت‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

در حال حاضر فروش بلیت اینترنتی از ۳۰ درصد به ۷۲ درصد رسیده به طوری که بیش از ۷۰ درصد بلیت‌های اتوبوس به صورت اینترنتی فروش می‌رود.

کد خبر 434354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.