تاکید وزارت فرهنگ به بخش صنعت برای استفاده از واژه‌های فارسی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌هایی جداگانه به دو شرکت خودروسازی و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی لزوم استفاده از واژه‌های فارسی را ضروری و استفاده از واژه‌های بیگانه را غیرقانونی برشمرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی در نامه‌هایی جداگانه به مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا، گروه خودروسازی ایران خودرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، خواستار لزوم استفاده و بهره‌گیری بیش از پیش این شرکت‌ها از واژه‌های فارسی شد.

وی در بخشی از نامه‌های خود خطاب به مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در جریان دیدار سال گذشته ایشان با جمعی از شاعران، مدیران و مسئولان نهادهای فرهنگی که فرمودند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است. نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.» تاکید کرد: تردیدی نیست که خودروی تولید ملی به عنوان حاصلی ارزشمند از طرح و توان سازنده با هیئت ایرانی، چنانچه به نام این سرزمین اهورایی و خط و چشم‌نواز و روح فزای فارسی نیز مزین و سپس روانه بازار شود؛ همانا به مثابه یک آگهی کاربردی تبلیغی اثری فراگیر در گسترش میراث معنوی و تمدن درخشان این مرز و بوم را بر جای می‌گذارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی تصریح کرد: در شرایطی که افزون بر زبان فارسی، خط فارسی هم در معرض خطر جدی است، طرح و تدبیری به کار گرفته شود تا نام ایرانی خودرو با حروف فارسی برجسته نیز نوشته و نگاشته شود.

شالویی در نامه جداگانه دیگری به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره به مصوبه ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه هیئت وزیران (مصوب ۱۳۷۸/۲/۱۹ و ۱۳۹۴/۱۱/۱۴) موضوع ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه گفته است: در راستای پاسداشت زبان فارسی به عنوان میراث کهن ملی و نماد فرهنگ و تمدن درخشان ایرانی، تمامی دستگاه‌ها ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوطه هستند. در مقابل نیز هرگونه تبلیغ و ترویج زبان و نشان بیگانه هم ناپسند و غیر قانونی محسوب می‌شود. از سوی دیگر دبیرخانه شورای پاسداشت نیز با حضور وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و وظیفه اقدامات و هماهنگی‌های بعدی را بر عهده دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین محل‌های سوخت‌گیری خودروها (پمپ بنزین) هم به یکی از محیط‌های گسترده تبلیغی در سال‌های اخیر تبدیل و به دلیل رفت و آمدهای متعدد اهمیت فراوانی یافته است؛ از این رو خواهشمند است به منظور ساماندهی تبلیغات محیطی دستور فرمائید مقررات مربوط به پاسداشت زبان فارسی در اماکن مربوطه لحاظ شود و به هیچ وجه از زبان و نوشتار غیر فارسی مگر در چارچوب قوانین مصوب استفاده نشود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی در بخشی از این نامه‌ها آمادگی شورای پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هرگونه راهنمایی، مشورت و حمایت فکری و فرهنگی با این شرکت‌ها را با هدف حفظ و پاسداشت زبان فارسی اعلام کرده است.

هفته گذشته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز از نام‌گذاری خودرویی با عنوان «کوییک آرپلاس» انتقاد و اعلام کرد: این خودرو نامی غیرفارسی و غیرایرانی دارد که با شنیدن نام کوییک لفظ انگلیسی «quick» به معنای تند و سریع، به ذهن خطور می‌کند و این تأسف‌آور است.

این فرهنگستان تاکید کرد: ما اصرار داریم که شرکت سایپا برای این خودرو نامی فارسی انتخاب کند؛ همچنان‌که قبلاً نیز برای خودرو دیگری که پرشیا نامیده شده بود نام «پارس» انتخاب شد.

کد خبر 434332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.