دولت در سال اخیر یک ریال هم به متروی تهران کمک نکرد

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما یک ریال هم تاکنون از این اعتبار پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست بررسی مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل شهری با بیان اینکه مهم‌ترین مطالبه مردم تهران، امروزه در مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا است و ۸۰ درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل می‌دهد، گفت: در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده است و در اختیار شهرداری نبود و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: با تصمیمی که گرفته شد بنا شد مدیریت خط مترو تهران به شهرداری تهران واگذار شود و دولت بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه‌های ریلی بپردازد. بر همین اساس دولت مکلف بود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه مترو را بپردازد.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: همچنین در خصوص بلیت مترو هم برای اینکه نحوه استفاده مردم گسترش پیدا کند بنا شد یک سوم آن را مردم و یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد.

فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت در تکلیف قانونی خود برای احداث سامانه ریلی تنها سه درصد سهم خود را از سال ۹۶ تا ۹۸ پرداخت کرده، گفت: در این سال‌ها شش هزار میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و دولت تا کنون ۱۶۶ میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است.

وی ادامه داد: دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما یک ریال هم تاکنون از این اعتبار پرداخت نشده است.

فراهانی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در خیلی فضاها خطوط مترو به اندازه کافی وجود دارد بلکه کمبود واگن داریم، گفت: طبق بند هفت تصویب نامه هیأت وزیران در سال ۷۹ تاکید می‌کند از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان باید یک سوم شهرداری، دولت و مردم پرداخت کنند. دولت سهم را به موقع پرداخت نمی‌کند و ما هر سال در قالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می‌کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و این سهم را از دولت پیگیری کند شهرداری پیگیری انجام می‌دهد و به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان بند الف تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ گفت: برای شهرداری تهران جهت جبران کسری هزینه‌های شرکت بهره برداری مترو حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار گذاشتیم و جهت کسری شرکت واحد اتوبوسرانی چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در قالب بودجه ۹۹ کنار گذاشتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می‌کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می‌کند.

متروی تهران ۲۴ هزار میلیارد تومان سررسید بدهی به بانک‌ها دارد

فراهانی افزود: شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی‌های گذشته که ۲۴ هزار میلیارد تومان تا الان سر رسید بدهی مترو به بانک‌های مختلف است و هزینه بالای توسعه مترو و مشکلات مالی که وجود دارد، سرعتش کند شده و عملاً بزرگترین چالش شهرداری تهران تأمین هزینه‌های حمل و نقل است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: ظرفیت‌هایی در این خصوص داریم. ظرفیت‌های مالی در هر یک از سه بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو داریم و شهرداری را مکلف کردیم که از آن استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مترو اظهار کرد: آزادسازی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را در سال ۹۷ پیگیری کردیم و هفته گذشته نیمی از این مبلغ پرداخت شده است و امیدواریم با پیگیری‌ها نیمی دیگر آزاد شود. تضامین شهرداری تهران پذیرفته شده و بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت بر عهده دولت است. دولت نامه داده و هنوز در چالش با بانک برای پذیرفتن تضامین است.

فراهانی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های مالی مترو گفت: تأمین مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای شهر تهران شرکت مترو می‌تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع‌های ایستگاهی تأمین کند که مجموعاً یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل تأمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال ۹۸ و پیگیری اخذ مجوز برای دو هزار میلیارد تومان آن در سال ۹۹ از دیگر مواردی بوده که در سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود. انتشار اوراق مشارکت مهم‌ترین روش‌هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می‌کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: تأمین ۷۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره بودجه و ستاد تأمین ناوگان از دیگر موارد است. دولت متعهد است با تکلیفی که مجلس در اختیارش قرار داده مجموعاً ۷۰۰ میلیارد تومان امسال از محل ستاد جهش تولید پرداخت کند.

تأمین واگن، مشکل جدی متروی تهران

فراهانی با بیان اینکه مشکل اصلی مترو غیر از بحث حفاری و تأمین ایستگاه‌ها، خریداری و تولید واگن است، گفت: برای خریداری و تولید واگن ۷۰۰ میلیارد بودجه گذاشته شده است. در بودجه شهرداری ۲,۸۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفتیم و پیش بینی می‌کنیم تا آخر امسال ۸۴۰ میلیارد تومان از این محل تأمین شود.

وی گفت: با در نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران برای مترو پنج هزار میلیارد تومان برای امسال محقق خواهد شد که این پول برای توسعه خط سه، شش و هفت مترو شهری محقق خواهد شد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به تأمین اتوبوس برقی و ال آر تی و تأمین بودجه در این رابطه گفت: مسئله اتوبوس مهم است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که ۵۰۰ دستگاه آن هم در پارکینگ‌ها به دلیل مشکلات فنی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه شرکت واحد این است که در چند جهت حرکت کند، افزود: یکی از برنامه‌ها نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده است. عمر متوسط اتوبوس‌های تهران چیزی حدود ۱۰ سال بوده و اتوبوسی که شبانه روز کار می‌کند برای عمر ۱۰ سال فرسوده می‌شود.

قول همکاری رئیس جمهور برای بازسازی اتوبوس‌ها

فراهانی گفت: مسئله بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین فرسوده و دو هزار دستگاه اتوبوس تک کابین در تلفیق منابع دولتی جزئی از برنامه‌های شرکت اتوبوسرانی است و رئیس جمهور در بحث ستاد کرونا قول داد تا در این زمینه همکاری کنند. یعنی به جای تأمین اتوبوس علی‌رغم تکالیف دولت، فقط تاکید رئیس جمهور بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.

وی با اشاره به تأمین اتوبوس‌های ال آر تی در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴ دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تأسیسات و سیستم‌های مشخص داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری صورت گیرد.

فراهانی با بیان اینکه خرید و به‌کارگیری اتوبوس از دیگر موارد مطرح است، اظهار کرد: پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی ۳۰۰ دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و یک هزار و ۶۵۰ دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تأمین کند.

وی با بیان اینکه در کنار همه این موارد بازنشستگی و بازخریدی ۷۰۰ تن از کارکنان اتوبوسرانی در دستور است که به دنبال کاهش نیروی انسانی کمتر از شش هزار نفر هستند، ادامه داد: شرکت اتوبوسرانی از پر کارمندترین مجموعه‌ها است. زمانی بیش از ۱۳ هزار نفر پرسنل داشت و الان شش هزار و ۷۰۰ نفر پرسنل دارد.

فراهانی تاکید کرد: اتفاق خوب دیگر خصوصی سازی اتوبوس‌ها بوده که اتوبوس‌های تک کابین خصوصی سازی شده و تنها بخش اندکی از اتوبوس‌های دو کابین بی آر تی در اختیار اتوبوسرانی است.

وی افزود: از دیگر ظرفیت‌های اتوبوسرانی پیگیری انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید ناوگان از سهمیه سال ۹۸ و حدود یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۹ است که در سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد برخی تفاهم نامه‌ها گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که ۸۳ میلیارد تومان است و با تلفیق صندوق کارآفرین امید که تسهیلات قرض الحسنه می‌دهد حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای بازسازی یک هزار دستگاه اتوبوس فرسوده است.

وی تصریح کرد: پیگیری نوسازی یک هزار و ۶۵۰ دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت‌های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت‌های بند ب ماده ۱۲ قانون انجام می‌شود و سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش‌بینی شده است.

فراهانی ادامه داد: مجموعاً ۷۵۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته مصوب کردیم و پیش بینی شد ۲۱۰ میلیارد تومان از این پول محقق شود.

کد خبر 434293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.