سند ملی راهبردی مناسب‌سازی برای معلولان رونمایی و ابلاغ شد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور از رونمایی سند ملی راهبردی مناسب‌سازی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: این سند از امروز به همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایمنا، ابراهیم کاظمی مؤمن سرایی اظهار کرد: در این سند راهبردها و برنامه‌های ستاد مناسب سازی کشور برای معلولان تدوین شده تا این ستاد بر اساس آن عمل و اقدامات مناسب سازی پنج ساله را پیگیری کند، این سند حدود دو سال با حضور اساتید دانشگاهی، سازمان‌های مرتبط و تشکل‌های مردم نهاد آماده شده و در آن برنامه پنج ساله مناسب سازی کشور در ۶ فصل شامل فصل‌های مقاصد آرمانی، اهداف راهبردی، ارزیابی عوامل داخلی، ارزیابی عوامل خارجی، شناسایی راهبردها و اولویت بندی راهبردها، تدوین شده است.

وی افزود: یک شهر باید برای همه افراد ساخته شده و حق طبیعی هر فرد صرف نظر از جنس، قومیت، نژاد، عقیده و میزان توانمندی این است که همیشه باید بتواند از فضاهای شهری استفاده کند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه سرانه افراد معلول در کشور، رقم قابل توجهی است و عمده آنان را نیز جانبازان و سالمندان تشکیل می‌دهند، از سوی دیگر آمار بالای تصادف‌ها به تبع، نرخ بالاترین مرگ و معلولیت را نسبت به کشورهای دیگر رقم زده است.

مؤمن سرایی تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۱۰ درصد افراد یک جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و برآوردها حاکی از آن است که بالغ بر دو میلیون نفر در کشور افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی هستند بنابراین طراحی مناسب سازی در تمام فضاها، نمود عدالت اجتماعی است و اثرات روانی فوق العاده‌ای دارد.

وی اظهار کرد: این سند با شناخت موقعیت کنونی کشور از نظر مناسب سازی و در نظر گرفتن توانمندی و نقاط ضعف، فعالیت‌هایی را در جهت تحقق اهداف تعیین کرده و آنها را در زمان‌های معین جهت می‌دهد، با توجه به اینکه در سند ملی راهبردی مناسب سازی از نظر زمانی مشکل نداریم و وضعیت کنونی کشور سنجیده و برنامه آینده، در نظر گرفته شده است، امیدواریم دستگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 434289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.