نیاز به پلاسمای کوویدی در اصفهان/اهدای خون کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: روزانه ۶ واحد پلاسما کوویدی در مرکز انتقال خون اهدا می‌شود که تمام آن مصرف می‌شود، نیاز روزانه مراکز درمانی استان بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما و کرونا به سبب کاهش آمار اهدا کنندگان خون است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه میانگین روزانه بین پنج تا شش واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است.

وی ادامه داد: اهداکنندگان پلاسما کوویدی کم و افرادی که می‌توانند پلاسما کوویدی اهدا کنند نیز محدود است و پلاسمای درمانی از بیماران بهبود یافته کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، دریافت می‌شود، همچنین مراجعه افراد برای اهدای پلاسما بسیار کند است، بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم ذخیره مناسبی از پلاسمای کوویدی در مرکز انتقال خون اصفهان داشته باشیم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند ماهی یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه و افراد بهبود یافته بیماری کرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی با توضیح اینکه اکنون میزان اهدای پلاسمای کوویدی بسیار کم است، اضافه کرد: پلاسماهای دریافتی روزانه مصرف می‌شود و تمام بیماران را پوشش نمی‌دهد، افراد بهبود یافته برای کمک به بیماران کرونا اقدام به اهدای پلاسما نمایند تا بموقع به دست نیازمندان آن برسد.

زینلی با بیان اینکه شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد را برای افراد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده است، افزود: اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و در حال حاضر ذخایر خونی و فرآورده‌های خونی استان در حد نرمال و طبیعی است، اما نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه روزانه در استان به طور میانگین حدود ۴۵۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، گفت: اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم، چرا که میانگین مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان حدود ۴۰۰ واحد است، بنابراین اگر مراجعه کمتر از این تعداد شود، با کمبود مواجه می‌شویم.

کد خبر 434274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.