بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بحران کرونا

ترکیب عسل با شیرو کاهش استرس، مصرف سفیده تخم‌مرغ خام ممنوع، خوردن ساندویج و انتقال ویروس کرونا، مواد غذایی مضر برای مغز و بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بحران کرونا را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص ترکیب عسل با شیر داغ، اظهار کرد: طبق مطالعاتی که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی به دست آمده است می‌توان به این نتیجه دست یافت که ترکیب عسل گرم شده در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد در موادی مانند آب، شیر، چای منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMF (هیدرکسی متیل فورفال) می‌شود و به راحتی باعث ایجاد مسمومیت کبدی خواهد شد. دمای شیر یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد.

نرگس جوزدانی درباره میزان مصرف شیر و عسل در طول هفته، گفت: عسل همانند شکر کالری داشته و مضر است؛ بنابراین باید در میزان مصرف آن حد تعادل رعایت شود. در علم پزشکی محققان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف روزانه شیر امری لازم و ضروری برای بدن است که به هیچ عنوان نباید از نوشیدن آن غافل ماند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: نوشیدن شیر همراه با خرما هیچ منعی برای مصرف نداشته و افراد می‌توانند آن را میل کنند. البته ترکیب شیر و عسل معجون سحر آمیزی است که تأثیر به سزایی بر سلامت و زیبایی بدن دارد. همچنین باعث افزایش نیروی جسمانی کودکان و نوجوانان می‌شود. شیر نیمه گرم و عسل باعث کاهش سطح استرس می‌شود و اعصاب و ذهن شما را آرام می‌کند.

خوردن ساندویج و انتقال ویروس کرونا

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی و راه‌های پیشگیری از آن، اظهار کرد: کروناویروس از طریق غذاهای پخته شده و گرم منتقل نمی‌شود اما احتمال انتقال کرونا از طریق برخورد دست آلوده به غذاهای خام و سرد مانند سالاد یا ساندویچ سرد وجود دارد. مواد اولیه غذا نیز که از بیرون تهیه می‌شوند باید به خوبی ضدعفونی شوند. با رعایت این نکات، ویروس از طریق غذا منتقل نمی‌شود.

شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه ویروس کرونا به میزبان زنده نیاز دارد تا رشد کند، اضافه کرد: در صورت آلوده بودن افرادی که با تهیه و توزیع مواد غذایی سر و کار دارند، امکان انتقال این ویروس به مواد غذایی و مصرف‌کنندگان بعدی وجود دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، خاطرنشان کرد: همچنان بر شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون تاکید می‌شود و حتماً قبل از تماس با غذای پخته و یا آماده و پیش از اقدام به غذا خوردن، پس از دست زدن به مواد غذایی خام و هنگام آماده کردن مواد غذایی خام، باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

مواد غذایی مضر برای مغز

افرادی که بیشتر فعالیت‌های ذهنی انجام می‌دهند باید دور مواد غذایی مثل مارگارین، مایونز و غذاهای نیمه آماده را خط بکشند، این مواد به دلیل داشتن محتوای چربی‌های ترانس اثر بدی روی غشای سلولی دارد، این چربی‌ها سفت می‌شوند و اجازه عبور اکسیژن را نمی‌دهند که این بزرگ‌ترین خطر برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به مغز است. استفاده بیش از حد کربوهیدرات‌هایی که سریع جذب می‌شود مناسب این افراد نیست. این کربوهیدرات‌ها در موادی مانند قند، شیرینی و محصولات آرد، نان و ماکارونی وجود دارد و منجر به تجمع چربی می‌شود، به همین دلیل بدن حساسیت خود را به انسولین از دست می‌دهد. گلوکز جذب نشده در خون باقی می‌ماند و شروع به از بین بردن رگ‌های خونی می‌کند و کلسترول آزادانه در خون حرکت می‌کند و به نوبه خود، تبدیل به پلاک می‌شود که در جریان خون طبیعی تداخل ایجاد می‌کند و میزان اکسیژن وارد به مغز را کاهش می‌دهد.

مصرف سفیده تخم‌مرغ خام ممنوع

بعضی‌ها ممکن است تخم‌مرغ خام را به‌صورت مخلوط با شیر به‌عنوان یک غذای مکمل به اطفال بخورانند. گاهی عده‌ای از افراد در ترکیب برخی غذاهای خانگی آماده مصرف نظیر سس از تخم‌مرغ خام استفاده می‌کنند. حتی برخی ورزشکاران به ویژه در رشته بدنسازی سفیده تخم‌مرغ خام را در قالب معجون‌های تقویتی مصرف می‌کنند. اما باید دانست که مصرف سفیده تخم‌مرغ به صورت خام غیربهداشتی است. سفیده تخم‌مرغ حاوی نوعی پروتئین به نام آویدین است. این پروتئین تحت شرایطی اثر ضد تغذیه‌ای دارد؛ زیرا پروتئین آویدین می‌تواند با بیوتین یا ویتامین B۷ ترکیب شده و مانع جذب آن در روده انسان شود. از طرفی آنزیم‌های روده قادر به شکستن پیوند بین بیوتین و آویدین نیستند. ویتامین بیوتین به عنوان پیش نیاز ساخت آنزیم‌های کربوکسیلاز در بدن مورد نیاز بوده و کمبود آن تولید این آنزیم‌ها را مختل می‌کند.

بیوتین برای رشد و متابولیسم سلولی و دفع دی‌اکسیدکربن مورد نیاز است. این ویتامین در تولید اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه والین و ایزولوسین و همچنین گلوکز نقش دارد. ویتامین بیوتین در بسیاری از غذاها وجود دارد. جگر، ازگیل، سبزیجات برگ دار و بادام زمینی سرشار از بیوتین هستند.

اگر مصرف سفیده تخم‌مرغ خام به یک عادت غذایی تبدیل شود، ممکن است تأثیراتی مخرب روی سلامت انسان بگذارد. مصرف یکباره مقدار سفیده ۱۵ عدد تخم‌مرغ به صورت خام گاهی سبب عوارض حاد بیماری می‌شود. البته شکل حاد بیماری شایع نبوده و کمبود بیوتین معمولاً به شکل مزمن بروز می‌کند و علائم آن شامل درماتیت و پوسته‌پوسته شدن پوست، درد عضلانی، ریزش مو، التهاب زبان و ضعف عمومی است.

حرارت ناشی از آب پز کردن و سرخ کردن تخم‌مرغ سریعاً ساختار پروتئینی آویدین را تغییر شکل داده و غیر فعال می‌کند؛ لذا عوارض یادشده صرفاً با مصرف سفیده تخم‌مرغ خام رخ می‌دهد و حرارت دادن تخم‌مرغ خطر را کاملاً رفع می‌کند. البته غیر از آویدین موجود در سفیده تخم‌مرغ، عوامل دیگری می‌تواند موجب اختلال در جذب ویتامین بیوتین شود که از جمله آنها می‌توان به مصرف الکل، زیاده‌روی در مصرف میوه‌های نارس نظیر خرمالو، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بحران کرونا

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی و کاهش شانس ابتلاء به بیماری‌ها به خصوص همزمان با شیوع کرونا در خصوص بر ارجحیت پیشگیری بر درمان، اظهار کرد: این روزها همواره بر داشتن تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز بیماری و تقویت سیستم ایمنی تاکید می‌شود که این مهم را می‌توان با رعایت تعادل، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی محقق کرد.

مجید حسن قمی با بیان اینکه تغذیه سالم به معنای تعادل تنوع و تناسب در برخورداری و دریافت مواد غذایی سالم است، افزود: به این معنا که افراد در سبد غذایی از همه گروه‌های غذایی موجود استفاده کنند.

گروه‌های غذایی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی

وی انواع با تاکید بر گروه‌های ضروری غذای شامل شیر، غلات، گوشت و مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه‌جات، گفت: تنوع و تعادل به این معناست که از همه مواد غذایی استفاده کنیم، به عبارت دقیق‌تر هرروز باید از گروه مواد غذایی لبنیات، سبزیجات، پروتئین و مغزها و همین‌طور گروه غلات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با گروه شیر و لبنیات بهتر است از نوع کم‌چرب باشه و یا اگر کسی نمی‌تواند به هر دلیلی شیر بخورد می‌تواند از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کرده و یا جایگزین شیر از ماست و دوغ استفاده کند.

به گفته قمی؛ درباره غلات، از غلات سبوس‌دار یا غلات کامل استفاده کنیم و برای گروه گوشت‌ها بهتر است از گوشت‌های کم چرب‌تر استفاده کنیم تا سیستم ایمنی بدن دچار التهاب نشود.
همچنین در رابطه با میوه و سبزی نیز بهتر است هر فرد طی روز حداقل باید ۳ تا ۵ واحد از گروه میوه‌جات و سبزی‌جات مصرف کند.

اهمیت رعایت تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه رعایت تعادل، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، اظهار کرد: به عبارت دیگر باید در مصرف هرکدام از گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، غلات، گوشت و مواد پروتئینی، مغزها و گروه میوه و سبزیجات تناسب را رعایت کنیم تا چاقی و اضافه وزن و یا سوءتغدیه رخ ندهد.
دکتر قمی در ادامه با اشاره به نقش تأثیرگذار نوع تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با انواع بیماری‌ها و اهمیت آن بویژه در زمان اپیدمی کرونا، اظهار کرد: همواره پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد و پیشگیری نیز با تقویت سیستم ایمنی و رعایت چند تا رکن اساسی آن یعنی رعایت تعادل در کالری و انرژی دریافتی از مواد غذایی محقق می‌شود.

وی درباره ضرورت رعایت تناسب در مصرف مواد غذایی، تصریح کرد: بحث ایجاد تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی تا جایی مهم است که حتی اگر در مصرف میوه‌جات و سبزیجات که این روزها بسیار مورد تأکید است، زیاده روی کنیم به بروز مشکلات دیگری منجر می‌شود، به عنوان نمونه مصرف میوه جات بیش از حد نیاز بدن می‌تواند باعث افزایش کالری دریافتی و بروز چاقی و اضافه وزن شود.

روزانه به مصرف چه میزان سبزیجات و میوه‌جات احتیاج داریم؟

این متخصص تغذیه با اشاره به میزان مورد نیاز بدن به مصرف روزانه سبزیجات و میوه‌جات، گفت: بهتر آن است که در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب به سبزیجات اختصاص داده شود و در آن از انواع سبزیجات با رنگ‌های متنوع استفاده شود. مثلاً اگر از فلفل استفاده می‌کنیم فلفل قرمز، سبز و انواع کلم، هویج و گوجه‌فرنگی استفاده کنیم؛ هرچه رنگ‌ها بیشتر باشد میزان آنتی‌اکسیدان دریافتی و مواد غذایی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی نیز بیشتر است. همچنین درباره میوه‌جات نیز مصرف خود میوه مورد تاکید است نه نوع و یا بزرگی و کوچکی آن.

هشدار نسبت به زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی بدون پشتوانه علمی

قمی با اشاره به برخی مواد غذایی که این روزها بر مصرف زیاد آنها برای تقویت سیستم ایمنی و یا پیشگیری از بروز بیماری تاکید می‌شود، ضمن هشدار نسبت به زیاده روی در مصرف مواد غذایی بدون پشتوانه علمی، اظهار کرد: به عنوان نمونه "سیر" اگرچه ماده غذایی مفیدی است ولی مصرف بیش از دو تا سه حبه سیر در روز می‌تواند موجب بروز آلرژی، مشکلات گوارشی و التهاب در بدن شود و یا در رابطه با مصرف زنجبیل، دارچین، گلاب و غیره و تأثیر آنها در پیشگیری از بروز بیماری کرونا مطالبی مطرح شده که هیچ یک مستند نبوده و پشتوانه علمی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز پزشکی مبتنی بر شواهد حرف اول را می‌زند، گفت: نمی‌توان تنها با تکیه بر توصیه‌های یک گروه و یا یک فرد خاص و بدون مستندات علمی آن را به صورت کلی و برای کل جامعه پیشنهاد داد.

نبایدهای تغذیه‌ای در اپیدمی کرونا

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران همچنین در رابطه با مواد غذایی تأثیرگذار در تضعیف سیستم ایمنی، اظهار کرد: یکی از مواد غذایی نهی شده توسط تغذیه‌دانان سراسر دنیا فست‌فودهاست که مشکلات زیادی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. غذاهای پرنمک مانند چیپس، پفک و غذاهای تراریخته و فراوری شده از دیگر مواد مضر و دارای انواع مواد افزودنی است که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌ود.

قمی در خصوص حذف مواد غذایی حاوی قند بالا مانن، گفت: یک لیوان نوشابه به انداره ۲۳ تا ۲۶ حبه قند، مواد مضر را وارد دستگاه گوارش کرده و منجر به بروز چاقی و اضافه وزن و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. ضمن اینکه دفع رنگ‌های مضر نوشابه از طریق سیستم کبدی و کلیوی به یک هفته زمان نیاز دارد که موضوعی بسیار قابل توجه است. همچنین به حداقل رساندن صرف غذا در بیرون از منزل حتی با وجود مراجعه به رستوران‌های مطمئن و آنهایی که پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت می‌کنند، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 434272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.