کاهش اثر جزایر گرمایی از طریق سایبان‌ها

اثرات جزایر گرمایی شهری ازجمله خطرناک‌ترین تهدیدهای موجود برای بسیاری از شهرهای سراسر جهان محسوب می‌شود که البته بهبود وضعیت طراحی‌های شهری نقش بسزایی در کاهش چشمگیر آن‌ها دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در فصل تابستان دمای هوای فینیکس، پایتخت ایالت آریزونا در آمریکا، ممکن است به ۴۲ درجه سانتی‌گراد هم برسد که یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چنین گرمای شدیدی خشکی بیش از حد بیابان سونورا در جنوب غربی این ایالت محسوب می‌شود. از سوی دیگر آژانس حفاظت از محیط زیست تخمین زده است که در شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر، دمای هوا ممکن است در طول روز نسبت به مناطق روستایی اطراف گرم‌تر باشد که این اختلاف دما در طول شب بیشتر هم می‌شود. فینیکس نیز با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این قانون مستثنی نیست. علاوه بر این نباید نقش فعالیت‌های بشری را در افزایش دمای فینیکس نادیده گرفت. سراسر این شهر از سطوح آسفالتی و سازه‌های بتنی پوشیده شده است که این مواد گرمای خورشید را به خود جذب می‌کند و باعث ایجاد جزایر گرمایی شهری می‌شود. این جزایر می‌تواند به دنبال افزایش خنک‌کننده‌های هوا در داخل ساختمان‌ها به‌وجود آید که منجر به مصرف بالای انرژی می‌گردد. سازمان حفاظت از زیست بوم آمریکا به منظور مبارزه با اثرات جزایر گرمایی پیشنهاد کرده است برنامه‌ریزان شهری به کاشت درخت، ایجاد بام‌باغ‌ها یا سقف‌های سبز، استفاده از مواد دوستدار محیط زیست به جای بتن و آسفالت در ساخت و سازها و ایجاد تغییر در طراحی‌های شهری بپردازند.

در این راستا، گروهی از معماران خلاق اهل فینیکس با استفاده از ریسمان سایبانی بسیار شگفت‌انگیز بر فراز یکی از خیابان‌های اصلی شهر ایجاد کرده‌اند که علاوه بر زیباسازی شهر سایه‌ای عظیم برای فضای زیرین خود فراهم می‌آورد. بررسی میزان گرمای خیابان قبل و بعد از نصب این سایبان نتایجی شگفت‌انگیز  داشت؛ دمای هوای آن نسبت به قبل، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته بود. از سوی دیگر خیابان مذکور که پیش از این فضایی شلوغ و عاری از هر گونه محبوبیت در میان شهروندان بود، با وجود شرایط جدید زیبایی و محبوبیت خاصی پیدا کرده و فضای خنک آن باعث گرد هم آمدن مردم در سراسر بلواری شده است که تحت پوشش سایه این فضای ریسمانی جدید قرار دارد.

ایجاد این سایبان تنها یکی از اقدامات مثبت معماران فینیکس در راستای کاهش اثرات جزایر گرمایی شهری بوده و تا کنون فعالیت‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است. از دیگر مواردی که می‌توان در این راستا نام برد عبارت است از ممنوعیت تردد اتومبیل‌ها در خیابان‌های شهر که از مهم‌ترین عوامل افزایش دمای شهرها به شمار می‌رود. در این خیابان‌ها تنها عبور و مرور عابرین پیاده و وسایل حمل‌ونقل غیر موتوری مجاز است، در نتیجه امکانات آن‌ها افزایش قابل توجهی داشته و سراسر آن‌ها را کافه‌ها، رستوران‌ها، زمین‌های بازی، باغ‌های زیبا، بازارها، سینماها و سالن‌های تئاتر فرا گرفته است. با این حال از آنجایی که ترویج ایده نصب سایبان‌ها علاوه بر کمک به کاهش دمای هوا و به حداقل رساندن اثرات کشنده جزایر گرمایی جنبه زیباسازی نیز برای شهرها در بر دارد، این طرح یکی از بهترین ایده‌هایی محسوب می‌شود که تا امروز توسط این افراد ارائه شده است.

کد خبر 434266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.