۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کمبود ۱۹۷ هزار معلم در مهر ۹۹

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهرماه امسال ۱۹۷ هزار نیروی انسانی کمبود داریم گفت: از این میزان ۲۷ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی، ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و پنج هزار نفر از محل ردیف استخدامی از سال‌های گذشته جذب می‌شوند.

به گزارش ایمنا، قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه تمام تلاش ما اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: اگر می‌گوئیم ۲۰۳۰ جز خیانت چیز دیگری نیست، باید روی این سند تحول سرمایه گذاری کنیم که به تنهایی وظیفه آموزش و پرورش نیست و تمام دستگاه‌ها باید همکاری کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه یک طرح مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و مجلس با موضوع ساماندهی نیروی انسانی افزود: میان طرح و لایحه تفاوت است، اگر همکاران مجلس با طرح خالی وارد شوند یقیناً شورای نگهبانی ایراد اصل ۷۵ می‌گیرد و رد می‌شود. پیشنهادم این است که در آن جلسات مشترک حتماً از دکتر نوبخت و دکتر انصاری هم در کمیسیون آموزش دعوت شود که مغایرت اصل هفتاد و پنج در این طرح مشترک دیده نشود.

احمدی لاشکی افزود: اگر اینها با هم حضور داشته باشند موضوع یا در بودجه سنواتی دیده می‌شود یا بالاخره برنامه‌ای تدوین می‌شود، از این مجلس انتظار داریم در برنامه پنج ساله توسعه هفتم این موضوع سیاست‌های کلی نیروی انسانی لحاظ شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهرماه امسال ۱۹۷ هزار نیروی انسانی کمبود داریم گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تعدادی از کمبود را جبران کنیم. یک راهکار، استخدام از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است که مجوز ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر را برای امسال داریم.

وی تصریح کرد: همچنین ۲۰ هزار خروجی از دانشگاه فرهنگیان داریم که تحصیلشان تمام شده و وارد سیستم می‌شوند، پنج هزار ردیف استخدامی هم از سال‌های قبل داریم که تقریباً روی هم رفته ۵۲ هزار نفر تأمین می‌شود، مابقی ر ا چه طور حل می‌کنیم که می‌گوئیم مانند مسکّن است نه معالجه؟

احمدی لاشکی اظهار کرد: راه‌های جبران ما سرباز معلم، حق‌التدریس شاغل، بازنشسته، آزاد، معلمان تمام وقت (۱۵ هزار نفر در سال گذشته از این طریق تأمین نیرو شد) هستند که اینها ممکن است به صورت موقت مشکل کمبود نیرو را برای سال ۱۴۰۰ حل کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قانون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ گفت: با توجه به استفساریه آخر مجلس دهم، شیوه‌نامه تعیین تکلیف پیش دبستانی‌ها و خرید خدماتی‌ها هم هماهنگ شده و نامه وزیر به سازمان امور اداری استخدامی زده شده که سازمان امور اداری استخدامی هفته گذشته نامه آن را به هیئت دولت ارائه کرده است و انتظار داریم این اصلاحیه کوچک هم خارج از نوبت تصویب شود که این گروه‌ها هم سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

احمدی لاشکی افزود: این چهار گروه حق التدریسی‌ها، نیروهای پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و خرید خدمتی‌ها حدود ۸۰ هزار نفر می‌شوند که باید طبق قانون تا آخر ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شوند. امسال ۲۵ هزار و ۴۰۰ سهمیه به اینها دادیم، آموزشیاران نهضتی اخیراً در آزمون داخلی شرکت کردند و قرار است هفته اول مرداد نتایج اعلام شود و هر کدام ۵۰ درصد نمره را کسب کنند جذب می‌شوند و بر اساس نیاز منطقه در استان، جنسیت ورشته تحصیلی امتیازبندی‌ها انجام می‌شود. این نیروها باید تا آخر ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: انتظارم از مجلس جدید این است که بودجه جذب این افراد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت آن را تا ۱۵ آذر تقدیم می‌کند دیده شود که این افراد فدا شوند. اگر این اتفاقات افتاد می‌توانیم این ساماندهی را انجام دهیم وگرنه این قصه تکراری هر ساله را خواهیم داشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره مبحث اصلاح برنامه درسی ملی گفت: در بحث ساعات کلاسی و برنامه درسی ملی مجوز به مجموعه شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است اما درباره تقویم آموزشی که زمان فعالیت مدارس چگونه باشد و غیره به مجلس بر می‌گردد.

احمدی لاشکی افزود: بررسی میدانی در برخی کشورها در این باره انجام دادم و به ما می‌گفتند که هر ۱۰ سال یک بار در ژاپن کتاب بازنگری می‌شوند و در آلمان هم هر پنج سال یکبار این اتفاق می‌افتد.

وی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری گفت: تعیین زمان قطعی برای برگزاری کنکور مقدور است؛ همانطور که آزمون نهضت سوادآموزی هفته گذشته با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد ولی تا ستاد ملی کرونا نظر ندهد ما نباید نظر بدهیم. فعلاً تصمیم گیر نهایی، ستاد ملی کرونا است. مطلق نمی‌توان در این باره صحبت کرد. فعلاً داوطلبان آماده باشند و خودشان را برای ۳۱ مرداد آماده کنند. مسئولیت تأمین بهداشت محیط با وزارت علوم است و قطعاً پای کار خواهند بود و برنامه ریزی های لازم را خواهند داشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: کار سختی نیست و می‌توانند بحث ضدعفونی محیط و افراد را انجام دهند و مراقبت کنند.

احمدی لاشکی در واکنش به اظهارات حاجی بابایی مبنی بر اینکه مقصر کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به بعد از سال ۹۲ بر می‌گردد، گفت: قبل از سال ۹۲ هم مقصر داریم و این طور نیست که فقط مربوط به بعد از سال ۹۲ باشد. دانشگاه فرهنگیان از چه زمانی منحل شد؟ از آن زمان که مراکز تربیت معلم را بستیم و به این نقطه فعلی رسیدیم.

وی ادامه داد: امسال شرایط متفاوت است و با توجه به اینکه باید بخشی از آموزش‌ها از طریق فضای مجازی ارائه شود می‌توانیم نیاز به نیروی انسانی را تا حدودی تعدیل کنیم. ضمن آنکه عدد کمبود ۲۵۰ هزار معلم که آقای حاجی بابایی بیان کرد مربوط به سال ۱۴۰۱ است. همچنین نباید روی عدد و رقم تمرکز کنیم باید به کیفیت نیروی انسانی هم توجه کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایسنا، گفت: نظام رتبه بندی تا حدودی در حال انجام است. مبالغ افزایش یافته قابل توجه بود اما تورم به گونه‌ای است که شاید چندان به چشم نیاید اما باز هم کار بزرگی بود که انجام شد و باید قدرشناسی کرد. در نظام رتبه بندی معلمان به پنج دسته تقسیم می‌شوند آیا روی ارتقای کیفیت معلمان کاری شده است؟ انتظار داریم نمایندگان مجلس ما را یاری کنند و کمک برسانند که کیفیت را هم ارتقا دهیم.

احمدی لاشکی با بیان اینکه به شدت مخالفم که مؤسسات کنکور به برگزاری کنکور امسال کمک کنند گفت: سال‌های بعد بحث حذف کنکور را داریم و نباید به اینها بدهکار بشویم. دولت باید بایستد و کنکور امسال را اجرا کند. سلامت دانش آموزان برای ما مهم است از ۱۵ شهریور برای بازگشایی مدارس اعلام آمادگی کردهایم و وضعیت‌های مختلف را در نظر گرفته و بر اساس استان‌ها تصمیم گیری می‌شود.

کد خبر 434231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.