بازار مسکن به تسهیلات ارزان قیمت بیشتری نیاز دارد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بازار مسکن در مقایسه با دیگر صنایع پیشران و بازارهای شاخص نظام اقتصادی به سرمایه‌گذاری و تسهیلات دولتی و ارزان قیمت بیشتری نیاز دارد.

سعید موسوی پناه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه عرضه مسکن در بازار املاک و مستغلات کشور در هشت سال اخیر به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است، اظهار کرد: کمبود عرضه مسکن در بازار، اصلی‌ترین عامل افزایش تصاعدی قیمت املاک و اجاره‌بها در هفته‌های اخیر است و دولت به عنوان عامل اصلی کنترل قیمت مسکن، چاره‌ای جز توسعه طرح‌های ساخت مسکن و املاک ارزان قیمت در حاشیه شهرهای بزرگ ندارد.

وی افزود: عامل تأثیرگذار دیگری که به روند نوسانات نرخ مسکن در بازار شدت بخشیده، افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی است و با توجه به مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار کشور، بسیاری از صنایع مرتبط با صنعت پیشران ساخت و ساز، افزایش قیمت چشمگیری را بر روی محصولات خود اعمال کرده‌اند و باید منتظر رشد بیشتر نوسانات در بستر بازار مسکن شهرهای بزرگ کشور باشیم.

عضو دائم انجمن اقتصاد مسکن با بیان اینکه کمبود عرضه مسکن در بازار و ضعف مقررات مربوط به بازار این صنعت، دست عرضه‌کنندگان و فعالان صنعت ساختمان‌سازی را برای عرضه املاک در بازار با قیمت دلخواه بازگذاشته‌است، تصریح کرد: نباید از بازار مسکن و فعالان آن انتظار داشته باشیم که بر اساس نوسانات نرخ ارزهای مهم و دیگر شاخص‌های اقتصادی، نرخ املاک و مستغلات در بازار را بالا نبرند و کنترل نوسانات شاخص‌های تأثیرگذار بر نظام اقتصادی تا حد زیادی به آرامش بازار مسکن کمک می‌کند.

موسوی‌پناه اضافه کرد: یکی دیگر از ضعف‌های مهم نظام اقتصادی ایران در حوزه بازار مسکن، تطبیق ماهانه نرخ املاک و مستغلات در شهرهای بزرگ با ارزش ارزهای شاخص همچون دلار و تبعیت با فاصله زمانی شهرهای کوچک از این روند است. بی‌شک اگر تدبیر و برنامه بلندمدتی با سرمایه‌گذاری قابل توجه برای توسعه عرضه مسکن در بازه زمانی ۶ ماه آینده در بازار املاک در نظر گرفته نشود، قیمت مسکن همچنان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: تجربه علم اقتصاد و فعالیت چندین و چندساله فعالان در بازار مسکن ثابت کرده که این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع پیشران و بازارهای شاخص نظام اقتصادی به سرمایه‌گذاری و تسهیلات دولتی و ارزان قیمت بیشتری نیاز دارد و دولت باید با راه‌اندازی کانال‌های جدید تسهیلاتی، تسهیلات و وام‌های بلندمدت مربوط به این بازار را به فعالان اقتصادی واقعی تخصیص دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به نیاز مبرم مردم به مسکن و اجتناب ناپذیر بودن ضرورت توسعه عرضه مسکن در بازار، خاطر نشان کرد: با توجه به لزوم تأمین مسکن مورد نیاز مردم برای تابستان سال‌جاری، استفاده از ظرفیت مالی-اعتباری صندوق توسعه ملی و تقسیط از بانک‌های بزرگ کشور، راه حل مناسبی برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه ساخت مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهرهای بزرگ و واگذار کردن آنها به متقاضیان واقعی مسکن است.

موسوی پناه افزود: بازار مسکن نیازمند اقدامات فوری و با پشتوانه مقرراتی است و باید تا پیش از فوران کردن نیاز مردم در این بازار به وضعیت عرضه املاک و مستغلات در بازار توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

کد خبر 434212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.