۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
چنگیز داورپناه درگذشت

چنگیز داورپناه استاد زبان فارسی دانشگاه ساپینزا و مترجم برخی از آثار جانی روداری به فارسی، درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چنگیز داورپناه استاد ادبیات و زبان فارسی مقیم ایتالیا بود که بر کرسی واحد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «ساپینزا» شهر رم نشسته بود. او در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در شهر «اوریولو» به خاک سپرده شد.

داورپناه زاده تهران بود، او در ۱۴ تیرماه ۱۳۲۵ به دنیا آمد. دوران دبیرستان را در تهران گذراند و برای تکمیل تحصیلات خود به استانبول ترکیه سفر کرد. این سفر باعث آشنایی او با زبان ایتالیایی و فرهنگ غربی شد و آموخته‌های او به مرور و در سفرهایی که به آلمان و ایتالیا داشت تکمیل شد. داورپناه پس از ترکیه به سمت ایتالیا رفت و کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری را در دانشگاه اوربینو اخذ کرد.

داستان داورپناه و دانشگاه اوربینو ایتالیا به پایان نرسید، او در مقطع دکتری به سراغ رشته زبان و ادبیات مدرن خارجی رفت و در آن تحصیل کرد. او از سال ۱۳۶۵ و به مدت سی سال در دانشکده ادبیات و فلسفه دانشگاه رم در کرسی زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد. در این سال‌ها به‌عنوان استادیار با استاد پیه مونتزه (که شهرت جهانی دارد) همکاری نزدیک داشت.

او در سال‌های تدریسش، جزوه‌های آموزشی گوناگون و نیز یک لغت‌نامه کوچک فارسی ایتالیایی برای استفاده‌ دانشجویان تألیف کرد. داورپناه از پنجاه سال پیش تاکنون در ایتالیا زندگی می‌کرد.

از جمله آثار او ترجمه کتاب داستان "روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید" نوشته جانّی رُداری که توسط نشر هوپا منتشر شده است. داورپناه کتاب‌های دیگری از رداری از جمله مجموعه "داستان‌هایی برای سرگرمی" را نیز ترجمه کرده و مقالات مختلفی در زمینه ادبیات دارد.

کد خبر 434197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.