حرکاتِ رونالدینیوییِ احمدی‌نژاد

رویکرد متفاوت صداوسیما به دو مجلس یازدهم و دهم، ادعاهای رئیس جمهور سابق ایران، تاثیر افزایش نرخ سود سپرده ها بر افزایش سپرده های مردم و حمله عربستان به یک مراسم عروسی در یمن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۸ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس یازدهم برای جام جم، عزیز شد!» به بررسی رویکرد متفاوت صداوسیما به دو مجلس یازدهم و دهم پرداخت و نوشت: ظاهراً مجلس یازدهم سبب ایجاد تحولاتی در بخش‌های دیگر شده است که البته ساده‌انگاری است اگر تصور شود این تغییرات مثبت و علت آن به نحوه تعامل نمایندگان با سایر نهادها و ارگان‌ها باز می‌گردد. بدون شک همسو بودن نمایندگان مجلس یازدهم با برخی نهادها و شاید هدف مشترک آنها برای حفظ قدرت و دور کردن اصلاح‌طلبان از جلوس بر کرسی‌های تصمیم‌گیری است که سبب ایجاد مشی جدید در رفتارهای برخی ارگان‌ها شده است. از جمله این نهادهایی که مشی خود را به‌وضوح تغییر داده می‌توان به صداوسیما اشاره کرد. با آغاز به کار مجلس یازدهم صداوسیما به وظیفه اصلی خودش که همان انتشار اخبار خانه ملت است پرداخت؛ روندی که در مجالس گذشته که بخشی از کرسی‌های پارلمان متعلق به اصلاح‌طلبان بود نه‌تنها مورد توجه نبود بلکه بعضاً با پخش برنامه‌هایی سبب زیر سوال رفتن اقدامات نمایندگان می‌شدند. دیروز یک نماینده مجلس دهم از آشتی صداوسیما با مجلس خبر داد. احمد مازنی به برنا گفت: «در مجلس دهم این رابطه با مجلس وجود نداشت، صداوسیما در برنامه‌هایش طی چهار سال دوره دهم دنبال حاشیه‌های مجلس دهم بود و نگاه مخالف و تخریب به مجلس، داشت. هیأت‌رئیسه مجلس دهم علاقه‌ای به کار رسانه‌ای نداشت و کمتر در رسانه‌ای، حضور می‌یافت اما علاقه قالیباف به حضور در تلویزیون و رسانه است» وی همچنین گفت: حضور رئیس مجلس در برنامه زنده مفصل و طولانی تلویزیونی در یک ساعت پربیننده و شبکه پربیننده و بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با مسائل روز و برنامه‌هایش، مطلوب است. معمولاً همه رؤسای قوا در ابتدای کار خود این رویه را شروع می‌کنند. او ادامه داد: اگر قالیباف این برنامه را استمرار ببخشد و در بازه زمانی مشخص، در جمع اصحاب رسانه حضور پیدا کند و گزارش دهد و به پرسش‌ها پاسخ دهد، این امر بسیار می‌تواند برای کشور و قوه مقننه مطلوب باشد. نباید این ارتباط و گفت‌وگو فقط در تلویزیون و در برنامه و با حضور خبرنگار هم‌جهت با او، باشد. قالیباف باید کنفرانس مطبوعاتی و برنامه ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشد که همه رسانه‌ها، اعم از حامیان و منتقدان او و رسانه‌های خارجی حضور داشته باشند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی رمقی بانک‌ها در جذب نقدینگی» نوشت: اگر نگاهی به وضعیت بازارهای اقتصادی در ماه‌های اخیر داشته باشیم خواهیم دید که نوسان و جهش قیمت مهمان این‌روزهای بازارها بوده و هنگامی که علت نوسانات را جویا می‌شویم تحلیلگران نظرات متفاوتی را برای شرایط پیش آمده مطرح می‌کنند. در این میان افزایش نقدینگی از مهم‌ترین دلایلی است که کارشناسان به آن اشاره دارند، آنها معتقدند جریان نقدینگی روند افزایشی به خود گرفته و باید برای کنترل آن دنبال راهکار مناسبی بود. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از جمله راهکارهایی است که برخی کارشناسان مطرح می‫‌کنند. به گفته آنها افزایش نرخ سود سپرده می‌تواند مانعی برای حرکت نقدینگی به سوی بازارهای مالی باشد.

درپی التهاب بازارهای اقتصادی و رشد نقدینگی، اخیراً شورای پول و اعتبار تصمیم به افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها گرفت. با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافته و طبق آن سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه ۱۴ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال و دو سال به ترتیب ۱۶ و ۱۸ درصد درنظر گرفته شده است. آنطور که به نظر می‌رسد سیاستگذار پولی تصمیم دارد که با تغییرات گفته شده نقدینگی را به سمت بانک‌ها هدایت کرده و از التهابات اخیر در بازارهای اقتصادی بکاهد. حال این پسش مطرح می‌شود که آیا این میزان افزایش نرخ سود سپرده می‌تواند در هدایت نقدینگی مؤثر باشد یا خیر؟

روزنامه اعتماد ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرکاتِ رونالدینیوییِ احمدی‌نژاد» به بررسی ادعاهای رئیس جمهور سابق ایران پرداخت و نوشت: وقتی رئیس‌جمهور شد پنج سالی از آغاز هزاره سوم گذشته بود و به این واسطه و البته از آنجا که حرکات و سکناتش در امر سیاست و کشورداری و نیز خارج از سازوکار مملکت‌داری غریب بود نه از جانب منتقدان و مخالفان بلکه از سوی حامیان و هواخواهانش به «معجزه هزاره سوم» معروف شد. معجزه‌ای اما در طول هشت سال ریاست‌جمهوری صورت نداد، البته مگر اینکه میراث سیاسی و اقتصادی دولت اصلاحات را که حتی حالا پس از یکی، دو دهه همچنان مورد تحسین موافق و مخالف است به باد داد و به جز آنکه با نوع عجیب و نامتعارف مواجهه با شهروندان به‌ویژه با مخالفانی که عمدتاً طبقه متوسط شهری و البته طیف وسیعی از روشنفکران، اصحاب فرهنگ و هنر و کنشگران سیاسی و مدنی را شامل می‌شدند، دست به معجزه‌ای تکرارناپذیر زد و بهترین دوران در فروش نفت ایران را به یکی از دشوارترین دوران اقتصادی مملکت و متعاقباً یکی از سخت‌ترین ادوار معیشتی شهروندان بدل کرد. کاری چنان پیچیده و دشوار که به «معجزه» هم شبیه بود؛ چه آنکه کاری که احمدی‌نژاد با نفت مملکت در آن هشت سال کرد، شبیه به وضعیتی نادر در میدان فوتبال بود که به قول گزارشگران فوتبال، «گل نزدن» در آن موقعیت به‌مراتب سخت‌تر از «گل زدن» است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لابی دیپلماسی برای صادرات» نوشت: چگونگی صادرات محصولات کشاورزی مازاد استان‌ها از سوی دفتر وزارت امور خارجه به استانداری‌های البرز، اردبیل، ایلام، چهار محال و بختیاری، فارس، سمنان، کرمان، گیلان، لرستان و مازندران ابلاغ شد. ورود وزارت امور خارجه برای فعال کردن کشورهایی که ایران در آنها رایزن اقتصادی دارد و تسهیل هرچه بیشتر صادرات محصولات کشاورزی و ورود به بازارهای منطقه‌ای و همچنین پایدار شدن روند صادرات محصولات کشاورزی و باغی از جمله مطالباتی است که همواره از سوی فعالان این بخش مطرح می‌شود؛ خواسته‌ای که اجرایی شدن آن می‌تواند رشد صادرات را به همراه داشته باشد. در این زمینه وزارت امور خارجه پا به میدان گذاشته و خواستار آن شده تا استان‌های مذکور نسبت به ارائه فهرست تولید مازاد بر نیاز محصولات کشاورزی اقدام کنند تا مسیر صادرات آنها از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اتریش، ترکیه، بلغارستان، هند و پاکستان هموار شود. در نامه ارسالی بر این نکته نیز تاکید شده است که اگر به ظرایف صادراتی توجه نشود و نکاتی همچون بسته‌بندی مناسب، اطلاعات لازم و ادبیات مناسب برای معرفی کالا، استانداردهای مناسب و وفای به عهد توسط طرف ایرانی مدنظر قرار نگیرد، نمی‌توان حضور درازمدت صادرات محصولات ایرانی را تضمین کرد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش شمار شهدای مراسم عروسی در یمن به ۳۵ نفر، قبایل یمنی: از سعودی‌ها انتقام می‌گیریم» به بررسی افزایش شمار شهدای حمله آل‌سعود به یک مراسم عروسی در استان «الجوف» یمن پرداخت و نوشت: آل‌سعود این بار و در اواخر هفته گذشته یک مجلس عروسی را در استان الجوف یمن مورد حمله قرارداد. جنگنده‌های آمریکایی آل‌سعود در شرایطی که بیماری کرونا روز به روز در یمن شیوع بیشتری پیدا می‌کند و بحران سوخت به دلیل محاصره، مردم را بیش از پیش تحت فشار می‌گذارد به یک مراسم عروسی حمله کردند و شمار زیادی را قتل عام کردند. در ابتدا منابع محلی در استان «الجوف» (واقع در شمال یمن) اعلام کردند، تعداد قربانیان جنایت ائتلاف سعودی-آمریکایی در منطقه «المساعفه» در شهر «الحزم» به بیش از ۲۵ شهید و چندین زخمی رسیده است. شبکه المشیره در تکمیل این خبر اعلام کرد بیمارستان «مأرب» اجساد تکه تکه شده ۱۶ زن و کودک از قربانیان این جنایت در المساعفه به علاوه تعدادی مجروح را تحویل گرفته و بیمارستان الحزم نیز اجساد هشت نفر به همراه تعدادی زخمی را پذیرش کرده است.

روز پنجشنبه اما منابع محلی در الجوف اعلام کردند، آمار تلفات این جنایت به ۳۵ شهید افزایش یافته است. در همین راستا «محمد عبدالسلام»، رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت صنعا نیز توئیت کرده که، سماجت ائتلاف سعودی در جنایت‌هایش در میان استقبال علنی سازمان ملل انجام می‌شود. عبدالسلام افزود، هدف گیری مداوم غیرنظامیان در میان تبریک علنی سازمان ملل با حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه آن رخ می‌دهد. او اضافه کرد، جنگنده‌های ائتلاف سعودی ظرف سه روز دست به دو جنایت وحشیانه در استان‌های الجوف و حجه زده‌اند که قربانیانش ده‌ها زن و کودک هستند. محمد علی الحوثی، عضو دفتر سیاسی عالی یمن نیز بر پایداری یمنی در برابر تجاوز سعودی – اماراتی تاکید کرد. به دنبال این جنایت منابع محلی در استان الجوف یمن از آماده‌باش قبایل این استان برای پاسخ به بمباران این مراسم عروسی خبر دادند. بزرگان قبایل الجوف در دیدار و تماس‌هایی که با قبیله «بنی نوف» داشتند، به آنها گفته‌اند برای انتقام زنان و کودکان کشته شده در کنار آنها هستند و حمله به قبیله «بنی نوف» به منزله حمله به تمامی قبایل «الجوف» است.

کد خبر 434184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.