افزایش مشکلات شهرداری با تاخیر در ابلاغ طرح‌های جامع

شهردار زاینده رود گفت: روند طولانی بررسی طرح جامع شهرها همواره مشکل ساز است و باعث می‌شود بخش زیادی از اطلاعات و مباحث شهری دچار به هم‌ریختگی شده و طرح جامع زمان مفید اجرا را از دست بدهد.

ابوالفضل توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش طرح تفصیلی در رفع مسائل و مشکلات شهرها، اظهار کرد: طرح تفصیلی بر اساس معیارها و ضوابط کلی مندرج در طرح جامع شهری برای تعیین نحوه استفاده از اراضی شهری در سطح محلات مختلف شهر، شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و ساختمان طراحی می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی جزئیات قابل اجرا همچون خدمات و فضاهای شهری به صورت کارشناسی تعریف می‌شود، افزود: در اینگونه طرح‌ها اولویت‌هایی چون نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری مورد بررسی قرار گرفته و براساس گزارشات تهیه شده موقعیت عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

شهردار زاینده رود تصریح کرد: با توجه به توسعه روز افزون شهرهای ایران داشتن طرح تفصیلی برای شهرها یک اصل به شمار می‌آید، چراکه شهرداری‌ها با استفاده از این طرح‌ها می‌توانند برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرده و براساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه خود را تعریف کنند.

توکلی با بیان اینکه شهر زاینده رود در سال ۹۹ به عنوان شهر پایلوت برای تهیه طرح تفصیلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان انتخاب شد، ادامه داد: شهر زاینده رود بعد از شهر جدید فولادشهر دومین شهر شهرستان لنجان است که تدوین طرح تفصیلی با تأمین اعتبارات دولتی در آن اجرا شده است؛ این مهم در اواخر سال ۹۸ از بین ۲۸ شهر در استان اصفهان پس از برگزاری مزایده و انتخاب مشاور طرح به مرحله اجرا رسید.

وی با بیان اینکه تصویب طرح جامع شهر زاینده رود از سال ۸۶ آغاز شد و پس از تصویب به دلیل اشراف نداشتن مشاور روی مسائل شهرسازی با مشکلات متعددی مواجه شد، اضافه کرد: روند طولانی بررسی طرح جامع شهرها همواره مشکل ساز است و باعث می‌شود بخش زیادی از اطلاعات و مباحث شهری دچار به هم‌ریختگی شده و طرح جامع زمان مفید اجرا را از دست بدهد.

شهردار زاینده رود عنوان کرد: شهر زاینده رود نیز از این آسیب مصون نبوده است، زیرا طرح جامع این شهر ساحلی در سال ۹۴ ابلاغ شد، اما بیش از ۴۰۰ مورد در طرح وجود دارد که حقوق مکتسبه شهروندان در آن دید نشده و از طرفی برخی کاربری‌های مورد نیاز شهر نیز در مکان‌یابی‌های شده در نظر گرفته نشده است.

توکلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاربری اراضی که در داخل محدوده شهر زاینده رود قرار دارد، تغییر کرده است و نیاز است با طرح تفصیلی بتوانیم اقدامات لازم اصلاحی روی اطلاعات طرح جامع شهر را انجام دهیم.

وی یادآور شد: شهرداری زاینده رود در راستای اقدامات شهرسازی برای تدقیق طرح توسط مشاور سازمان خدمات طراحی شهرداری اقدام کرد و همزمان در کنار طرح تفصیلی برای رفع مشکلات برخی اراضی داخل محدوده در محلات جنوب شهر گام برداشت.

شهردار زاینده رود افزود: شهرداری زاینده رود در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نسبت به تهیه نقشه‌های پایه شامل تصاویر هوایی اقدام کرده است و به موضوعاتی چون کسب درآمد پایدار شهری و رفع مشکلات شهر و شهروندان نگاهی ویژه داشته است و امیدواریم با حمایت اداره کل راه و شهرسازی استان و مشاور طرح بتوانیم طرح تفضیلی شهر را برای آیندگان و رفع مشکلات شهروندان به یادگار بگذاریم.

کد خبر 434180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.