دریافت هزینه برای درمان کرونا تخلف است

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان آخرین وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان اصفهان در بحران کرونا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اصلی‌ترین محورهای حوزه درمان در بسیاری از بحران‌های اجتماعی و همچنین تهدید کننده سلامت، به ویژه بحران کرونا خدمات مراکز درمان تأمین اجتماعی است، مراکزی که کمتر مسئولان بهداشت و درمان از آنها سخن می‌گویند اما نقش آنها در ارائه بهترین خدمات با حداقل دریافتی بر هیچکس پوشیده نیست، با توجه به فرارسیدن هفته تأمین اجتماعی با دکتر علی اعتصام‌پور، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی این نهاد تا چه اندازه توانسته است عدالت محوری را در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش رعایت کند؟

این سازمان خدمات ارزنده‌ای دارد اما باید مثلث سه جانبه متشکل از سازمان، کارگر و کارفرما در شورای عالی نقششان متوازن شود تا بتوان خدمات بهتری ارائه کرد؛ در حال حاضر اینطور نیست، وزنه برخی از اضلاع مثلث بیشتر سنگینی می‌کند و به این دلیل این سازمان با اهداف اصلی‌اش فاصله دارد.

اما نقطه قوت فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی طی ایام اخیر مساعدت‌های دولت در زمینه تسویه بخشی از بدهی هایش به سازمان است که از سوی دیگر ما نیز توانستیم بدهی‌ها به دانشگاه‌ها و مراکز طرف قرارداد را به روز رسانی کنیم.

روند بدهی‌های بیمه تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونه است؟

در این زمینه در استان اصفهان بدهی‌هایمان به مراکز درمانی با فاصله دو ماهه پرداخت شده است و چنانچه در مواردی ادعای تأخیر در پرداخت می شود به دلیل مشکلات حقوقی است که برای سازمان‌ها و نهادهای طرف قرار داد بیمه ایجاد شده و این موضوع ربطی به تأمین اجتماعی ندارد.

عملکرد حوزه درمان تأمین اجتماعی اصفهان در بحران کرونا را توضیح دهید؟

تاکنون چهار هزار و۷۰۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی اصفهان بستری شده‌اند که از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ بیمار در بیمارستان غرضی، هزار و ۴۰۰ نفر در بیمارستان شریعتی و ۶۰۰ نفر در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) بستری شدند. از این بیماران بیش از ۹۳ درصد بهبود یافته و حدود هفت درصد جان خود را از دست داده‌اند.

در مجموع در بحران کرونا دو بیمارستان فاطمه الزهرا نجف‌آباد و غرضی اصفهان به مدت چهار ماه ریفرال کرونا بودند که با توجه به کاهش مراجعات از ریفرال خارج شده اما در حال حاضر ۶۰ تخت در بیمارستان غرضی، ۳۰ تخت در بیمارستان فاطمه الزهرا و ۳۰ تخت در بیمارستان شریعتی به منظور ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

باید توجه داشت که همه خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی کاملاً رایگان بوده و هیچ هزینه ای از بیماران دریافت نشده است در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیز با توجه به تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای این بیماری نباید هزینه‌ای از بیماران دریافت شود و خلاف این امر جرم است.

ویژگی فوتی‌های کرونا در مراکز درمانی تأمین اجتماعی چه بود؟

بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان در گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال بوده است، باید توجه داشت که در اصفهان در حوزه مرگ و میر ناشی از کرونا از میانگین کشور کمتر هستیم، شایع‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای فوتی‌های کرونا فشارخون، انسداد مزمن ریوی و دیابت بوده است.

چرا بیمارستان‌های تأمین اجتماعی از لیست بیمارستان های ریفرال کرونا در اصفهان خارج شد؟

باید توجه داشت که افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی افراد کم بضاعتی هستند که باید بهترین خدمات را بدون هزینه در مراکز درمانی تأمین اجتماعی دریافت کنند و این منطقی نبود که علی رغم اینکه درمان کرونا وظیفه مراکز درمان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی است بسیاری از این مراکز بیماران مبتلا به کرونا را نمی‌پذیرفتند اما بیمارستان‌های تأمین اجتماعی که فقط نقش بازوی کمکی را دارند این کار را انجام دهند و محدودیت در ارائه خدمات به دیگر بیماران داشته باشیم.

از این رو به این نتیجه رسیدیم که هر سه بیمارستان تحت پوشش تأمین اجتماعی در استان اصفهان و ۲۷ پلی کلینیک باید به اصالت اصلی‌شان برگردند چرا که باید متخصصان این مراکز رسالت اصلی خودشان را انجام دهند.

داروهای کرونا تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است؟

کرونا داروی خاصی ندارد و تنها مسکن‌هاست که همگی تحت پوشش بیمه قرار دارد و کسی با دفترچه مراجعه کند هزینه ای برای درمان نخواهد داشت.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی اصفهان به پلاسما درمانی ورود کرد، در این زمینه توضیح دهید؟

به عنوان دومین مرکز در کشور با همکاری سازمان خون دریافت پلاسمای بهبود یافتگان این بیماری را در دستور کار قرار دادیم، ۲۰ روز اجرای این طرح در دستور کار ما قرار داشت، در این بازه زمانی ۴۰۰ نفر را شناسایی کردیم که از این تعداد ۴۴ واحد پلاسما دریافت شد اما پس از ۲۰ روز طرح به اداره کل انتقال خون استان اصفهان واگذار شد که در این زمینه دستاوردهای خوبی نداشتند و باید توجه داشت در این زمینه استفاده از بانک اطلاعاتی بیماران بهبود یافته می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد.

چه تعداد از کادر درمانی تأمین اجتماعی اصفهان به کرونا مبتلا شدند و آیا شهید راه درمان داشتید؟

۱۶۰ نفر از کادر درمانی و پرسنل مراکز درمانی تأمین اجتماعی اصفهان به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه در بین این افراد مورد فوتی نداشتیم.

پروژه‌های در دست بهره‌برداری مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در هفته تأمین اجتماعی چیست؟

راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی، بخش ال دی آر با هدف ترویج زایمان طبیعی و هتلینگ ۷۰ درصد از بیمارستان شریعتی که در واقع بازسازی کامل شده است، راه‌اندازی درمانگاه شماره دو شریعتی همراه با یک آزمایشگاه جامع که همه فوق تخصص های غدد اطفال، بزرگسال، روماتولوژی و غیره را بهره برداری می‌کنیم.

همچنین راه‌اندازی ترانس برق بسیار قوی در بیمارستان شریعتی از دیگر پروژه‌های در دست بررسی این بیمارستان است.

افتتاح رسمی سیتی اسکن و پدبالگرد بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نیز از پروژه‌های در دست بهره برداری است، ضمن اینکه با توجه به راه اندازی سیتی اسکن و پدبالگرد این بیمارستان می‌تواند مرکز ترومای غرب استان اصفهان باشد. سوئیت هایی را برای همراهان بیماران اختصاص داده‌ایم که فاصله این سوئیت ها با شهر به اندازه‌ای است که برای پارک خودرو نیز مشکلی وجود ندارد.

کاستی‌های نوبت دهی آنلاین همواره مشکل مراجعه کنندگان به مراکز درمان تأمین اجتماعی بوده است، در این زمینه اقدامی انجام داده‌اید؟

پزشکان و مراکز درمانی می‌توانند با استفاده از ۶ روش، اعتبار دفترچه‌های درمان تأمین اجتماعی را به صورت فوری و آسان استعلام کنند که از جمله این روش‌ها استفاده از اپلیکیشن موبایل(https://pwa.tamin.ir) استفاده از نسخه وب(https://medical.tamin.ir) و همچنین استفاده از کدهای دستوری #۱۴۲۰*۴* یا #۱*۱۴۲۰*۴* و یا #۱۶۶۶* و ارائه کدملی به این کدهای دستوری است. همچنین بیمه شدگان محترم می‌توانند با استفاده از کد دستوری #۳۱*۱۴۲۰*۴* و یا شماره تلفن‌های ۳۵۷۰ بیمارستان دکتر شریعتی، ۳۵۰۵۰ بیمارستان دکتر غرضی و ۴۲۹۹۹ بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) نجف آباد برای دریافت نوبت اقدام کنند.

در بحث آموزش و تقویت روحیه کادر درمانی بیمارستان‌های تحت پوشش خود چه اقداماتی کرده‌اید؟

ستاد هدایت و مشاوره بیمار در این زمینه راه‌اندازی شده است ضمن اینکه به صورت اسکای روم به پزشکان متخصص در زمینه کرونا آموزش داده شده است و این آموزش به روز رسانی نیز می‌شود.

گفت‌وگو از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 434162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.