دست‌خالی آقای ‌ِاصولگرا از صندلی‌ ریاست!

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

روایت طحان نظیف از اختلاف بر سر تأیید صلاحیت تاجگردون در شورای نگهبان

هادی طحان نظیف در گفتگوی ویژه خبری گفت: به نظر می‌رسد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه خود را به خوبی انجام نداده که ۷۵ نماینده رد صلاحیت شدند. شورای نگهبان با اسناد و مدارک و طبق قانون صلاحیت افراد را بررسی می‌کند. بررسی صلاحیت در شورای نگهبان مستند بر اصل ۹۹ قانون اساسی است و موضوعات براساس قانون بررسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر درباره منتخب گچساران از ابتدا در شورا وجود داشت گفت: در نهایت عدم تأیید ایشان در شورای نگهبان رأی نیاورد. زمان نظر دهی شورای نگهبان در ماجرای اعتبارنامه منتخب گچساران، تمام شده بود و ما اعلام کردیم که زمان قانونی ما تمام شده و نفیا یا اثباتا نظری در این باره نمی‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در انتخابات مجری بر قانون انتخاباتی هستیم که به آن ایرادات زیادی داریم گفت: قانون انتخابات فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست. مشکل اصلاح قانون انتخابات در مجلس قبل این بود که موضوع به استانی شدن انتخابات گره خورد البته در کلیات استانی شدن ایرادی نداریم. اگر قانون انتخابات اصلاح می‌شد، بسیاری از مشکلات و عدم اقناع‌ها پیش نمی‌آمد.

طحان نظیف در پایان گفت: بنا بر نظرسنجی‌های دولتی‌ها، کمتر از نیم درصد از موضوع علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات مربوط به بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان است. ما راضی به رد صلاحیت حتی یک نفر هم نیستیم اما باید طبق قانون صلاحیت همه داوطلبان را بررسی کنیم.

دیگر کسی در مجلس پیگیر استیضاح رئیس جمهور نیست

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس همواره در راستای رفع مشکلات کشور حرکت کرده، گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری موافق استیضاح رئیس‌جمهور نیست، نمایندگان مجلس از این اقدام منصرف شدند.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در جلسه دیدار نمایندگان در روز یکشنبه بر کمک به دولت و تعامل با هم تأکید داشتند. دولت باید قوانین را به درستی اجرا کند تا مشکلات موجود رفع شود.

شهریاری با بیان اینکه خیلی از نمایندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کرده بودند، گفت: در حال حاضر موضوع استیضاح رئیس‌جمهور منتفی شده است و دیگر هیچیک از نمایندگان پیگیر این موضوع نیست. اما طرح سوال از رئیس‌جمهور با ۱۹۵ امضا تحویل هیأت رئیسه مجلس شد و به قوت خود باقی است.

هفته گذشته زمزمه استیضاح رئیس جمهور در مجلس مطرح شد اما مقام معظم رهبری در جلسه دیدار نمایندگان در روز یکشنبه این هفته با بیان اینکه روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، تاکید کردند که سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

میرسلیم در سال اول پارلمان به هیچ صندلی ریاستی نرسید

در نهایت میرسلیم با ۱۲ رأی در انتخابات مجلس در برابر قالیباف با ۲۳۰ رأی شکست سنگینی متحمل شد. با بازماندن میرسلیم از ریاست، تصور می‌شد او مسئولیتی مثل ریاست یکی از کمیسیون‌ها را به عهده بگیرد، در گمانه زنی‌ها صحبت از کمیسیون صنایع که مرتبط با تحصیلات او بود می‌شد. با این حال میرسلیم وارد رقابت در آن کمیسیون نشد و ترجیح داد سراغ کمیسیون اصل ۹۰ برود و خود را رقابت بر سر ریاست این کمیسیون آماده کند تا شاید اینبار از جایگاه ریاست نظارتی ترین کمیسیون مجلس پیگیر شعارهای ضد فساد خود شود اما اینبار هم درهای ریاست به رویش باز نشد و خودخواسته از رقابت کنار کشید.

او در نامه‌ای اعتراضی نسبت به اینکه هیأت رئیسه مجلس به جای دو کاندیدا پنج کاندیدای ریاست این کمیسیون معرفی کرد از نامزدی انصراف داد و نوشت: «توضیح اینکه حساسیت و اهمیت اقدامات این کمیسیون ایجاب می‌کند که شایسته‌ترین فرد برای ایفای خدمات مدیریتی آن انتخاب شود و لذا قانونگذار وظیفه تشخیص آن فرد را به عهده هیأت‌رئیسه محترم قرار داده است و تأیید آن با رأی مجلس انجام می‌گیرد. تشخیص شایستگی را هیأت‌رئیسه محترم باید بر مبنای ملاک‌های که به وظایف کمیسیون اصل ۹۰ برمی‌گردد با تدوین جدول امتیازات داوطلبان انجام می‌داد و کارشناسانه مشخص می‌کرد که چه نامزدهای مناسب‌ترند. این کار را نباید خود نامزدها مدعی شوند چون قبیح است و نباید به صحن مجلس واگذار کرد زیرا گرفتار رایزنی‌های غیررسمی خارج از قواره‌های شایسته سالاری می‌شود.»

چالش اصلاح طلبان بر سر ریاست شورایعالی سیاستگذاری

آذر منصوری، دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، با بیان آنکه فارغ از اینکه اینکه رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چه کسی باشد، باید بررسی کنیم که ساختار کنونی پاسخگوی نیاز امروز اصلاح طلبان است یا خیر؛ گفت: اصلاح طلبان باید درباره نوع سیاست ورزی اصلاح‌طلبانه فکر کرده و به توافق و تفاهم برسند تا براساس ساختار کنونی یا جدید عمل کنند.

وی افزود: گام بعدی می‌تواند چابک‌سازی و تأسیس نهاد اجماع ساز برای اصلاح‌طلبان باشد. خراب کردن یک نهاد کار سختی نیست ولی ساختن یک نهاد با توجه به مجموعه اقتضائاتی که در ایران با آن مواجه هستیم دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید به این ملاحظات هم توجه شود.

منصوری خاطرنشان کرد: مهم است بدانیم به جای شورای فعلی چه ساختارهای جایگزینی مناسب‌تر است و این ساختار جدید قرار است چگونه و به کدام مشکل سیاست‌ورزی ما کمک کنند؟ در انتخابات مجلس اسفند ۹۸ بخشی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که به هر قیمتی باید در انتخابات شرکت کنند ولی اکثریت اصلاح طلبان تصمیم گرفتند به سراغ نامزد نیابتی یا اجاره‌ای جناح رقیب نروند.

عضو شورای عالی اصلاح طالبان در این باره که برخی پیشنهاد داده‌اند در این مقطع رئیس دولت اصلاحات وارد میدان شود، اظهار کرد: وی هیچ وقت ادعای رهبری اصلاح‌طلبان را نداشته است. این عنوانی است که توسط بخشی از مردم، اصلاح طلبان و طرفداران به او داده و آن را القا می‌کنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای متکثر و مشتمل بر اشخاص و احزاب هستند. مهمترین کار ویژه ای رئیس دولت اصلاحات این است که از اعتبار خودش مایه بگذارد و کمک کند. اصلاح‌طلبان اولاً باید به تعریف واحدی از سیاست‌ورزی برسند و دیگر اینکه برای برگشتن اعتماد عمومی بسته‌های سیاسی پیشنهاد دهند.

جزئیات مهم انهدام و دستگیری تیم منافقین در شیراز

در پی اشراف اطلاعاتی بر روی تحرکات و فعالیت‌های عناصر خودفروخته منافقین در داخل کشور؛ تیم اقدامی این گروهک تروریستی که به منظور انجام عملیات ایذائی وارد استان فارس شده بود توسط سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و منهدم و اعضای آن دستگیر شدند.

پیش از این انجام اقدامات ایضائی در ایام سالگرد ارتحال رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برنامه کاری این تیم بوده که بواسطه هوشیاری و اشراف اطلاعاتی این تیم ناکام ماند.

کد خبر 434035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.