نقشه راه رهبر انقلاب برای مجلس یازدهم؛ تعامل با دولت و حل مشکلات اقتصادی

در سال‌های گذشته هر دوره مجلس شورای اسلامی با دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب آغاز می‌شد، اما در این دوره، به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، این دیدار به تعویق افتاد و نهایتاً صبح روز یکشنبه ۲۲ تیرماه به‌صورت مجازی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس دوره یازدهم را "مظهر امید و انتظار مردم" خواندند و با استناد به "بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور" و "توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت" تاکید کردند که " همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز از حاشیه‌سازی و نیز کار مخلصانه برای مردم در روند حل مشکلات، تأثیر محسوس بگذارد. "

رهبر معظم انقلاب همچنین با ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد کرونا، همه را به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواندند و فرمودند که "مردم با گسترش نهضت تعاون به نیازمندان بار دیگر کشور را از طراوت کمک به قشرهای ضعیف و خانواده‌های نیازمند سرشار کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای "حضور درصد قابل‌قبولی از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات مایوس‌کننده دشمنان نشان‌دهنده امیدواری و انتظار ملت برای حل مشکلات' خواندند و به نمایندگان مجلس توصیه کردند که "قدر این موقعیت مهم را بدانند. "

ایشان مجلس یازدهم را از "قوی‌ترین و انقلابی‌ترین" مجالس پس از انقلاب خواندند و فرمودند که حضور "جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پرتوان، تحصیل‌کرده و کارآمد" در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها، فرمودند که مهلت چهارساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.

رهبر انقلاب ادامه صحبت‌های خود را به "تعامل و هم افزایی قوا" اختصاص دادند و گفتند که نقشه کلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضائیه به اینگونه است که آنها باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند و هیچ گونه تعللی در این زمینه جایز نیست. این تعامل از جانب مجلس نیز باید به اینگونه باشد که در مصوبات، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشور در نظر گرفته شود.

ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند که روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند که حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود، اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند که از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

ایشان درباره همکاری مجلس با قوای دیگر گفتند که مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبان‌گیر و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان‌بخش و ناراحت کننده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش نظارتی مجلس را بسیار مهم و حیاتی دانستند و خاطرنشان کردند که این نقش باید "با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه" ایفا شود.

ایشان همچنین با اشاره به سال آخر دولت گفتند: که سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

در اولین واکنش به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تشکر از بیانات رهبر انقلاب گفت که قول می‌دهد همانطور که رهبری توصیه کردند که دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه بدهد؛ دولت با همه توان تا روز آخر، تا ساعت آخر و تا لحظه آخر، مثل روز اول با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه سازی ها، خدمت به مردم را ادامه دهد. "

وی در ادامه گفت که "مردم عزیز هم باید بدانند ما قوای سه‌گانه تحت لوای هدایت‌های مقام معظم رهبری، هدف ما این است که نگذاریم آمریکا موفق شود، نگذاریم صهیونیسم موفق شود و نگذاریم ارتجاع منطقه موفق شود و به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. "

هرچند که تا امروز بر سر تعیین اولویت‌های کشور اختلاف نظر وجود داشت اما بیانات رهبر معظم انقلاب این اختلاف نظرها را برطرف کرده و اولویت‌ها را مشخص کرده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تمرکز خود را بر روی این اولویت‌ها قرار دهند.

همانطور که رهبر انقلاب تاکید فرموده، نمایندگان در ایفای نقش نظارتی خود نیز بهتر است دچار حاشیه‌ها نشوند. حاشیه‌هایی که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر و در برخی جلسات به چشم خورده است.

سخنان رهبر انقلاب اولویت‌های مجلس در حوزه فرهنگی را مشخص کرد

امیرحسین بانکی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که فرمایشات مقام معظم رهبری یک نگرش جامع و دقیق برای نمایندگان معین کرد.

به گفته وی، این سخنان برای نمایندگان انگیزه و امید بخش بود و به خوبی مسیر را برای مجلس تعیین کرد.

به گفته این نماینده مجلس، مقام معظم رهبری در برخی از مسائل به ویژه در حوزه فرهنگی، اولویت‌های مجلس را به خوبی تصریح فرمودند. خوشبختانه مسائلی که هفته گذشته در کمیسیون فرهنگی بررسی شد، با خواسته‌های رهبر انقلاب تطابق داشت. رهبری اولویت‌های مباحث فرهنگی را فضای مجازی و جمعیت و خانواده معین فرمودند.

بانکی خاطرنشان می‌کند: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نوع تعامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قوه مجریه باید راهگشا باشد در حالی که برخی نمایندگان خواستار مقابله با دولت بودند. رهبر انقلاب فرمودند که مجلس و دولت باید تعاملی سازنده داشته باشند و همچنین دولت نیز باید گوش به فرمان ریل گذاری مجلس باشد.

مجلس یازدهم؛ انقلابی‌ترین مجلس در ۴۱ سال گذشته

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که مقام معظم رهبری تعبیر انقلابی‌ترین مجلس شورای اسلامی در طی ۴۱ گذشته را برای مجلس یازدهم به کار بردند که بسیار بی نظر بود و امیدوارم که نمایندگان لیاقت این تعبیر را داشته باشند و بتوانند در مواجه با مسائل و مشکلات کشور انقلابی عمل کنند.

به گفته وی، این تعبیر مسئولیت نمایندگان مجلس را مضاعف می‌کند و باید سعی کنند که نه با مصلحت سنجی و سستی، که روحیه‌ای انقلابی پیگیر حل مشکلات جامعه باشند.

این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: متأسفانه مصلحت‌اندیشی‌های بی جا باعث تنزل برخی از رده‌های مسئولیتی در کشور شده است. امیدوارم مجلس یازدهم به دور از مصلحتاندیشی‌های مضر و با روحیه‌ای انقلابی بتواند به وظیفه خود عمل کند و مطالبات مردم را بدون مماشات انجام دهد.

دولت مجلس باید تعاملی سازنده داشته باشند

محمد فیروزی‌پور، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که فرمایشات مقام معظم رهبری، توصیه به نمایندگان بر اهمیت مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و همچنین جهش تولید بود.

به گفته وی، انتظار می‌رود در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس تعاملی سازنده داشته باشند. همچنین نیاز است که موانع تولید داخلی بر طرف شود و دولت نیز تمامی توان خود را برای حل مشکلات معیشتی مردم را به کار بگیرد.

به گفته این نماینده مجلس، مقام معظم رهبری انتظار دارند مجلس شورای اسلامی ضمن تعامل با دولت در سال پایانی آن، به انجام وظیفه قانونی خود در بعد نظارت بپردازد.

فرمایشات رهبری؛ مسیر حرکت مجلس در زمینه سیاست خارجی

فدا مالکی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تأثیر گذار در عملکرد مجلس دانست و گفت که باید مرکز استراتژیک مجلس شورای اسلامی، رهنمودهای مقام معظم رهبری را برای نمایندگان تبیین کند.

به گفته وی، بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب، مهمترین مشکلات امروز کشور معیشت مردم و تورم و اقتصاد است که در همین راستا، برای اینکه به مجلس تفهیم کنند که مهمترین دغدغه ایشان مسائل اقتصادی است، در زمینه مسائل فرهنگی ورود گسترده‌ای نکردند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی پیرامون سیاست خارجی نیز رهنمودهای مهمی را فرمودند که در کمیسیون امنیت ملی نصب العین قرار گرفت. مسیر سیاست خارجی مجلس در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد بود.

مالکی خاطرنشان می‌کند: خواسته رهبر معظم انقلاب این است که مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی خود که تا به امروز در حاشیه بوده، به خوبی استفاده کند و از طرفی نیز با دولت تعاملی مطلوب داشته باشد تا بتواند در یک سال پایانی خود به خوبی عمل کند.

کد خبر 434017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.