۹۹.۹ درصد جمعیت شهری از آب شرب بهداشتی برخوردارند/  آب دریا را به مرکز ایران منتقل می‌کنیم

رئیس جمهور با اشاره به بهره مندی ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری از آب شرب بهداشتی گفت: در آغاز پیروزی انقلاب ۲۷ تصفیه‌خانه در کشور داشتیم و با اقداماتی که تا پایان سال صورت می‌گیرد ۱۶۷ تصفیه خانه خواهیم داشت؛ یعنی تصفیه‌خانه‌های کشور بیش از ۶ برابر نسبت به قبل انقلاب است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو در استان هرمزگان اظهار کرد: امروز روز بسیار خوبی برای همه مردم و بخصوص مردم بسیار عزیز استان استراتژیک هرمزگان است. مردم این استان از تنگه بسیار مهم هرمز حفاظت می‌کنند و این استان با بنادر مهم خود در روند کالاهایی که باید به کشور وارد شود و حتی به سایر کشورها در مناطق شمالی و همچنین برای صادرات، نقش بسیار اساسی و مهمی دارد.

وی افزود: البته در بقیه زمینه‌ها از جمله صنعت و تولید بنزین نیز از ظرفیت‌ها و پالایشگاه‌های بسیار عظیمی برخوردار است و از همه مهم‌تر مردم بسیار خوب، وفادار و مرزدار این استان اعم از شیعه و سنی است.

رئیس جنهور ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه جاسک به زودی به یک بندر بسیار مهم صادراتی نفت تبدیل می‌شود و بنابراین جایگاه این استان روز به روز رفیع‌تر و مهم‌تری خواهد شد.

روحانی ضمن تقدیر از وزارت نیرو گفت: در اینجا می‌خواهم از همه دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت، عمومی غیردولتی، کارگران، مهندسین، طراحان و همه آنهایی که ما را در همه این زمینه‌ها خودکفا می‌سازند، تشکر و سپاسگزاری کنم.

وی افزود: به مردم عزیز ایران عرض کنم که البته همه توجه داریم اما چون وقتی آدم داخل نعمت هست از آن غفلت می‌کند و وقتی نعمت نائل می‌شود توجه پیدا می‌کند که چه نعمت بزرگی است چون الحمدالله برق و آب قطع نمی‌شود توجه به این نعمت کمی سخت می‌شود مثل ماهی که در آب هست حس نمی‌کند که آب چقدر مهم است. الحمدالله در بخش‌های مختلف تصفیه آب و رساندن آب به روستاها، بخش فاضلاب، نیروگاه‌ها و امروز آب شیرین کن هایی که می‌بینیم کارِ عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت آب شرب در زمان پیروزی انقلاب گفت: برای اینکه مردم بیشتر توجه کنند در آغاز پیروزی انقلاب ۷۴ درصد مردم شهرها و جمعیت شهری از آب بهداشتی برخوردار بوده و امروز این رقم به ۹۹.۹ درصد رسیده است یعنی کار بسیار بزرگی انجام گرفته و مردم شهرستان‌ها از آب بهداشتی برخوردار هستند. در روستاها هم حرکت بسیار خوبی آغاز شده و پیش می‌رود که آمار آن را چند بار اشاره کردم که کار عظیمی است.

روحانی ادامه داد: در تصفیه‌خانه‌ها هم همینطور، در آغاز پیروزی انقلاب ۲۷ تصفیه خانه در کشور داشتیم و امروز که در خدمت شما هستیم با محاسبه اقداماتی که تا پایان امسال انجام می‌شود ۱۶۷ تصفیه خانه در پایان سال ۹۹ خواهیم داشت یعنی بیش از ۶ برابر شده است.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۱۲ تصفیه خانه افتتاح شده و تا پایان سال افتتاح می‌شود، گفت: سال آینده هم امیدواریم در ۶ ماه اول ۸ تصفیه خانه افتتاح شود. در تصفیه خانه‌های فاضلاب هم وضعیت خیلی بهتری داریم. در آغاز انقلاب بیشتر از ۴ تصفیه خانه فاضلاب وجود نداشت و تا پایان امسال ۲۵۵ تصفیه خانه فاضلاب خواهیم داشت که ۶۳ برابر اول انقلاب می‌شود. یعنی مردم عزیز ما بدانند آنهایی که می‌گویند انقلاب چه کار کرده؟ انقلاب اسلامی فقط در بخش تصفیه فاضلاب نسبت به قبل از انقلاب ۶۳ برابر تلاش کرده و ما دست همه مهندسین و کارگران را می‌بوسیم.

رئیس جمهور افزود: امروز با یک مساله بسیار مهمی در افتتاح رو به رو هستیم و آن اینکه چگونه باید از همه منابع آب به خوبی استفاده کنیم البته منبع اصلی آب آشامیدن و آب شیرین ما، آسمان است اما در عین حال می‌توانیم از آب‌های دیگر هم چون روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار داریم مخصوصاً بخش جنوبی و شرقی کشور به خاطر کم آبی‌هایی که دارد، باید از آب دریا هم استفاده کنیم البته ممکن است اولویت اول ما نباشد اما به هر حال جز مواردی است که هم برای آب شرب مردم، هم برای صنعت و سایر نیازمندی‌ها، نیاز داریم از بخشی از آب دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم. حال از این آب دریا گاهی بدون نمک‌زدایی استفاده می‌کنیم یعنی آب شور برای صنعت، برای آبزیان و مصارف دیگری استفاده می‌کنیم و گاهی باید این آب را شیرین کنیم و آب شیرین و نمک‌زدایی شده را وارد فلات قاره کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز هر دو کار در حال انجام است و رقمی حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک‌زدایی در اختیار استان‌های ساحلی قرار می‌گیرد یعنی آب منتقل می‌شود برای مصارف مختلفی که دارند. حال استان‌های ساحلی از بوشهر گرفته تا هرمزگان تا سیستان و بلوچستان و اگر نیاز باشد خوزستان هم در همین ساحل قرار دارد و از آن طرف هم استان‌های ساحلی و هم غیر ساحلی هم نیاز به آب شیرین دارند یعنی اینکه نمک‌زدایی هم باید انجام بگیرد.

وی افزود: برای استان‌های ساحلی بیش از ۴ میلیارد مترمکعب آب در نظر گرفته شده که اینها شیرین شود. ۴ و ۴ دهم وقتی شیرین شود به یک و ۴ دهم تبدیل می‌شود یعنی یک به سه است. ۴ میلیارد و ۴ دهم را وقتی نمک‌زدایی کنیم یک میلیارد و ۴ دهم آب شیرین در اختیار ما می‌گذارد. اینها برای استان‌های ساحلی و برای استان‌های غیر ساحلی مثل خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و حتی خراسان رضوی که نیازمند آب هستند باید از آب دریا استفاده کنیم که می‌تواند از خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر باشد و فرق نمی‌کند. اینجا باید آب را نمک‌زدایی و منتقل کنیم که برای استان‌های غیر ساحلی هم ۳ و هفت دهم میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده است که وقتی به آب شیرین تبدیل می‌شود یک و سه دهم میلیارد آب شیرین را در اختیار می‌گذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از آب دریا استفاده می‌کنند، گفت: کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان غالباً از آب دریا استفاده می‌کنند و نمک‌زدایی کرده و بهره‌برداری می‌کنند ما هم را باید این کار انجام دهیم البته در چارچوب محیط زیست و اقدامات دیگری که باید انجام بدهیم که وزارت نیرو سهمیه را تعیین و ابلاغ می‌کند و بخش خصوصی هم عمدتاً باید در این بخش سرمایه‌گذاری کند و این آب را شیرین کند و با فروش آن بتواند هم سرمایه و هم سودش را به دست بیاورد.

روحانی با اشاره به وضعیت آب شیرین کشور گفت: در بخش آب شیرین کن مجموعاً ۶۱ آب شیرین کن در کشور داریم که ۳۶ آب شیرین کن آن به استان هرمزگان مربوط می‌شود یعنی بیشتر این رقم به این استان اختصاص پیدا کرده است. ۲۴ آب شیرین کن در حال تأسیس داریم که باز ۹ مورد آن به استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: در مجموع آنهایی که در حال تکمیل است و آنهایی که تکمیل شده مجموعاً ۸۵ آب شیرین کن می‌شود که از این ۸۵ آب شیرین کن ۵۴ آب شیرین کن در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته است یعنی از ۴۸۵ هزار متر مکعب آبی که از آب شیرین کن‌ها تا پایان سال به دست خواهد آمد ۳۳۰ هزار مترمکعب آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود.

رئیس جمهور با ضمن تشکر از وزارت نیرو، محیط زیست و سرمایه گذاران این پروژه، گفت: اگر می‌خواهیم کشور را متحول کنیم همه می‌دانیم که آب و برق از نیازهای اولیه ما است و باید تأمین کنیم و همه می‌دانیم که منطقه شرقی و جنوبی کشور خشک و در میان کویر قرار دارد لذا استان‌های حاشیه کویر نیازمندند و بنابراین در این زمینه باید تلاش وافری انجام بدهیم.

روحانی ادامه داد: وزیر نیرو اشاره کردند که با مقررات و با کمک مردم، تا حدی توانستند پیک‌زدایی کنند و این بسیار مهم است که مردم با فرهنگ بلند خود در این شرایط خاص ما را یاری و کمک کنند که حالا در شرایط بیماری هم هستیم و در این شرایط بیماری آب و برق بسیار مهم است اینکه به مردم تاکید می‌کنیم مداوم دست خودتان را با آب و صابون بشویید و بر رعایت مسائل بهداشتی تاکید می‌کنیم. اینکه بیمارستان‌های ما به طور مرتب باید به بیماران عزیز رسیدگی کنند. اگر برق یا آب نباشد مشکلات چند برابر می‌شود گاهی آنقدر پیچیده می‌شود که ممکن است حتی جان انسان‌هایی به خطر بیفتد. بنابراین کاری که امروز در زمینه آب و برق انجام می‌گیرد بسیار مهم و ارزشمند است.

وی افزود: نکته دیگری می‌خواهم خدمت ملت بزرگ ایران اضافه کنم. ما در شرایط تحریم و فشار بسیار سختی هستیم ولی همه این‌هایی که افتتاح می‌شود چه نیروگاه برق باشد چه آب شیرین کن، چه تصفیه آب و چه تصفیه فاضلاب باشد بخش اعظم آنها به دست ایرانیان عزیز ساخته می‌شود.

رئیس جمهور افزود: همین الان نیروگاهی که افتتاح شد اعلام گردید که این نیروگاه را مپنا درست کرده است بنابراین الان در بخش برق که یک صنعت پیچیده‌ای است حدود ۹۰ درصد در این صنعت، خودکفایی هستیم و نیازمندی ما به حداقل رسیده و باید کاری کنیم به صفر برسد.

روحانی اضافه کرد: پس مهم است که در این شرایط سخت هم سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهیم و هم بسیار مهم است که در این صنایع پیچیده خودمان خودکفا شویم، الحمدالله امروز در زمینه بهداشت و درمان و نیازمندی‌هایی که برای مبارزه با کرونا داریم، از ماسک گرفته تا انواع نیازمندی‌ها و تجهیزات تا ونتیلاتور و بقیه تجهیزات توسط نیروهای متخصص داخلی تولید می‌شود و حتی در بعضی از بخش‌ها قادر به صادرات هستیم.

وی گفت: از اصل تلاش و اقدام مضاعفی که انجام می‌گیرد و هم به خاطر اینکه در مسیر خودکفایی هستیم و روی پای خودمان ایستادیم و در این شرایط سخت می‌توانیم مسیر توسعه را ادامه بدهیم از همه سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس جمهور اظهار کرد: یک بار دیگر می‌خواهم به خاطر این روز بسیار خوب، به مردم هرمزگان، به مردم عزیز بشاگرد و به ملت بزرگ ایران تبریک بگویم. مردم عزیز بشاگرد که از اول انقلاب در صدا و سیما فیلم‌هایی از همان روزها و هفته‌های اول انقلاب در این بشاگرد پخش می‌شد مردمی که در سختی، مشکلات، نبود راه، آب، آموزش و بهداشت به سر می‌بردند و الحمدالله در جمهوری اسلامی ایران، قدم به قدم کارها و خدمات فراوانی برای رفاه مردم انجام گرفته است. برای من بسیار خوشحال کننده بود که امروز طرحی افتتاح شد که بوسیله آن آبی از یک سد با طی سیر طولانی و با عبور از ارتفاعات فراوان و با پمپاژهای زیاد، به دست مردم می‌رسد و الحمدالله فاز اول آن امروز افتتاح شد و این برای همه ما شیرین بود.

روحانی خاطرنشان کرد: انشاالله برای مردم عزیز و خوب بشاگرد ما هم گوارا باشد و همه ما بتوانیم خادمان بسیار خوبی برای مردم بسیار عزیز و خوب ایران سر بلندمان باشیم.

کد خبر 433999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.