هیئت رئیسه مجلس زیر تیغ انتقاد نمایندگان

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و انتقادات نمایندگان مجلس از هئیت رئیسه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۶تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خبر تولید داروی کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: بعد از اینکه وزیر بهداشت و درمان از مراحل ساخت واکسن کرونا در کشور خبر داد، روز گذشته از تولید داخلی داروی «رمدسیویر»، به‌عنوان یک داروی کلیدی درمان کرونا، پرده برداشت که اخیراً خرید انحصاری این دارو برای چند ماه از سوی آمریکا خبرساز شده بود. «گیلیاد ساینسز» آمریکا، کارخانه تولیدکننده رمدسیویر چند روز پیش اعلام کرد که تجویز بهنگام درمان مبتلایان به ویروس کرونا را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش می‌دهد، اما سعید نمکی روز گذشته مدعی شد که عرضه رمدسیویر را آغاز خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرده که کووید ۱۹ هنوز هیچ‌داروی مؤثر و قابل اعتمادی در دنیا ندارد، اما برخی پزشکان ایرانی دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر را تجویز می‌کردند. روز سه شنبه، این دارو را به اندازه کافی توزیع کردیم و هفته آینده اولین تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد، بنابراین کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت. وی با بیان این که ممکن است رمدسیویر به بهبود حال بیماران کمک کرده و احتمال نیاز به بخش مراقبت‌های ویژه را بسیار کم کند، گفت که مطالعات به روشنی نشان نداده‌اند این دارو می‌تواند از مرگ بر اثر کرونا هم جلوگیری کند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هیئت رئیسه مجلس زیر تیغ انتقاد نمایندگان» نوشت: مجلس یازدهم، هر چند مجلسی یک دست اصولگرا محسوب می‌شود و داعیه «مجلس انقلابی» بودن از همه جایش شنیده می‌شود، اما تفاوت نظرهای اعضای نقاط مختلف طیف اصولگرای حاضر در مجلس از یک سو و تفاوت شعارها و عمل‌ها از سوی دیگر، باعث شده است که نه تنها در مواردی مثل انتخاب سمت‌های خاص درون مجلس که حتی در عملکرد این سمت‌ها و به ویژه هیئت رئیسه مجلس، انتقادهای فراوانی از سوی نمایندگان مطرح شود.

انتقادها از عملکرد هیئت رئیسه مجلس در حالی به شکل پرتعدادی آغاز شده است که هنوز بیش از دو ماه از تشکیل مجلس یازدهم نمی‌گذرد. تنها دیروز در نشست صحن علنی مجلس، موارد متعدد انتقاد از هیئت رئیسه مجلس مطرح شد.

مثلاً حسن نوروزی، نماینده رباط کریم، در تذکری شفاهی از بی‌توجهی به زمان طرح شده برای فرآیند طرح پیشنهادات انتقاد کرد و در ادامه با انتقاد از چندشغله شدن برخی اعضای هیئت رئیسه و حضور در سمت‌های متعدد بیان کرد: صبح چهارشنبه انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران بود که آقای امیرآبادی به عنوان رئیس انتخاب شدند. مگر ایشان در چند جا باید حضور داشته باشند؟ یک دفعه مجلس را بدهیم دست ایشان.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماجرای عیادت معاون احمدی‌نژاد از شجریان» به بررسی ادعای رئیس جمهور سابق ایران پرداخت و نوشت: چندی پیش مصاحبه‌ای از محمود احمدی‌نژاد در رسانه‌ها منتشر شد که حاشیه ساز و جنجالی بود که البته هنوز هم هست. چرا که او در این مصاحبه اظهار نظرهایی در مورد سلیقه موسیقیایی خود و خواننده‌های ایرانی و لس‌آنجلسی داشت که با عملکردش در دوران ریاست جمهوری‌اش در تناقض کامل بود. در واقع احمدی‌نژاد در این مصاحبه شعار می‌داد آنهم شعارهای زیبا. مثلاً در مورد بازگشت خواننده‌هایی که ترک وطن کرده بودند ازجمله حبیب گفته بود: «هر انسانی حق دارد در وطنش زندگی کند. عده‌ای تنبل، جاهل و خودخواه در ایران هستند که همیشه ساز مخالف در دست دارند. البته که از غیر هم تأثیر پذیری داشته و دارند ولی من اعتقاد دارم که اگر فرهنگ یک مملکت آسیب ببیند، دیگر آن جامعه درست شدنی نیست. عده‌ای اعتقاد داشتند که ایشان نباید به ایران بازگردد. نه ایشان، خیلی‌های دیگر هم بودند. پس از پیگیری و تاکید من بالاخره راضی شدند که مانعی برای بازگشت ایشان نباشند.» اما شناخت مردم از احمدی‌نژاد و آنچه که در ۸ سال ریاست جمهوری‌اش رخ داده بود، باعث شد نه تنها حرف‌های او را باور نکنند بلکه هدفش از چنین سخنانی را جلب توجه یا مانورهای تبلیغاتی قلمداد کنند و حتی در نگاهی متفاوت‌تر، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه دوره احمدی‌نژاد به پایان رسیده رفتارهای این چهره عجیب سیاسی را تلاش برای ترمیم چهره‌اش در میان مردم و بسترسازی جهت برگشت به نیروهای همفکرش دانست. اما به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد در گفته‌هایش در این مصاحبه آنچنان اغراق کرده است که صدای همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان که احمدی‌نژاد در این مصاحبه نکاتی را درباره پدرش مطرح کرده بود، در آورده است. به طوری که اظهارات احمدی‌نژاد در مورد پدرش را رد و تکذیب کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاتک سوم به نقدینگی» نوشت: پاتک سوم به نقدینگی زده شد. پس از «راه‌اندازی بازار حراج اوراق دولتی» و «افزایش نرخ سود سپرده‌ها»، بانک مرکزی انتشار اوراق جدیدی را برای جمع‌آوری پول در دستور کار قرار داده است. پاتک اول کمک کرد تا تأمین مالی دولت از مسیر کم‌خطرتری انجام شود و پایه پولی از این محل تحریک نشود. پاتک دوم با هدف ماندگاری بیشتر سپرده‌ها در شبکه بانکی و حرکت به سمت نرخ تورم هدف طراحی شد. در اقدام سوم نیز دیروز معاون اقتصادی بانک مرکزی از پیشنهاد این بانک به شورای پول و اعتبار برای انتشار اوراق ودیعه با سررسید دو ساله خبر داد تا از این طریق قبض نقدینگی سرعت بیشتری گیرد. طبق اعلام پیمان قربانی، این بانک قصد دارد مجوز انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق را از شورای پول و اعتبار کسب کند. در صورت موافقت شورا، این حجم از اوراق ودیعه می‌تواند به میزان ۱۴ درصد از سرعت رشد نقدینگی بکاهد. اوراق جدید با هدف صیانت وجوه از نرخ تورم طراحی شده است. شنیده‌ها حاکی است که بانک مرکزی دنبال تعیین سقف سود در این اوراق است. در این بین برخی کارشناسان تاکید دارند که برای کارایی بیشتر اوراق، باید بازار ثانویه برای آن ایجاد شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس گام اول را برداشت تصویب کلیات طرح مالیات از خانه‌های خالی» نوشت: نمایندگان مجلس یازدهم کلیات طرحی را در روز چهارشنبه به تصویب رساندند که در کشورهای دیگر به اجرا درآمده و نتایج مثبتی داشته و با آن می‌توان بازار مسکن را از دست سوداگران خارج ساخت، با اجرای این طرح خانه‌هایی که توسط مالکان عمده مسکن خالی نگه داشته می‌شود هر ساله مشمول مالیات مضاعف می‌شود.

روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با ۱۵۰ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر، با کلیات طرح دوفوریتی «اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی)» موافقت کردند.

در ادامه جلسه درخواست لغو دو فوریت از این طرح مطرح شد. نمایندگان درخواست‌کننده با این استدلال که مفاد این طرح باید بیشتر بررسی شود این درخواست را مطرح کردند. در مقابل نمایندگان مخالف لغو فوریت از این طرح گفتند که هرچه سریع‌تر باید به بازار مسکن رسیدگی شود و برای این طرح کارشناسی‌های لازم انجام شده است.

یکی از پایه‌ای‌ترین مباحث در حوزه اقتصاد و بازار موضوع «عرضه و تقاضا» است. نسبت میان عرضه و تقاضا رابطه‌ای مستقیم با قیمت دارد و علی‌القاعده اگر عرضه یک کالا از تقاضای جامعه برای آن پیشی گیرد لاجرم با افت یا کاهش قیمت مواجه می‌شویم و همین‌طور نیز به عکس. حال اگر عرضه متعادل با تقاضا بود یا بیش از تقاضا اما همچنان قیمت در روند افزایشی بود نتیجه آن است که کسانی در روند طبیعی اثرگذاری علت و معلولی در بازار عامدانه دخالت می‌کنند تا قیمت‌ها را آن‌طور که می‌خواهند حفظ کنند یا افزایش دهند.

کد خبر 433962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.