طرح‌های کلان قزوین ملزم به دریافت پیوست زیست محیطی می‌شوند

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی قزوین گفت: پس از تلاش فراوان قرار شد طرح‌های کلان و پروژه‌های ملی و کمربندی پیوست محیط زیست و بهداشت را اخذ کنند.

سیده منیره قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قانون اساسی محیط زیست را یک ثروت ملی برشمرده، اظهار کرد: در اصل پنجم قانون اساسی توجه به بهداشت وظیفه عمومی و ملی دانسته شده و سازمان‌ها به فراخور وظایف خود باید برای حفظ محیط زیست و بهداشت نقش‌آفرینی کنند.

قوامی با بیان اینکه قانون هوای پاک سهم و نقش همه دستگاه‌ها را تعیین کرده، افزود: در این مورد خلأ قانونی وجود ندارد اما در بحث اجرا ضمانت لازم دیده نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی قزوین، تخصصی شدن طرح‌ها با پیوست بهداشت و محیط زیست را یکی از مهم‌ترین وظایف این کمیسیون دانست و تصریح کرد: هر طرحی در شهرداری اجرا شود باید پیوست بهداشتی و زیست محیطی آن لحاظ شود تا نسل بعدی هزینه ناآگاهی و نبود تعهد ما را ندهد.

وی ادامه داد: ابتدای فعالیت در شورای شهر به موضوع محیط زیست اهمیت داده نمی‌شد اما پس از تلاش فراوان قرار شد طرح‌های کلان و پروژه‌های ملی و کمربندی پیوست محیط زیست و بهداشت را اخذ کنند؛ پس از دو سال توانستیم این امر را به نتیجه مطلوب برسیم و تا دو ماه دیگر طرح آن به سازمان محیط زیست استان ارسال می‌شود.

طرح‌های هوشمند مدیریت پسماند باید دنبال شود

قوامی درخصوص وضعیت مدیریت پسماند قزوین اظهار کرد: قانون جمع آوری پسماند سال ۸۳ ابلاغ و در سال ۸۴ اجرا شد و براساس آن قرار بود سال ۹۰ طرح تفصیلی برای شهرهای بالای یک میلیون و تا پایان سال ۹۲ برای شهرهای کمتر از یک میلیون ارائه شود.

وی به همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان برای جمع آوری زباله اشاره کرد و افزود: براساس طرح ارائه شده سطل زباله دو قلو در زیر زمین قرار می‌گرفت و با کلید مخصوص و دارای بارکد باز می‌شد؛ به ۲۰ خانوار کلید داده می‌شد و در پایان مشخص می‌شد هر خانواده چقدر زباله تولید کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی قزوین اضافه کرد: در این طرح زباله تر و خشک مجزا می‌شد و علاوه بر اینکه آمار و اطلاعات خوبی به شهرداری می‌رسید، دیگر شاهد زباله‌گردی کودکان و مردم نیازمند در سطل زباله نبودیم که برای سیمای شهر جالب نبود.

وی افزود: در نهایت این زباله در یک مکان ریخته می‌شد و افرادی که از طریق بازیافت امرار معاش می‌کنند در یک مکان با نظارت به اشتغال مشغول می‌شدند.

قوامی ادامه داد: البته یک نمونه از این طرح با موفقیت اجرا شد و برای مرحله دوم ۲۰ نمونه طرح در دستور کار بود که در نهایت اجرا نشد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، اظهار کرد: اگر این طرح اجرا نشد حداقل باید طرح‌های مشابه و بهتر در آینده نزدیک اعمال شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی قزوین با تاکید بر اینکه شیوع بیماری کرونا بزرگترین تهدید در حوزه بهداشت و سلامت است، تصریح کرد: در کمیسیون نسبت به شیوع کرونا بی‌تفاوت نبوده‌ایم بلکه شورا ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با کرونا در اختیار شهرداری قرار داد که ۵۰۰ میلیون تومان آن برای تهیه تجهیزات و امکانات پزشکی و پرستاری صرف شد و دو میلیارد تومان نیز برای ضد عفونی اماکن، ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس، پارک‌ها و خیابان‌ها اختصاص یافت.

کد خبر 433947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.