کشورهای اروپایی بر تعهدات خود پایبند نیستند

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: کشورهای اروپایی طرفین برجام بر تعهدات خود پایبند نیستند. حتی کشورهای متحد با ایران مانند چین و روسیه نیز مبادلات اقتصادی خود با کشورمان را به حداقل رسانده‌اند.

علی امیدی در گفت و گویا خبرنگار ایمنا پیرامون طرح الزام دولت به خروج داوطلبانه از پروتکل‌های الحاقی اظهار کرد: پروتکل الحاقی از تعهدات حقوقی میان کشورها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جهت بازدید از سایت‌های هسته‌ای تشکیل شده است.

وی افزود: برخی کشورها که پروتکل‌های الحاقی را نپذیرفته‌اند، باید طی برنامه‌ای معین شده از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان بازدید از سایت‌های هسته‌ای خود را فراهم کنند، اما کشورهایی که پروتکل‌های الحاقی را پذیرفته‌اند، این اجازه را به بازرسان آژانس می‌دهند که بدون اطلاع قبلی، جهت بازرسی از اینگونه سایت‌ها اقدام کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمان دولت‌های اصلاحات و حسن روحانی به صورت داوطلبانه برای اثبات حسن نیت خود به جامعه بین‌المللی، پروتکل‌های الحاقی را پذیرفت اما در حال حاضر کشورهای طرفین برجام بر تعهدات خود پایبند نیستند. حتی کشورهای متحد با ایران مانند چین و روسیه نیز مبادلات اقتصادی خود با کشورمان را به حداقل رسانده‌اند.

امیدی خاطرنشان کرد: حدود سه ماه دیگر، زمان تحریم‌های تسلیحاتی ایران به اتمام می‌رسد و آمریکا تاکید دارد که این تحریم‌ها باید ادامه پیدا کند و متأسفانه کشورهای اروپایی عضو برجام نیز هیچ واکنش قاطعی نسبت به این موضوع از خود نشان نمی‌دهند؛ ایران نیز اعلام کرده در صورت پایبند نبودن طرفین برجام بر تعهدات خود از مفاد برجام خارج خواهد شد.

وی افزود: امروز مجلس شورای اسلامی به جامعه بین‌المللی اعلام می‌کند در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، از پروتکل‌های الحاقی خارج می‌شود، اما باید توجه داشت نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس برای دولت لازم اجرا نیست. خروج از پروتکل الحاقی، خط و نشان برای کشورهای اروپایی است.

کد خبر 433943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس AE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    خیلی عقب افتاده ای که حالا فهمیده ای کشورهای اروپائی بد عهدی میکنند این بد عهدی ۴۱ ساله داره میشه اینو بدون همه ی کشورهای جهان با ما بدعهدی کرده میکنند و خواهند کرد چرا ؟ اگه خیلی ادعا داری برو علتشا پیدا کن