فضاهایی ایمن در مقابل کرونا برای بازی کودکان

با همکاری هنرمندان، معماران و روانشناسان آلمانی پارک‌هایی برای بازی کودکان طراحی شد که ضمن بازگرداندن شادی، نشاط و فعالیت‌های جسمی و اجتماعی به این رده سنی، والدین را از ایمنی فرزندانشان در روزهای کرونایی مطمئن می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش ویروس کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها در سراسر جهان شده است. بنگاه‌های اقتصادی، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌ها، مراکز تفریحی و پارک‌ها در بسیاری از نقاط جهان تعطیل شده و بیشتر اعضای خانواده‌ها را خانه نشین کرده است. در این راستا، خشونت‌های خانوادگی، جرم و جنایت‌ها و کودک‌آزاری‌ها بیش از پیش در میان خانواده‌ها ترویج یافته است. از سوی دیگر هرچند در این شرایط کرونایی تقریباً تمامی کادر درمان روزها و شب‌های خود را در کنار بیماران بستری در بیمارستان‌ها سپری و صرف مراقبت از آن‌ها می‌نمایند، روانشناسان نیز لحظاتی پرمشغله را با بیماران افسرده‌ای تجربه می‌کنند که به علت خانه‌نشینی، از دست دادن شغل و دیگر اثرات ناشی از کرونا تعداد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. کودکان نیز از این آشوب‌های روزافزون در امان نیستند؛ مدارس تعطیل شده است، پارک‌ها اجازه بازی به آن‌ها را نمی‌دهد و والدین از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا آن‌ها را از بازی کردن در فضاهای عمومی منع می‌کنند.

از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، گروهی از طراحان و هنرمندان معروف آلمانی و تعدادی از روانشناسان برجسته این کشور به این نتیجه رسیدند که قرنطینه‌ها و محدودیت‌های اعمال شده برای مهار این بیماری می‌تواند ضرباتی جبران‌ناپذیر به تمام اقشار جامعه وارد کند. البته بیشترین تمرکز و توجه این گروه روی کودکان قرار داشت. از نظر آن‌ها، زمین‌های بازی نه تنها باعث افزایش نشاط و سلامت جسمی کودکان می‌شود، بلکه برقراری ارتباط اجتماعی بین آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. در نتیجه قرنطینه خانگی می‌تواند منجر به بروز اختلالات رفتاری و سلامتی در کودکان شود.

درست ۶ هفته پس از همفکری میان اعضای این گروه، تعدادی از معماران عضو آن طرح پیشنهادی خود برای احداث زمین‌های بازی پرشور و در عین حال ایمن در مقابل ویروس کرونا را به روانشناسان هم گروه خود ارائه دادند و آن‌ها با بررسی تمام جوانب، طرح ارائه‌شده را به عنوان ایده‌ای شگفت‌انگیز برای رهایی کودکان از خانه‌نشینی‌های ناشی از کرونا تأیید کردند. در این طرح، در فضاهای هر پارک چندین زمین بازی به صورت کاملاً جدا از یکدیگر قرار می‌گیرد که در نتیجه کودکان می‌توانند بدون تماس با سایرین به بازی و فعالیت مشغول شوند. به این صورت که، هر کودک از یک بخش ورودی مجزا به مسیری هدایت می‌شود و در نهایت به یک زمین بازی اختصاصی راه پیدا می‌کند. این مسیرها و زمین‌ها بازی از اندازه مناسب برخوردار است در نتیجه چند فرزند از یک خانواده می‌توانند همزمان با هم در یک زمین بازی مشترک به فعالیت بپردازند. این زمین‌های بازی با فاصله استاندارد از هم قرار گرفته است اما امکان برقراری ارتباط برای کودکان با هم نوعان خود در سایر زمین‌ها را فراهم می‌آورد.

معماران قرار است امکانات تفریحی دیگری را نیز در این زمین‌های بازی ایجاد کنند که به کودکان امکان برقراری ارتباط اجتماعی با کودکان غریبه را می‌دهد. به عنوان مثال، در هر زمین بازی لوله‌هایی تعبیه خواهد شد که به لوله‌های زمین بازی مجاور متصل می‌شود و کودکان می‌توانند از طریق آن با سایرین صحبت کنند. نصب نردبان‌های افقی و الاکلنگ‌هایی که بین دو زمین جدا از هم نصب خواهد شد نیز امکان برقراری ارتباط اجتماعی بین کودکان، بدون کم‌ترین تماس جسمی را افزایش می‌دهد.

قرار است سطح تمام تجهیزات و وسایل بازی پارک‌های جدید از آهن ساخته شود تا به راحتی بتوان آن‌ها را ضدعفونی کرد. اسپری‌های ضدعفونی کننده بزرگی نیز در سراسر پارک نصب می‌شود تا والدین را از امنیت کامل تجهیزات مطمئن سازد. مسئولین پارک پس از پایان بازی هر گروه، زمین ذکر شده را به طور کامل از آلودگی‌ها پاک می‌کنند و سپس در اختیار کودک یا کودکان بعدی قرار می‌دهند.

کد خبر 433942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.