طرح بزرگ سیدنی برای تغییر چهره شهر

مقامات رسمی سیدنی، بزرگ‌ترین شهر در کشور استرالیا و اقیانوسیه، در نظر دارند تعداد ۱۳۰ هزار درخت در سراسر شهر بکارند تا از افزایش دما در سیدنی جلوگیری کنند و در نتیجه مانع از تبدیل شدن آن به یک جزیره گرمایی شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت استرالیا قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک میلیون درخت در سراسر کشور بکارد تا علاوه بر کاهش آلودگی شهرها، از گرم شدن آن‌ها طی فرآیند افزایش دمای کره زمین خودداری کند. در اولین مرحله از پیاده‌سازی این طرح قرار است تعداد ۱۳۰ هزار درخت در سراسر شهر سیدنی کاشته شود. معماران این پروژه امیدوارند که از طریق ایجاد سایبان‌هایی درختی در سراسر کلانشهر سیدنی به خنک‌سازی آن کمک کنند و از تبدیل نقاط مختلف به جزایر گرمایی خودداری پیشگیری کنند.

مقامات رسمی سیدنی استدلال می‌کنند که با افزایش درختان سراسر شهر، علاوه بر اینکه به کاهش آلودگی هوا و ترویج زندگی سالم در میان شهرنشینان کمک می‌کنند، اثرات جزایر گرمایی در سیدنی را نیز، هم برای انسان‌ها و هم حیات وحش، به حداقل ممکن خواهند رساند. آن‌ها قرار است در پروژه خود نقاط گرم‌تر شهر را شناسایی کنند و بر این مناطق، نسبت به محله‌های خنک‌تر، بیشتر تمرکز کنند و درختان بیشتری نیز در آن‌ها بکارند.

محققان استرالیایی بر اساس پژوهش‌های متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که سیدنی در حال تجربه افزایش دمایی تدریجی است و در صورت ادامه این روند و نبود اقدامات کافی برای خنک‌سازی آن، به یکی از جزایر گرمایی کشور تبدیل خواهد شد. این افراد قصد دارند با همکاری دانشمندان دانشگاه غربی سیدنی جوامع و مناطق شهری با کم‌ترین پوشش سبز و بیشترین آسیب‌پذیری نسبت اثرات جزایر گرمایی شهری را شناسایی کنند و به انجام اقدامات لازم برای به حداقل رساندن این اثرات بپردازند.

افزایش درختان سراسر شهر سیدنی، علاوه بر اینکه تمام فواید ذکر شده را برای شهر به ارمغان می‌آورد، به زیباسازی شهر نیز کمک زیادی می‌کند و چشم‌انداز شهری را به طور کامل تغییر خواهد داد. پوشش سبز سیدنی فضاهای عمومی سنتی آن را تغییر خواهد داد و شهری با نشاط و جدید برای شهروندان ایجاد خواهد کرد که همین نشاط باعث تغییر سبک زندگی شهرنشینان و گرایش بیشتر آن‌ها به ایجاد پیوند با طبیعت خواهد شد. در واقع، با افزایش گرایش مردم به زندگی در آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری، به زودی پارک‌ها، خیابان‌های پوشیده از درختان سبز در دو طرف و زمین‌های بازی به محوطه‌هایی مشترک میان مردم ساکن در یک محله تبدیل خواهد شد و شهرهایی زیست‌پذیر و سالم ایجاد خواهد کرد.

اگرچه قرار است مقامات رسمی استرالیایی تا پایان سال جاری تعداد ۳۲ هزار درخت را در سراسر شهر سیدنی بکارند، با این حال، این افراد امیدوارند تا سال ۲۰۵۶، بیش از ۴۰ درصد از فضای شهر را درختان سبز در بر گیرد. کمیسیون اروپایی نیز در طرحی مشابه با سیدنی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد سه میلیارد نهال در سراسر شهرهای اروپایی بکارد تا علاوه بر زیباسازی این شهرها، آلودگی و گرمای هوا در آن‌ها را کاهش دهد.

دولت استرالیا نیز از پاندمی کرونا به عنوان فرصتی مناسب برای طراحی دوباره زیرساخت‌های سبز بهره گرفته است تا به هدف خود برای بهبود شرایط زندگی در کشور نزدیک شود. مقامات ارشد ایالت نیو ساوث ولز به مرکزیت سیدنی، سیاست "فضاهایی سبزتر" را در پیش گرفته‌اند که طی آن پروژه‌هایی نظیر افزایش سایبان‌های درختی، فضاهای سبز برای شهروندان و تمرکز بر حفظ محیط زیست در رأس برنامه‌های شهری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 433874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.