زردآلو میوه تابستانی، دشمن سرطان و بیماری‌های عصبی

خواص کامل گوشت شتر، جنگ با کرونا با رژیم غذایی، میوه تابستانی دشمن سرطان و بیماری‌های عصبی، رازایانه و فواید بی نظیر آن و چند توصیه برای بهداشت مواد غذایی در زمان کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند سلامت متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و خطر عوارض ویروس کرونا را کاهش دهد. با این حال گروهی از متخصصان معتقد هستند که جلوگیری از مصرف غذاهای فراوری‌شده برای سلامتی متابولیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به ادامه دار بودن همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و در خطر بودن جان انسان‌ها، محققان هیچ نظریه یا حدس و گمانی را بدون تحقیق و بررسی رد نمی‌کنند، زیرا شاید بتوانند راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای مبارزه با این بیماری پیدا کنند.

برخی از کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت ادعا می‌کنند که تغییر رژیم غذایی یا خوردن غذاهای خاص می‌تواند به جلوگیری از ابتلای بیماری ویروسی و یا کاهش عوارض آن کمک کند. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند سلامت متابولیسم را بهبود بخشد و خطر عوارض ویروس کرونا را کاهش دهد. داده‌های موجود نشان می‌دهد، افرادی که شرایط خاص مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی دارند، بیشتر در معرض ابتلاء به موارد شدیدتر کووید ۱۹ هستند.

بر اساس گفته‌های ماریان دماسی (Maryanne Demasi) یکی از محققان این پژوهش، استفاده از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند به کنترل قند خون و بهبود سلامت متابولیک کمک کند. تا زمانی که واکسن در دسترس نباشد، سیستم ایمنی بدن ما نقش اصلی در مبارزه با ویروس کرونای جدید را دارد. رژیم غذایی سالم چه از نظر کم کربوهیدرات، چه رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا کم‌چربی می‌تواند از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی کند اما هیچ رژیم خاصی برای رفع مشکلات بهداشتی مرتبط با وخیم‌ترین حالت در کوتاه‌مدت مؤثر نیست.

بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که نباید در طول بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، کربوهیدرات‌ها را محدود کرد مگر اینکه پزشک در مورد آن دستور دهد. رژیم کم کربوهیدرات یک رژیم غذایی است که کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند، مانند آن‌هایی که در غذاهای شیرین، غلات، ماکارونی و نان وجود دارد و بر غذاهای پر پروتئین و چربی تأکید دارد.

خواص کامل گوشت شتر

گوشت شتر نسبت به سایر گوشت‌های قرمز چربی کمتری دارد. منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی (سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منیزیم)، پروتئین‌ها و ایمونوگلوبولین ها است. شیر شتر حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به شیر گاو است. شیر شتر دارای چربی کم و لاکتوز است. برای تهیه بستنی، پنیر و کره می‌توان از شیر شتر استفاده کرد. گوشت شتر غنی از پروتئین است و دارای کلسترول کمی است. افراد مبتلا به دیابت و کلسترول بالا می‌توانند از گوشت شتر استفاده کنند زیرا این گوشت برای آنها بسیار مفید است.

سطح کلسترول موجود در گوشت شتر حتی نسبت به گوشت گاو، بز، شتر مرغ و طیور نیز پایین‌تر است. بنابراین گوشت شتر به دلیل داشتن چربی کم و کلسترول پایین می‌تواند به عنوان جایگزین گوشت گاو مخصوصاً برای افراد کهنسال استفاده شود. گوشت شتر مملو از کلسیم و فسفر است از این رو برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند بسیار مفید و اثر بخش است. ویژگی‌های منحصر به فردی مانند خاصیت طعم دهندگی و معطری که گوشت شتر دارد سبب می‌شود تا مصرف آن ترشح شیره معده را افزایش داده و قدرت جذب آن را بالا ببرد.

گوشت شتر نقش حیاتی در پیشگیری از سرطان دارد. گوشت شتر سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین B است که باعث حفظ سلامت پوست و سلول‌های غشای مخاطی انسان می‌شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با عفونت‌های خارجی برمی انگیزد. عملکرد دیگر ویتامین A این است که مانند آنتی اکسیدانی عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر سرطان و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کند. در بدن انسان، ویتامین B برای تبدیل گلوکز به انرژی مورد نیاز است.

همچنین برای عملکرد اساسی سیستم عصبی ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود. بنابراین گوشت شتر منبع عالی ویتامین B است. گوشت شتر منبع غنی آهن است. آهن یکی از مواد بنیادی مربوط به هموگلوبین خون می‌باشد که خطر ریسک ابتلاء به کم خونی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به کم خونی سفارش می‌شود حتماً مصرف این گوشت را در لیست تغذیه خود قرار دهند. یکی ارزشمندترین خاصیت گوشت شتر بدون هورمون بودن آن است زیرا این حیوان اغلب در طبیعت بوده و مراکز پرورش آن بسیار محدود است.

تمام گوشت‌های قرمز حاوی مقدار زیادی چربی هستند و دریافت این چربی‌ها در بدن باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شود. گوشت شتر می‌تواند تب فصلی، درد سیاتیک و درد شانه را درمان کند. سوپ گوشت شتر می‌تواند موجب درمان کدر شدن قرنیه و تقویت بینایی شود. همچنین گوشت شتر به کاهش وزن کمک می‌کند. وجود انواع ویتامین‌ها بویژه ویتامین B، فسفر و کلسیم در گوشت شتر در رشد جنین مؤثر و مفید است.

زردآلو میوه تابستانی، دشمن سرطان و بیماری‌های عصبی

یکی از میوه‌هایی که سالیان سال است در فصل تابستان مصرف می‌شود و به دلیل طعم عالی و خواص بسیار زیاد آن جزو میوه‌های پرطرفدار محسوب می‌شود، زرد آلو است. البته این میوه را می‌توان به صورت خشک، به عنوان آجیل شیرین هم مصرف کرد. از مهم‌ترین خواص زردآلو عبارتند از اینکه زردآلو منبعی از فیبر غذایی است که فیبر به عملکرد بهتر گوارشی کمک می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد. این میوه پر خاصیت برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، فراموشی و خستگی بسیار مؤثر است.

زردآلو به علت دارا بودن بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، بعضی سرطان‌ها و آب مروارید می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که زرد آلوهایی که به رنگ نارنجی تیره هستند، بتاکاروتن بیشتری به خود اختصاص داده اند. برای تقویت سرماخوردگی، سینه درد، افزایش نیروی جنسی و تقویت عمومی بدن از مغز هسته این میوه استفاده کنید.

زردآلو میوه‌ای است که التهاب معده را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که خود این میوه نفخ آور است، اما مغز هسته آن با خاصیت ضد نفخ عمل می‌کند. پس این میوه را همراه با مغز هسته میل کنید. به افرادی که مشکلات کبدی و یا سوزش معده دارند، مصرف زردآلو توصیه می‌شود. زردآلو به دلیل دارا بودن آهن فراوان برای کم خونی بسیار مفید است. توصیه می‌شود کسانی که ناراحتی قلبی دارند، نسبت به مصرق زردآلو اقدام کنند.

زردآلو خاصیت آرام بخش و نشاط آور دارد. همچنین در رفع بوی بد دهان بسیار حائز اهمیت است. تابستان به علت گرمای زیاد و عطشی که ایجاد می‌کند، زردآلو می‌تواند برای رفع عطش گزینه مناسبی باشد. برگه زردآلو فشار خون را تنظیم می‌کند، زیرا سرشار از پتاسیم است. فیبر موجود در زرد آلو از ابتلاء به یبوست و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند و باعث حفظ قند خون می‌شود. اما با توجه به خواص درمانی فراوان که گفته شد نباید از مضرات این میوه غافل شویم. افرادی که ناراحتی کبدی دارند نباید در مصرف زردآلو زیاده روی کنند.

اگر زردآلو را بیش از اندازه مصرف کنید، باعث ایجاد لک‌های سفید بر روی پوست می‌شود. برای افراد سرد مزاج مصرف این میوه توصیه نمی‌شود، زیرا خود این میوه هم دارای طبع سرد است. اگر زرد آلو را قبل از خوردن صبحانه به صورت ناشتا میل کنید، باعث دل پیچه می‌شود. زردآلو را قبل از خوردن وعده غذایی و همراه با مغز هسته مصرف کنید، زیرا خود این میوه به تنهایی نفاخ است. به همین دلیل مصرف بیش از حد این میوه به افراد سالخورده و کودکان توصیه نمی‌شود. اگر بعد از مصرف زردآلو دچار نفخ شدید، دم نوش زیره و یا عرق زیره را میل کنید.

چند توصیه برای بهداشت مواد غذایی در زمان کرونایی

رعایت اصول بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا و بیماری‌های با منشأ غذایی ضروری است. کارشناس بهداشت محیط در این خصوص، اظهار کرد: با وجود اینکه تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده، این احتمال وجود دارد که افراد در تماس با سطوح یا اشیا آلوده به ویروس و سپس لمس صورت‌شان، به ویروس مبتلا شوند.

عباس قاضیانی با بیان اینکه افراد در تماس با سطوح یا اشیا آلوده به ویروس کرونا، به ویروس مبتلا می‌شوند، افزود: این خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد در تماس نزدیک با افراد دیگر در هنگام خرید اقلام مورد نیاز و یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرار می‌گیرند. به همین دلیل به منظور پیشگیری از بیماری‌های با منشأ غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی همواره ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از خرید اقلام غذایی، پاکت و یا کارتن غیر ضروری آنها را جدا و درسطل زباله دردار بریزید، تصریح کرد: ظرف کنسرو مواد غذایی را می‌توانید قبل از بازکردن یا ذخیره کردن آنها ضد عفونی کنید. سپس، دست‌ها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید یا بلافاصله بعد از تماس با سطوح یا ظروف آلوده آنها را با محلول یا ژل بر پایه الکل ضد عفونی کنید.
وی با بیان اینکه محصولات بسته بندی نشده مانند سبزی‌ها و میوه‌ها را می‌توان بطور کامل با آب روان شست و سپس ضدعفونی کرد، گفت: قبل از تهیه هر گونه غذا دست‌ها را بطور کامل با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید، در هنگام تهیه گوشت و ماهی پخته نشده از تخته آشپزی جداگانه استفاده کنید و مواد غذایی را تا درجه حرارت توصیه شده بپزید.

این کارشناس بهداشت محیط، خاطرنشان کرد: در صورت امکان، مواد غذایی فاسد شدنی را در یخچال یا فریز نگهداری کنید و به تاریخ انقضا مواد غذایی توجه کرده و سعی کنید باقیمانده مواد غذایی را بازیافت و یا به شیوه مناسب و بهداشتی بسته‌بندی کرده و سپس دور بریزید و از انباشته کردن باقیمانده مواد غذایی در محیط آزاد که می‌تواند جاذب حشرات باشد، پرهیز کنید.

رازایانه و فواید بی نظیر آن

رازیانه گیاهی است معطر، علفی است و ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی بوده برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گل‌های رازیانه زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. برترین خواص تخم رازیانه ضد نفخ، خلط آور ملایم و ضد اسپاسم است.

این گیاه به عنوان یک هضم کننده عالی برای از بین بردن درد شکمی، گاز و نفخ است. ساقه تازه رازیانه را می‌توان شبیه به کرفس خورد، دانه رازیانه طعم معطر و دوست داشتنی برای ماهی و غذاهای دیگر است. اگر با خوردن سبزیجاتی، مانند کلم، مشکل هضم دارید سعی کنید دانه رازیانه اضافه کنید. تخم آن معمولاً به عنوان ادویه در آشپزخانه و برای خوش‌طعم کردن غذاها استفاده می‌شود.

از این دانه‌ها در ترکیب نان‌های خانگی و حتی نان سوخاری‌ها استفاده می‌کنند. تخم رازیانه خواص درمانی نیز دارد. دم‌کرده‌ی آن برای کاهش حالت پف‌کردگی و افزایش میزان ادرار به کار می‌رود. در این مطلب چند دلیل خوب دیگر برای مصرف تخم رازیانه ارائه می‌دهیم. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم این گیاه به کاهش خطر ابتلاء به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در تخم رازیانه نه تنها به پیشگیری از ابتلاء به سرطان مؤثر است بلکه برای حفظ سلامت تمام اعضای بدن مفید است؛ به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی است. تخم این گیاه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زائد از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید.

ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. پتاسیم تنها ماده‌ی معدنی اصلی در تنظیم فشارخون است. این ماده‌ی معدنی در ترکیب بیشتر مواد غذایی گیاهی مانند تخم رازیانه وجود دارد. پتاسیم به کنترل و تثبیت فشارخون کمک کرده و به این ترتیب ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند. تخم این گیاه دارویی سرشار از فلاوونوئیدها است که جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بدن در برابر آسیب‌های عصبی حفاظت می‌کنند.

فلاوونوئیدها همچنین شهرت زیادی در پیشگیری از پیری زودرس دارند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان مقابله می‌کنند. تخم این گیاه دارویی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است. علاوه بر این موارد تخم رازیانه حاوی میزان زیادی مس است. این ماده‌ی معدنی برای ساخت سلول‌های خونی به ویژه در گلبول‌های قرمز لازم و ضروری است.

کد خبر 433855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.