بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی باید جایگزین کتاب شود

وزیر آموزش و پروش با بیان این که گرانیگاه اجرای سند تحول بنیادین برنامه درسی و محتوای آموزشی و تربیتی است، گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که باید بر اساس سند تحول بیافتد، این است که بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی، باید جایگزین کتاب شود و موقعیت‌های یادگیری، باید جایگزین کلاس درس شود.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی درجلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی در خصوص عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش پیرامون سند تحول بنیادین، اظهار کرد: مسیری را که آغاز کردیم یک مسیر خطیر و با اهمیت است که برخی از اقدامات انجام شده در جلسه گذشته ارائه شد در این جلسه نیز برنامه‌های پیش رو را ارائه خواهیم کرد.

وی گرانیگاه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برنامه را درسی و محتوای آموزشی، تربیتی خواند و تصریح کرد: بررسی و تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی از دیگر برنامه‌های پیش رو است.

حاجی میرزایی، گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که باید در سند تحول بیافتد وابسته به بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی جایگزین کتاب شده است و موقعیت‌های یادگیری جایگزین کلاس شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش، افزود: تولید بسته‌های یادگیری نقطه عزیمت سند تحول است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی این مأموریت را دارد تا انتهای سال ۱۳۹۹ این بسته‌ها را تدوین و تولید کرده و در شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب برساند.

حاجی میرزایی، تصریح کرد: سند تحول در شش زیر نظام تصویب شده است که متناسب‌سازی این زیر نظام‌ها با امکانات، منابع، محدودیت‌ها، شرایط زمانی و واقعیت‌های موجود و همچنین ایجاد ساختار مناسب اجرا و رصد عملیاتی شدن زیر نظام‌ها و همچنین تعیین پیش‌ران‌های اجرای زیر نظام‌ها، خلق ظرفیت‌های جدید و افزایش بهره‌وری محورهای اصلی برای عملیاتی کردن شش زیر نظام سند تحول است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جلسات خود با مدیران آموزش‌وپرورش و پرسش‌های طرح شده در این جلسات برای سنجش میزان تحقق سند تحول بنیادین، اظهارکرد: سندی که می‌خواهد این رسالت مهم را به دوش بکشد اگر نتواند تمام ذی‌نفعان خود را قانع کند پیشرفتی در اجرا نخواهد داشت که به همین دلیل دوره‌های آموزشی برای مدیران استان‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین وقتی تبدیل به گفتمان می‌شود که یک مطالبه و تقاضای اجتماعی در تمام عناصر ذی‌نفع آن مانند معلم، دانش‌آموز و خانواده به وجود بیاید و مشارکت آنها به کار گرفته شود.

حاجی میرزایی در تشریح این بسته‌های اجرایی، تاکید کرد: مدرسه خوانا، هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت، هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی، کنترل وزن و چاقی در دانش‌آموزان، طرح آجر به آجر، ارتقای مهارت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان، بالندگی و توانمندسازی نیروی انسانی، مدرسه کانون تربیتی محله، مهارت محوری و سمپاد برخی از عناوین این بسته‌های اجرایی هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: باید کاری کنیم که دانش‌آموزان به حدی از مهارت دست یابند که بتوانند خود را به زندگی واقعی ربط دهند که از شهریورماه امسال آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان که برای زندگی آنها مفید باشد آغاز خواهد شد.

وی در زمینه مدرسه خوانا، گفت: توانایی این را داریم که افرادی را تربیت کنیم که در المپیادهای بین‌المللی بدرخشند و در این طرح در ۵ درصد مدارس کل کشور اجرایی خواهد شد.

حاجی میرزایی، اظهار کرد: مشارکت دیگران از جمله خیرین در طرح آجر به آجر اولویت دیگری است که با توجه به فرسوده شدن مدارس مورد توجه بوده که ۲,۵۰۰ میلیارد تومان آن را خیرین تقبل خواهند کرد و مدرسه‌سازی باید به یک فرهنگ تبدیل شود که تمام مردم بتوانند در آن مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اهمیت متناسب‌سازی شرایط با کرونا، گفت: پیش‌بینی سه وضعیت احتمالی برای سال آینده و راه‌اندازی و فعال سازی شبکه دانش‌آموزی از اهم این اقدامات بود.

وزیر آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: بستر شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) با کمک همراه اول راه‌اندازی شد که فرصت‌هایی را برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد که عدالت آموزشی، سنجش و ارزیابی آموزش به‌منظور ارتقا از اهم این فرصت‌هاست.

حاجی میرزایی، خاطرنشان کرد: عدم دسترسی به اینترنت در برخی مناطق و همچنین تلفن همراه هوشمند در برخی مناطق از مشکلات پیش روست که اعزام معلم به صورت حضوری، استفاده از رادیو تلویزیون‌های استانی از اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکلات بود.

کد خبر 433839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.