طراحی دوباره شهرها برای ترویج دوچرخه سواری

برنامه‌ریزان شهری در بسیاری از نقاط دنیا در تلاشند پس از پایان کامل محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع ویروس کرونا، تغییرات دائمی در طراحی شهرهای خود به وجود آورند. جداسازی فیزیکی یکی از اقداماتی است که این افراد در نظر دارند از طریق ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان مردم به وجود آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان استفاده از حمل و نقل عمومی به مدت زیادی ممنوع شد و پس از آن نیز با حداقل ظرفیت صورت گرفته است. در این راستا شواهدی مبنی بر بهبود کیفیت هوا و افزایش فعالیت جسمی شهروندان برای کاهش خطرات ناشی از کووید -۱۹ به وجود آمد که مقامات شهری را به در نظر گرفتن این تغییرات برای همیشه سوق داد. این روزها، بسیاری از مسئولان رسمی در سراسر شهرهای جهان مسیرهای دوچرخه‌سواری جدیدی را ایجاد کرده‌اند تا استفاده این وسیله حمل و نقل سالم را که هم برای خود شخص و هم برای شهر مزایای زیادی دارد، به طور گسترده ترویج دهند.

گروهی از محققان دانشگاه لیدز انگلستان مسیرهایی را در سراسر کشور شناسایی کرده‌اند که هم از فضای کافی و هم تقاضای زیاد از سوی مردم برای احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری برخوردار است. این پژوهشگران مطالعات خود را در سطح کشوری و با حمایت مالی وزارت حمل و نقل انجام داده‌اند و قصد دارند تغییراتی اساسی در زیرساخت‌های حمل و نقل کشور به وجود آورند. محققان دانشگاه لیدز با تلاش‌های بی‌وقفه خود ابزاری برای اولویت‌بندی سریع مسیرهای دوچرخه‌سواری ایجاد کردند که به دولت امکان یافتن بهترین مسیر برای حمل و نقل غیر موتوری و سرمایه‌گذاری در آن‌ها را می‌دهد.

مسیرهای جدید دوچرخه

سیستم اولویت‌بندی فوری مسیرهای دوچرخه‌سواری، نقشه‌ای را در اختیار تمام مقامات ارشد حمل و نقل در سراسر شهرهای انگلستان قرار می‌دهد. در نتیجه، این افراد به لیستی از مسیرهای مختلف که از فضا و تقاضای کافی برای دوچرخه‌سواری برخوردار است دسترسی پیدا می‌کنند. این مسیرها به شکل خط‌های آبی‌رنگ در نقشه مشخص می‌شود و بسیاری از آن‌ها در اولویت طرح‌های اجرایی وزیر حمل و نقل قرار می‌گیرد. سایر خطوطی که در نقشه به چشم می‌خورد، شامل مسیرهای دوچرخه‌سواری موجود، بهترین مسیرهای دوچرخه‌سواری و غیره است. اقدامات مسیر سازی برای دوچرخه‌سواری از هم‌ اینک در انگلستان (و بسیاری از نقاط دیگر جهان) آغاز شده است و در اولین پروژه مسیری از یک بیمارستان در کلانشهر لستر به مرکز شهر امتداد یافته است.

سیستم فوق مسیرهای دوچرخه‌سواری را بر اساس ظرفیت فضایی و سرعت مشخص می‌کند. بدیهی است که سایر اقدامات جداسازی نظیر ایجاد تیرهای مهار پلاستیکی که تا کنون برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، بسیار راحت‌تر از احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری است و با سرعت بیشتری هم انجام می‌گیرد. با این حال ترویج این وسیله حمل و نقل از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که اجرای جداسازی اجتماعی را تضمین می‌کند و سبک حمل و نقل سالم را در میان مردم گسترش می‌دهد. از سوی دیگر با افزایش استفاده از دوچرخه، تردد خودروهای موتوری به طور چشمگیری کاهش می‌یابد که این امر به سهم خود کاهش قابل توجه انتشار کربن در هوا را در پی دارد.

از سوی دیگر در بسیاری از شهرهای انگلیس مسیرهایی بدون استفاده وجود دارد که می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای دوچرخه‌سواری استفاده شود. به عنوان مثال، جاده Kirkstall در کلانشهر لیدز از پتانسیل بالایی برای احداث مسیر دوچرخه‌سواری برخوردار است چرا که پهنای آن به حدی است که به کاربران اجازه خواهد داد به تعداد زیاد و با فاصله معین از یکدیگر با خیال راحت خود را به مقصد برسانند.

دولت بریتانیا از سرمایه‌گذاری دو میلیارد پوندی خود در اقدامات مربوط به ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سراسر شهرهای انگلیس تا پنج سال آینده خبر داده است. تا کنون نیز در این کشور بیش از ۲۵۰ میلیون پوند برای مداخلات فوری جهت ایجاد مسیرهای امن دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هزینه شده است. مقامات ارشد اسکاتلند و ولز شمالی نیز اعلام کرده‌اند که برای ترویج دائمی دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برنامه‌هایی در پیش دارند و قرار است سرمایه‌های کلانی در این خصوص بکار گیرند.

چنانچه دولت‌ها، مکان‌هایی با بیشترین نیاز به دوچرخه‌سواری را شناسایی و پروژه‌ها خود را در این مسیرها پیاده کنند، آنگاه می‌توانند مسیرهایی دائمی برای ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل غیر موتوری به وجود آورند.

کد خبر 433837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.