ستاد شهر هوشمند برای نخستین بار در قم شکل‌گرفته است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: فرهنگ‌سازی نکردن در خصوص شهر هوشمند، یکی از چالش‌های مهم در مسیر تحقق آن است و نیاز به پشتیبانی، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری در این زمینه داریم.

به گزارش ایمنا، همایون یزدان پناه با اشاره به اهمیت توجه به شهر هوشمند، اظهار کرد: ستاد شهر هوشمند از سال ۹۶ به دستور شهردار و تأیید شورای اسلامی شهر به‌عنوان نخستین مرکز در سطح کشور در شهرداری قم با هدف هوشمندسازی شهر تشکیل شد.

وی افزود: شهر هوشمند، مفهومی فراتر از یک سازمان در شهرداری دارد که در گذشته به دلیل خلأ قانونی، هوشمندسازی ساماندهی و ساختاری نداشت و برای نخستین بار در قم اتفاق افتاده است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه هوشمندسازی به معنای ساختن شهری خوب برای زندگی بهتر است، تصریح کرد: تصور جامعه از شهر هوشمند گاهی در فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک خلاصه می‌شود، درحالی‌که دولت الکترونیک و فناوری‌ها جزئی از شهر هوشمند و شامل ۳۰ درصد حیطه گسترده‌ای از خدمات را شامل می‌شود و مباحث گسترده‌ای در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیچیدگی‌ها و مشکلات شهر، باید شهر به‌گونه‌ای خوب شود که بتوانیم زندگی خوبی را برای مردم ترسیم کنیم، در جهان پیرامون شهر هوشمند شش تعریف وجود دارد که شامل شهروند هوشمند، محیط‌زیست هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، حاکمیت و دولت هوشمند، اقتصاد هوشمند و سبک زندگی هوشمند است که باید مدل بومی از آن ارائه دهیم.

یزدان‌پناه اضافه کرد: شهروندی که بتواند از ابزارهای هوشمند در رفاه خود استفاده کند، شهروند هوشمند به شمار می‌رود، فرهنگ استفاده از ابزارها در رسیدن به شهر هوشمند نیز یکی از دغدغه‌های مهم است که بسیاری از شهروندان هنوز با آن آشنا نیستند.

وی گفت: فرهنگ‌سازی نکردن در خصوص شهر هوشمند، یکی از چالش‌های مهم در مسیر تحقق این امر است و نیاز به پشتیبانی، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری در این زمینه داریم و در این مورد جلسات متعددی با مراکز پژوهشی، فرهنگی و علمی برگزار شد تا در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی تلاش شود.

کد خبر 433832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.