درمان آرتروز زانو با سلول‌های بنیادی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای درمان آرتروز زانو، تاثیر سلول‌های بنیادی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آرتروز زانو از شایع‌ترین شکل‌های آرتروز است که بسیاری از فعالیت‌های روزمره افراد را مختل می‌کند. در حال حاضر درمان اساسی برای این بیماری وجود ندارد و تنها با ترزیق داروهای مسکن درد تخفیف پیدا می‌کند.

تنها درمان بیماران مبتلا به آرتروز مصرف مسکن و تزریق کورتن داخل زانو است؛ از آنجا که رگی در مفصل‌ها وجود ندارد، تزریق دارو نیز سختی‌های خود را دارد و ترمیم آن دشوار است، اما سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان مناسبی در این حوزه باشد، خصوصاً برای افراد سالمند که دارو مشکلاتی را برای سیستم گوارش آنها ایجاد می‌کند.

درمان با سلول‌های بنیادی به مراتب کم خطرتر است، زیرا سلول از بدن فرد گرفته می‌شود و مشکلات خود ایمنی را نیز ایجاد نمی‌کند. در همین راستا محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سلول‌های بنیادی را برای درمان آرتروز زانو مورد بررسی قرار داده‌اند.

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روی چندین گروه بیمار مبتلا به آرتروز زانو با روش‌های درمان گوناگون کار شد؛ در گروهی که از سلول‌های بنیادی برای درمان استفاده شد، بهبود عملکرد غضروف با سرعت بیشتری رخ داد و البته ماندگاری بالاتری نیز داشت.

سلول‌های بنیادی توانمندی تبدیل به سلول‌های دیگر را دارند؛ این سلول‌ها با تمایز یافتن به غضروف، عملکرد بیمار را بهبود می‌دهند. البته این تحقیقات در مرحله پیش بالینی قرار دارد؛ ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه تحقیقات در این حوزه از محققان و پژوهشگران حمایت می‌کند.

کد خبر 433828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.