پنجمین سالگرد برجام در ایستگاه تردید

چالش های اصلی جامعه و پنجمین سالگرد توافق هسته‫ای ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۵تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدم اعتماد- دروغگویی؛ بحران امروز جامعه» به بررسی چالش‌های اصلی جامعه پرداخت و نوشت: اتفاقات چند ماهه اخیر، مشکلات اقتصادی و معیشتی و… باعث شده تا امروز جامعه اعتماد لازم را به رویه‌های موجود و عملکرد برخی مسئولان نداشته باشد و با دیده تردید به آنها بنگرد. در این بین، جریان‌های سیاسی نیز تلاش می‌کنند تا هر چه بیشتر این اعتماد خدشه‌دار شده را ترمیم کنند. اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریانی که محوریت بیان مطالبات مردم را دارد همواره در این راستا پیشقدم بوده است. محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان می‌گوید: «حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی‌تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فائق آید.

جامعه در حوزه‌های مختلف با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که پرداختن به هر کدام وقت بسیاری می‌طلبد. اما با این حال بسیاری بر این باورند که مهم‌ترین مشکل جامعه امروز بحران اقتصاد و معیشت است که دامنگیر مردم شده و در این روزگار کرونایی شرایط را بیش از پیش بر مردم سخت کرده است. البته هر کس که کوچک‌ترین اطلاعاتی از شرایط فعلی کشور و علل و عوامل بروز چنین شرایطی داشته باشد می‌داند که گرچه دولت با برخی عملکردهای انتقادآمیز و نامناسب در به وجود آمدن چنین شرایطی قصور کرده اما نباید همه تقصیرها را هم بر گردن آن انداخت. چراکه فشار تحریم‌ها از یک‌سو، تأثیرات کرونا از سوی دیگر و تأثیر مسائل بین‌المللی بر اقتصاد کشور بیش از هر چیزی در وقوع چنین شرایطی تأثیرگذار بوده‌اند. با این همه برخی معتقدند آنچه امروز جامعه را از دولت دور می‌کند نه فقط مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بلکه بحران اعتماد است. به قرائت بسیاری از کارشناسان، امروز بحران اعتماد بسیار فراتر از مسائل روزمره پیش‌روی مردم است. آنچه مسلم است اگر دولت و مسئولان شرایط را به نحوی مدیریت نکنند که رضایتمندی نسبی جامعه حاصل گردد و گپ و گسست موجود میان جامعه و مسئولان به نحوی پر نشود با بروز بحران اعتماد اگر هم مسئولان صادقانه و بدون پرده‌پوشی با مردم سخن بگویند دیگر جامعه سخت این گفتار را باور می‌کند. لذا بهتر آن است که از هم‌اکنون با رویکردهای مثبت در راستای حل مشکلات مردم صادقانه به بازیابی آن بخش از اعتماد عمومی که خدشه‌دار شده بپردازیم.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پنجمین سالگرد برجام در ایستگاه تردیدها» نوشت: روز گذشته پنجمین سالگرد توافق هسته‫ای ایران با گروه ۵ +۱ بود توافقی که طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود. حالا اما با گذشت پنج سال مخالفان دیروز و امروز، برجام را خسارت محض برای کشور می‌دانند و البته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان معتقد است این توافق بزرگترین دستاورد دیپلماتیک یک دهه اخیر است.

با این همه اما خروج آمریکا از برجام سبب شد تا حداقل کارکردهای اقتصادی و تحریمی این توافق از دست برود و عملاً تحریم‌ها همچنان فشار خود را بر اقتصاد کشور تحمیل کند. موضوعی که حالا برخی معتقدند تنها پوسته برجام باقی مانده است و محتوای آن تهی از معنا شده است. هر چند باید دید در ادامه می‌توان امیدوار بود این توافق در ابعاد دیگر دیپلماسی بین‌المللی بتواند اثرگذار باشد. با این همه اما برخی طرف‌ها نیز همچنان امیدوارم بتوانند برجام را در قالب یک معاهده هم چنان حفظ کنند. موضوعی که آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلایل اصرار مسئولین بر برگزاری آزمون کنکور» به بررسی دلایل مقاومت مسئولین در تعویق کنکور پرداخت و نوشت: هر چه به زمان کنکور نزدیک تر می‌شویم نگرانی‌ها در خصوص نحوه برگزاری این آزمون افزایش می‌یابد.

بر اساس تصمیمی که ۱۶ اردیبهشت ۹۹ از طریق ستاد مقابله با کرونا اعلام شد، قرار شد آزمون دکتری ۹۹ روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پنج‌شنبه ۲ مرداد و جمعه ۳ مرداد، کنکور سراسری پنج‌شنبه ۳۰ و جمعه ۳۱ مرداد، آزمون فنی و حرفه‌ای جمعه ۱۴ شهریور و آزمون کارشناسی ناپیوسته جمعه ۱۴ شهریور برگزار شود و پیش از این نیز قرار بود آزمون دکتری روز جمعه ۹ خرداد و آزمون ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه جاری برگزار شوند. زمزمه‌های تعویق مجدد زمان برگزاری آزمون‌های مهم در حالی شنیده شد که چندی پیش سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و دستورالعمل برگزاری آزمون دکتری که قرار است پنج شنبه برگزار شود را اعلام و تاکید کرد کارت ورود به جلسه آزمون از ۲۳ تیر ماه روی سایت این سازمان قرار دارد. این در حالی است که مسئولین طی چند روز آینده بارها و بارها اعلام کرده‌اند که زمان کنکور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و این آزمون لغو نمی‌شود. در شرایط موجود که شهرهای مختلف کشورمان در شرایط قرمز کرونا قرار گرفته‌اند برخی به این موضوع فکر می‌کنند که اصرار مسئولین برای برگزاری کنکور بر چه پایه‌ای استوار است؟ در این بین برخی به اصرار مافیای کنکور به برگزاری آزمون اشاره می‌کنند و برخی دیگر پایه و اساس آموزش کشور را بر مبنای کنکور می‌دانند. در این بین سوالی که مطرح است این است که آیا واقعاً اجرای آزمون کنکور به صلاح دانش آموزان است؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش نرخ سود سپرده بانکی» نوشت: شب گذشته شورای پول و اعتبار تصمیم به افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها گرفت. براساس تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار سقف سپرده‌گذاری یک‌ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت. شورا تصمیم گرفت به بانک‌ها اجازه دهد با نرخ سود ۱۸ درصد اقدام به افتتاح حساب با سررسید زمانی دو ساله کنند. علاوه بر این مجوز افتتاح حساب با سررسید زمانی سه ماهه نیز برای بانک‌ها صادر شد. نرخ سود در نظر گرفته شده برای این دوره زمانی ۱۲ درصد است. البته بیشترین افزایش نرخ برای سپرده‌گذاری با سررسید شش ماهه است. سیاست‌گذار با افزایش سه واحد درصدی، نرخ سود سپرده‌گذاری شش ماهه را ۱۴ درصد تعیین کرده است. سیاست‌گذار پولی انتظار دارد این تصمیم کمک کند از التهاب بازارها کاسته شده و روند انبساطی نقدینگی تعدیل شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند افزایش نرخ سود تصمیم مناسبی در جهت مدیریت شاخص‌های کلان است. اما تاکید دارند سیاست‌گذار پولی می‌توانست به جای تعیین نرخ برای سررسیدهای زمانی مختلف اقدام به تعیین سقف کند و جزئیات را به بانک‌ها واگذار کند. اما گروهی دیگر از کارشناسان نیز با اشاره به نرخ‌های کشف شده در بازار اوراق بدهی بر این عقیده هستند که نرخ‌های کنونی به دلیل فاصله اندک با نرخ‌های آن بازار می‌تواند مؤثر عمل کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحقیر پیاپی آمریکا از عین‌الاسد تا سن‌دیه‌گو» نوشت: زمانی نه چندان دور ناوهای غول پیک، مظهر ابرقدرتی آمریکا به شمار می‌رفت و فقط کافی بود در جهان اعلام کند که یکی از آنها را راهی منطقه‌ای کرده است. همین خبر کافی بود تا پرچم سفید مخاطب این پیام بالا برود اما آمریکا این روزها به چنان فلاکتی در داخل و خارج گرفتار شده که به جرأت می‌توان گفت، «بی سابقه است». باز به جرأت می‌توان گفت آغاز چنین روند تحقیرآمیزی، حاصل تلاش‌های محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران است که مسیر این تحقیر کردن‌ها را برای خیلی‌ها باز و هموار کرد.

در ۳۰ خرداد ۹۸، ایران پهپاد پیشرفته، گران قیمت و متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا را که فلسفه ساخته شدنش، دیده نشدن و ساقط نشدن بود، دید و ساقط کرد. واشنگتن نیز هیچ غلطی نتوانست بکند. به دنبال ترور ناجوانمردانه سردار رشید سپاه اسلام سپهبد قاسم سلیمانی نیز ایران در ۱۸ دی ۹۸ پایگاه مجهز و بزرگ عین‌الاسد آمریکا در عراق را با ده‌ها موشک شخم زد و قطعاً ده‌ها نظامی آمریکایی را به جهنم فرستاد. طی ماه‌های گذشته نیز نیروهای جبهه مقاومت در عراق، یمن و سوریه بارها نیروهای آمریکایی را تحقیر کرده‌اند. همین شنبه گذشته بود که نیروهای عراقی چهار خودروی یدک کش ارتش آمریکا را پس از آنکه سرنشینان خودرو را پیاده کردند، به آتش کشیدند. هفته گذشته در ونزوئلا نیز ارتش این کشور یک هواپیمای آمریکایی را سرنگون کرد و مقامات دولت ترامپ تصمیم گرفتند بی‌سر و صدا از کنار آن رد شوند!

حالا با انفجار این ناو غول پیکر که گویا شعارش «هنوز جنگیدن را شروع نکرده‌ام»! است، و زخمی شدن ده‌ها نفر از پرسنل آن، دوباره آن ابهت دروغین جلوی چشم دنیا، تحقیر می‌شود و مقامات بلند پایه این کشور نیز ترجیح می‌دهند فقط سکوت کنند. این تحقیر وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌شنویم برخی می‌گویند، این حادثه یک حادثه عادی نیست و احتمالاً خرابکاری است!

کد خبر 433796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.