شهردار رشت باید برای اهمال و کم‌کاری خود پاسخ دهد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت گفت: شهردار رشت باید درباره تضییع حقوق بیت‌المال و مشکلات زیست محیطی شهر پاسخگو باشد.

حجت جذب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل طرح سوال از شهردار رشت در جلسه هفته جاری شورای شهر، اظهار کرد: آبان‌ماه سال گذشته ۳۱ میلیارد تومان اعتبار کشوری به شهرداری رشت اختصاص یافت تا این مبلغ برای چهار اقدام هزینه شود؛ احداث سوله در کارخانه کود آلی لاکان، اورهال و به روزرسانی خط اول و دوم آن کارخانه، افزایش ظرفیت کارخانه با خرید تجهیزات و راه‌اندازی خط سوم و چهارم و خرید دستگاه ویندرو برای تبدیل زباله تر به کود چهار موردی بود که این اعتبار برای آن جذب شد.

وی افزود: در کنار این مبلغ ۳۶ میلیارد تومان نیز فریز شد تا در صورت انعقاد قراردادهای چهارگانه، به اعتبارات اختصاص یافته به شهرداری رشت اضافه شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با اشاره به تجمیع روزانه ۷۰۰ تن زباله در سراوان این شهر، تصریح کرد: ۵۱۰ تن از این مقدار زباله مربوط به رشت بوده و مابقی متعلق به شهرها و روستاهای اطراف است؛ اگر قراردادهایی منعقد می‌شد ظرفیت کارخانه به روزانه یک هزار تن می‌رسید و تفکیک زباله نیز به نحو مطلوب‌تری انجام می‌شد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر این ظرفیت ایجاد می‌شد حجم دریافت روزانه زباله در سراوان به شدت کاهش پیدا می‌کرد و در نتیجه تقریباً مشکلات موجود در آن مکان حل می‌شد.

جذب خاطرنشان کرد: با تمام این شرایط از آبانماه ۹۸ که این اعتبار به شهرداری اختصاص پیدا کرد تا اسفندماه همان سال شهردار رشت اقدامی برای اجرای چهار هدفی که ذکر شد انجام نداد تا اینکه شهرداری پس از این چهار ماه مناقصه را برگزار کرد.

وی اضافه کرد: پس از اجرای مناقصه جزئیات آن در سازمان بازرسی بررسی شد و این نهاد یکم خردادماه ۹۹ مشکلات موجود در مناقصه مربوط به خط سه و چهار را اعلام کرد و گفت که مبلغ آن باید ۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت افزود: حتی با وجود آنکه سازمان بازرسی بیش از یک ماه و نیم است نظر خود را اعلام کرده و شهردار می‌توانست صبح روز بعد از آن پیگیری‌های لازم را انجام دهد اما هنوز هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است و اگر این پیگیری‌ها انجام نشود فرصت از دست می‌رود زیرا زمان استفاده از این اعتبار تا ۳۱ شهریور ماه است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگری هنگامی که این اعتبار اختصاص یافت دلار حدود ۱۲ هزار تومان بود که اکنون به ۲۳ هزار تومان رسیده به‌طور مثال اگر می‌توانستیم ویندرو را همان ابتدا با ۴.۵ میلیارد تومان بخریم الآن باید نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه آن کنیم یا اگر خط سه و چهار کارخانه با ۲۲ میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شد اکنون این رقم نزدیک دو برابر شده است چون تقریباً تمام تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شود.

جذب اظهار کرد: این تضییع حقوق بیت‌المال و مشکلات زیست محیطی شهر را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ وقتی با تعامل بسیار اعتبار را از تهران گرفتیم، اما آقای شهردار آن را ازدست داد و بی‌ارزش کرد باید درباره آن پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه وظیفه عضو شورای شهر نظارت بر عملکرد شهردار است، ادامه داد: آیا باید کم‌کاری شهردار را ببینم و سکوت کنم؟ پس پاسخ این همه زیان، اهمال و کم‌کاری را چه کسی باید بدهد؟ اگر من به عنوان ناظر وظیفه خود را انجام ندهم چگونه پاسخگوی افکار عمومی باشم؟ به نظرم حتی اگر یک روز جلوی ضرر را بگیریم سود است؛ نباید بگذاریم کسی با سرنوشت یک شهر بازی کند.

نامه استیضاح شهردار امضا شده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت با بیان اینکه این موضوع تنها یکی از سوالات مطرح شده است که شهردار باید آن را پاسخ دهد، اظهار کرد: شهردار رشت برای انتخاب شدن به شورای شهر برنامه ارائه داد، کجای آن برنامه اجرایی شده است؟ فضای سبز، مبلمان شهری، نورپردازی و المان‌های شهری چه تغییری کرده است؟

وی به جلسه طرح سوال از شهردار رشت اشاره کرد و گفت: براساس قانون اگر تعداد یک به علاوه نصف اعضای شورای شهر از پاسخ‌های شهردار در جلسه طرح سوال قانع نشوند، درخواست استیضاح مطرح می‌شود؛ در جلسه مذکور شش نفر قانع نشدند تا طرح سوال در مرحله استیضاح قرار گیرد.

جذب اضافه کرد: پس از آن طبق قانون یک سوم از اعضای شورا استیضاح را درخواست دادند که باید در جلسه بعدی وصول شده و در جلسه پس از آن برای استیضاح شهردار رشت رأی‌گیری شود در آن جلسه اگر هشت نفر از اعضا رأی به استیضاح بدهند، حاج محمدی دیگر شهردار رشت نیست.

وی تصریح کرد: موارد انتقاد اعضای شورا به عملکرد شهردار رشت زیاد بوده و تعداد سوالات از شهردار ۱۲ مورد است، این سوالات هنگام استیضاح قبلی که اخیراً برگزار شده ۱۴ عدد بود.

کد خبر 433788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.