صداهای آلوده دشمن پنهان شهروندان اصفهان

به رغم اینکه اصفهان از نظر آلودگی صوتی جایگاه دوم کشور را دارد، نبود اعتبارات بودجه‌ای و زیرساخت‌های مناسب مانع از اجرای مصوبات قانونی برای کاهش این معضل زیست محیطی در این کلانشهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی است که در ابعاد مختلف سلامتی انسان را به مخاطره می‌اندازد. آلودگی صوتی (Noise Pollution) امواج ناخواسته‌ای است که منابع مختلف ثابت و متحرک در زمان و مکان خاص منتشر می‌شود و بر موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر می‌گذارد و نه تنها آرامش و تمرکز وی را برهم می‌زند بلکه عوارض بیشمار جسمی، روحی و حتی اختلال در اعصاب شنوایی ایجاد می‌کند.

حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ترددهای پایانه‌های حمل و نقل، تعمیرگاه‌های وسایل نقلیه موتوری، ژنراتورها، میادین تیر و موتورهای تولید برق از جمله منابع متحرک و ثابت آلودگی صوتی هستند اما سیستم حمل و نقل شهری مانند خودرو، اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت مهمترین عامل ایجاد آلودگی صوتی در کلانشهرها از جمله اصفهان به شمار می‌رود.

بنا بر آمارها نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی صوتی کلانشهر اصفهان ناشی از صداهای ناهنجار موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی و ۲۰ درصد مربوط به کارگاه‌هاست.

به رغم اینکه اصفهان از نظر آلودگی صوتی جایگاه دوم کشور را دارد، نبود بودجه و زیرساخت‌های مناسب سبب شده اجرای ماده ۲۹ قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیر ۱۳۹۶ و همچنین آئین نامه اجرایی آن تاکنون بلاتکلیف بماند.

بر اساس ماده ۲۹ قانون هوای پاک، ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک ممنوع است و در مورد منابع آلاینده ثابت، مرتکب به جزای نقدی درجه هفت ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به این ماده قانونی می‌گوید: در آئین نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک درباره آلودگی صوتی وظایف دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است.

بابک صادقیان می‌افزاید: طبق این آئین نامه وزارت کشور موظف شده است که در مدت شش ماه از لازم الاجرا شدن مصوبه، طرح جامع مدیریت کاهش آلودگی صوتی در کلانشهرها را تدوین و وزارت راه و شهرسازی نیز در مدت یکسال از تصویب قانون، دستورالعمل کنترل و کاهش آلودگی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و سازهای شهری را ابلاغ کند؛ همچنین پلیس راهور موظف است با وسایل نقلیه موتوری فاقد معاینه فنی برخورد کند و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مربوط سامانه ملی پایش و اطلاع رسانی آلودگی صوتی را راه اندازی کند.

وی اضافه می‌کند: اجرای این لوایح به دلیل محدودیت منابع اعتباری در دو سال اخیر امکان پذیر نبوده است و راه اندازی سامانه ملی پایش آلودگی هوا محقق نشد.

نصب ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت ضروری است

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه برای کنترل آلودگی صوتی این کلانشهر باید آمار و اطلاعات دقیق وجود داشته باشد تا با یک برنامه برنامه‌ریزی مناسب برای حل این معضل اقدام کرد، می‌گوید: نیاز است که در هر نقطه شهر اصفهان ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت نصب شود که این امر نیازمند تأمین اعتبار است.

وی با بیان اینکه برای میزان آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلت، خودروهای حمل بار و مسافربری حدود مجاز تعیین شده است، ادامه می‌دهد: مهمترین بخش اجرای مصوبات است از جمله اینکه کلانشهر اصفهان هنوز مراکز معاینه فنی موتورسیکلت برای بررسی موارد تهدید زیست محیطی ندارد در حالی که موتورسیکلت‌ها با توجه به نوع احتراق و سیستمشان از منابع مهم آلودگی هوا و صوت هستند.

صادقیان با بیان اینکه آلودگی صوتی بخشی از آلودگی هوا به شمار می‌رود، خاطرنشان می‌کند: آلودگی صوتی نه تنها بر شنوایی افراد اثر نامطلوب دارد بلکه تبعات فیزیکی و روانی آن نیز اثبات شده است و روح و روان شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان می‌گوید: تا قبل از ابلاغ قانون هوای پاک شکوائیه‌های متعددی درباره ایجاد آلودگی صوتی از سوی شهروندان به اداره محیط زیست ارائه می‌شد که از همسایه و یا کارگاه مجاور خود به دلیل مزاحمت شکایت می‌کردند و کارشناسان محیط زیست با توجه به استانداردهای سازمان با تجهیزات اندازه‌گیری، میزان آلودگی صوتی را ارزیابی می‌کردند و در صورت تشخیص تخلف پرونده به مراجع قانونی ارجاع می‌شد؛ در حال حاضر نیز محیط زیست شکوائیه‌های شهروندان درباره ایجاد آلودگی صوتی را از منازل مسکونی گرفته تا واحدهای صنعتی بررسی و قانون با متخلفان برخورد می‌کند.

صادقیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای رفع مشکل آلودگی صوتی نیازمند مطالعات کارشناسی است، می‌گوید: در حاشیه برخی بزرگراه‌های تهران که مشرف به مناطق مسکونی است دیوارهای صوتی نصب شده است؛ این از جمله تمهیداتی است که در کنار بزرگراه‌های نزدیک به ساختمان‌های مسکونی جانمایی می‌شود اما قبل اینها باید از وضعیت آلودگی صوتی منطقه اطلاع داشته باشید زیرا اگر سهم حمل و نقل در آلودگی صوتی بزرگراهی مانند خرازی را ندانیم تعریف برنامه‌های مدیریتی شهری برای این موضوع مؤثر نخواهد بود از این رو باید کار کارشناسی انجام داد تا مانند آلودگی هوا پارامترهای آلاینده را بررسی و سپس برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

یکی از معضلات مدیریت شهری در بخش حفاظت محیط زیست آلودگی صوتی است. در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر اصفهان امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات گفت که صنایع آلاینده که تعداد آن‌ها به بالای پنج هزار می‌رسد آلودگی هوا و صوتی بسیاری را برای شهروندان اصفهان به‌وجود آورده‌اند. این در حالی است که شورای شهر بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقداماتی را برای تعطیلی یا ایجاد مدت زمان مشخص برای جابه‌جایی این صنایع از داخل شهر انجام داده اما این قبیل اقدامات و تصمیمات کارساز نبوده و جنبه عملیاتی به خود نمی‌گیرد.

وی در همین پیوند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صنایع و کارگاه‌ها در سطح شهر اصفهان آلودگی هوا و صوت ایجاد می‌کنند و باعث بروز ناآرامی در بافت‌های مسکونی هستند با این حال شهرداری نیز امکاناتی در اختیار دارد که صنایع آلاینده را به بیرون از شهر و در مناطق حاشیه منتقل کند تا از بار آلایندگی شهر اصفهان کاسته شود.

زندآور می‌افزاید: شهرداری بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها حکم تعطیلی یا جابه‌جایی برخی صنایع آلاینده را صادر کرده تا در یک بازه زمانی سه ماهه تا یک‌ساله از داخل شهر منتقل شوند با وجود این اقدامات، تصمیم‌ها عملیاتی نیست زیرا نتوانستیم ساز و کار و مکان مناسب برای صنایع مزاحم ایجاد کنیم از این رو ادارات صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی باید به شهرداری در زمینه واگذاری زمین‌های دولتی کمک کنند تا اینها از مرکز شهر انتقال یابند.

انتقال صنایع آلاینده به بیرون از شهر اصفهان در مدت ۱۰ سال

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: انتقال همه صنایع مزاحم از شهر اصفهان در کوتاه مدت ممکن نیست و به نظر می‌رسد باید این ساز و کار را در یک زمان ۱۰ ساله پیش بینی کرد زیرا نگاهی که به ساماندهی صنایع آلاینده سطح شهر وجود دارد باید بر اساس یک برنامه بلند مدت اقدام کرد.

وی با بیان اینکه همکاری همه دستگاه‌های متولی ضروری است و انتقال همه صنایع در توان شهرداری نیست، می‌افزاید: زمین، نیاز اصلی برای جانمایی انتقال صنایع و کارگاه‌های مزاحم شهری است؛ راه اندازی شهرک امیرکبیر و میدان میوه تره بار از جمله اقدامات شهرداری در ساماندهی و انتقال برخی مشاغل به بیرون از شهر اصفهان است. بودجه برای مناطق ۱۵ گانه در نظر گرفته شده اما کفایت نمی‌کند و باید برای کاهش آلایندگی صوتی و هوا سال‌های آینده نیز بودجه پیش بینی کنند.

زندآور با بیان اینکه شهرداری برای موضوع آلاینده‌های زیست محیطی اقدامات فراوانی دارد و در زمینه راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین پیشگام است، می‌گوید: شهرداری اصفهان بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای را برای کاهش آلایندگی اختصاص داده و سال‌های آینده این موضوعات بیشتر مطرح شود و امید است بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

وی می‌افزاید: راه اندازی دو مرکز معاینه فنی موتور سیکلت نیز در دست اقدام است و برای آن امسال ردیف بودجه در نظر گرفته شد؛ همچنین واردات موتور سیکلت های جدید از دیگر برنامه‌های بخش حمل و نقل برای کاهش آلودگی صوتی و هواست.

کد خبر 433761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشارزارعی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    خیلی خوب