وقتی صدور مجوز کیلویی می‌شود!

بر اساس اعلام دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۳۹ تک آهنگ مجوز انتشار دریافت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش حدود دو برابری داشته است. حال سوال این است که وزارتخانه واقعاً دست و دل باز شده یا خیر؟ 

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدور مجوزهای مختلف موسیقی از آلبوم و تک آهنگ گرفته تا کنسرت همیشه جای بحث و سوال داشته که واقعاً معیار و ملاک برای صدور مجوز چیست؟ طبق آئین نامه‌ها و قوانینی که در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اخذ مجوز برای آلبوم و تک آهنگ آنچنان هم فرایند سختی نیست و تنها یک سری اطلاعات از دست اندر کاران لازم است. همچنین این که اثر تولیدی باید از فیلتر تایید شورای کارشناسی و اداره امور موسیقی بگذرد تا درنهایت مجوز بگیرد.

حال سوالی که باقی می‌ماند این است که این همه اعتراض و گلایه اهالی موسیقی نسبت به فرایند صدور مجوزها برای چیست؟ این پرسش، پاسخ دشواری ندارد و عمدتاً نقدها و اعتراض‌ها به بخش دوم صدور مجوز یعنی "عبور از فیلتر تایید شورای کارشناسی و اداره امور موسیقی" است. درست در همین مرحله است که دست مسئولان برای مجوز ندادن و بعضاً بهانه تراشی‌ها باز است. همواره مخالفت‌ها با صدور مجوز برخی آثار در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند و هیچ دلیلی برای آن مطرح نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش دفتر موسیقی در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۳۹ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده است که نسبت به سال گذشته افزایش حدود دو برابری داشته است. این آمار در وهله اول امیدوار کننده به نظر می‌رسد، اما با بررسی اجمالی محتوای آثاری که در این سه ماه نشر پیدا کرده است، باید در این آمار و نحوه صدور مجوز تأمل کرد.

طی این سه ماه به کارهایی مجوز داده شده که غالباً از شعارها و ارزش‌های مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرسنگ‌ها فاصله دارد. اجرای اشعاری سخیف در موسیقی پاپ و حتی سنتی که شرم‌آور است. این جاست که نمی‌دانیم شعارها را ببینیم یا عملکرد را؟ البته نباید منکر این شد که فضا هر چقدر برای تولید آثار باز باشد، جامعه شاهد آثار با ارزش بیشتری خواهد بود. در واقع با محدودیت و خفقان نمی‌شود انتظار تولید آثار خوب و آموزنده را داشت. اما این شکل و نحوه صدور مجوز کمک به ترویج آثاری سطح پایین و ضد فرهنگ همچنین قلع و قمع آثار ارزشمند و پویا است.

چرا باید تولید برخی آثار فاخر هفت خوان رستم را پشت سر بگذارد در حالی که موسیقی مبتذل بلافاصله مجوز می‌گیرد؟ موسیقی با اشعاری سخیف که حتی هنگام پخش شدنش باید جلوی گوش کودکانمان را بگیریم! این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است ولی دفتر موسیقی هیچ پاسخ منطقی تا به حال در قبال آن نداده است.

واکنش‌ها به این دست پرسش‌ها از جانب متولیان فرهنگی اغلب به این صورت است که با نسبت دادن واژه‌هایی مثل ترویج فساد، استفاده از کلمات ناشایست و بسیاری موارد عجیب و غریب دیگر سعی بر این می‌شود که مجوز صادر نشود، ولی نکته جالب اینجاست که این نکات توسط بعضی از خواننده‌هایی مجوزدار در سطح کلان ترویج داده می‌شود!

بی‌شک این پیشرفت در صدور مجوزها در سه ماهه اخیر بسیار حائز اهمیت است، اما به چه قیمتی؟ به همین جهت اهالی موسیقی همواره مشتاق هستند تا یکبار برای همیشه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخی قاطع و منطقی برای عملکردش در صدور مجوزها که در تضاد با ارزش‌ها و شعارهای خود است داشته باشد تا حداقل تکلیف خیل عظیمی از هنرمندان مشخص شود.

کد خبر 433757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.