احیای ریه آسیب‌دیده انسان با اتصال به بدن خوک‌

محققان آمریکایی در یک پژوهش متوجه شدند ریه‌هایی که برای پیوند بیش از حد آسیب دیده هستند را می‌توان پس از ۲۴ ساعت اتصال به بدن خوک‌ها احیا کرد.

به گزارش ایمنا ریه‌هایی که از بدن اهدا کننده فوت شده، گرفته می‌شوند تنها چند ساعت بیرون از بدن نگه داشته می‌شوند اما بیشتر این ریه‌ها آن قدر فاسد می‌شوند که برای پیوند زدن مناسب نیستند.

اکنون محققان دانشگاه «کلمبیا» و «وندربیلت» در آمریکا در پژوهشی موفق شدند، ریه هایی را که برای پیوند زدن بیش از حد آسیب دیده بودند با اتصال به سیستم گردش خون یک خوک بیهوش شده پس از ۲۴ ساعت احیا کنند. آنها می‌گویند، با استفاده از این روش می‌توان تعداد ریه هایی را که برای پیوند در دسترس قرار می‌گیرند، سه برابر کرد.

«گوردانا وونجاک- نواکویک» از محققان این مطالعه گفت: پزشکان معمولاً تلاش می‌کنند تا با ابزاری به نام EVLP به احیای ریه آسیب دیده بپردازند اما همین تلاش‌ها هم می‌تواند با شکست مواجه شود.

نواکویک و همکارانش در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که اگر ریه‌های آسیب دیده، به بدن موجود زنده‌ای متصل شود که اندام‌های آن بتوانند مواد مغذی را به درستی انتقال دهند و مواد مضر را حذف کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت یا خیر.

آنها برای این کار، از پنج جفت ریه اهدایی انسان که در دسته نامناسب برای پیوند زدن قرار داشتند، استفاده کردند؛ محققان این ریه‌ها را مدت ۲۴ ساعت به سیستم گردش خون یک خوک بیهوش شده متصل کردند. در این مدت، پمپاژ هوا در ریه، با کمک یک ونتیلاتور صورت گرفت؛ آنها سپس با استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی از رد شدن بافت پیوندی توسط سیستم ایمنی جلوگیری کردند.

همه این ریه‌ها پیش از درمان، قسمت‌های سفید بسیاری داشتند که نشان می‌داد ریه در حال مرگ است و نمی‌تواند اکسیژن کافی را از خون بگیرند اما پس از ۲۴ ساعت اتصال به بدن خوک‌، به نظر می‌رسید که ریه‌ها احیا شده‌اند.

محققان با آزمایش این ریه‌ها متوجه شدند که ساختار سلول‌ها، بافت‌ها و ظرفیت اکسیژن رسانی آنها بهبود یافته است؛ حتی ریه‌ای که تقریباً دو روز بیرون از بدن بود، با این روش احیا شد.

این پژوهش، در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 433729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.